menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ontginning en heraanleg

Ga naar meest recente reactie

furor

Furor

Hallo allemaal,

ik ben nieuw hier (2 verwante topics wel), en relatief nieuw in het tuinieren. Ik hoop hier mijn avonturen wat te kunnen neerpennen en jullie advies in te winnen.

Een tweetal jaar geleden hebben we een huis gekocht, en het werd tijd dat ik eens aan de slag ging in de verwaarloosde tuin/stort ...

De bedoeling is om een zeer natuurvriendelijke tuin te bekomen, met een gemengde haag, bloemenweide, akkertje met gerst en akkeronkruiden, maar ook een klein moestuintje en wat kleinfruit voor eigen gebruik.
De haag zal bestaan uit autochtoon materiaal hier uit de streek, en dient als voedsel en schuilgelegenheid voor vogel en insect, en hopelijk komt de Eikelmuis hier wonen. Daarnaast is het ook voor ons handig als afscherming en moet het ook visueels iets te bieden hebben.

Komen in de haag:
Meidoorn (45 stuks)
Sleedoorn (12)
Hulst (15)
Sporkehout/Vuilboom (14)
Spaanse aak/Veldesdoorn (7)
Gelderse roos (7)
Hondsroos (8)
Haagbeuk (7)

De planten worden op een 30 cm van elkaar geplant, waarschijnlijk op een 85 cm van de perceelsgrens, zodat ze een goeie meter breed kunnen uitgroeien. Het hoeft niet te strak. In de hoeken van de tuin mag de haag breder uitgroeien, zodat een soort vogelbosje ontstaat.
Globaal genomen worden 5 meidoornplantjes afgewisseld met 3 van een andere soort. Achteraf bezien konden de aantallen wat beter uitgebalanceerd worden, omdat het niet mooi uitkomt.

Er komen ook een hoogstamkerselaar (Schneiders späte Knorpelkirsche), 4 hazelaars (2 Corylus avellana, 2 C. maxima), Aalbes, Framboos, Braambes (er groeien al wat wilde, mogelijks Dauwbraam), Japanse wijnbes, Kruisbes, laagstam pruimelaar, wat bosaardbeitjes.
Er zijn enkele vlieren aanwezig, en 2 essen die hun kans gezien hebben. Die mogen allemaal blijven.

Gelderse roos werd eigenlijk gekozen voor de bloeiwijze en herfstverkleuring (het vrouwtje wou ook wat), maar staat niet 100 % op de juiste plaats (waarschijnlijk te droog). C. maxima cv. purpurea of Lambertsnoot voor het visuele en de - zo is ons verteld - verfijnde smaak.

De tuin was langs 3 zijden omheind met Laurierkers. Langs de linker -en achterkant staan bovendien betonplaten. De grond is gezien de combinatie betonplaat-windrichting er droog langs deze betonplaten. De rechterkant is een open afrastering. "Bijzonder" aan de tuin is dat deze ongeveer 150 cm beven de vloerplaat van het huis ligt. We zitten op een heuvelrug en deze loopt af naar de voorkant van het huis toe. De grond is (zand?)leem. De tuin wordt vooraan begrensd door een muurtje en kan vanop de lager gelegen koer met een (betonnen) trap bereikt worden.

Momenteel ben ik dus de volledige tuin aan het ontginnen. De laurierkersen en alle vuiligheid boven en onder de grond worden verwijderd (waarom een vuilniszak gebruiken als het ook in de tuin kan?). Glas, metaal, isomo, plastic, huisafval, dierlijk afval, noem maar op.
Het voorste deel van de tuin is bovendien bedekt met grind die op plasticzakken gestort is. Ook dit wordt verwijderd, omdat ik de volledige tuin wil benutten.
Er staan 3 Thuja's samen, die ik mettertijd ook zal verwijderen. Waarschijnlijk zal dan op de vrijgekomen plek een vijvertje komen.

De voorlopige, "ontgonnen" situatie:
[afbeelding verwijderd niet-https]

Naast de gemengde haag wordt een bloemenweide aangelegd, in de mate van het mogelijke met inheemse planten. Dit voor bijen, vlinders, en het uitzicht. Het achterste deel van de tuin wordt een stukje gerstakker met akkeronkruiden en zonnebloemen. Dit zal als wintervoer dienen voor vogels.
Daarnaast een composthoop en een moestuintje.
Vooraan zou in principe een kruidentuin/mediterraan tuintje komen met lavendel, tijm, ... Echter, door een strook van 1 meter breed op gelijke hoogte met het muurtje af te graven, blijkt dat dit deel toch erg vochtig tot nat is (er staat momenteel wat water op). Waarschijnlijk houdt het muurtje het aflopende water tegen.
Een mogelijkheid bestaat er in om het kruidentuintje voor de moestuin te plaatsen. Het nattere, "lagergelegen" stukje biedt dan natuurlijk perspectief voor vochtminnende planten (Kievitsbloem, pinksterbloem, ...).

De volledige tuin ligt grotendeels in de zon, en kent een relatief warm microklimaat, ideaal dus voor de bloemenweide, het kleinfruit, ... Het kleinfruit zal in de mate van het mogelijke geleid worden, en dit langs de linkerkant van de tuin, tegen de betonplaten en zuidgericht.
De betonplaten zelf hoop ik te laten begroeien met klimop, kamperfoelie, en Blauwe regen. Ook een plaatsje voor druiven (Vroege van der Laan?) wordt voorzien.

Doordat ik ondertussen de verschillende bodemcondities leer kennen, is de orde van mijn haagplanten enkele malen veranderd.
De voorlopig geplande indeling is als volgt:
[afbeelding verwijderd niet-https]

Op de schaduwrijkere, beschutte plekjes wordt Hulst, Spork en Veldesdoorn gezet. Zeker op de droogste plekken komt Veldesdoorn te staan.
Gelderse roos zou beter niet achteraan de tuin staan, omdat het daar relatief droog is. Echter, deze is voornamelijk voor het visuele gekozen (en wie weet een bezoekje van Pestvogels ), en staat anders uit het zicht. Hopelijk kan hij zich handhaven (ik heb geen benul van de grondwaterstand op die plaats).


Een "eerste" vraag die ik heb, wat zou ik doen met de huidige grasmat? Deze is denk ik relatief arm/schraal (voor zover dit op leem mogelijk is). Ik heb wat Engels raaigras gevonden, en naar ik vermoed wat struisgras. Voor de rest geen idee. Het is zeker geen aaneengesloten grasmat. Wat kalere plekken, Ridderzuring, Kruipende boterbloem, Akkerereprijs, IJzerhard, Bosandoorn, Grote brandnetel, ...
Om hier deels een bloemenweide, deels een moestuin van te maken, zouden jullie gewoon spitten en frezen, of plaggen?



Alle tips en suggesties welkom over gelijk welk aspect! Standplaats van het plantsoen, ... aan de hand van wat jullie uit mijn beschrijving/figuren kunnen opmaken, laat maar weten. Ik zal eens enkele foto's maken en posten.


Vriendelijke groet
zondag 13 november 2011 - 00:03
Kriskras

Kriskras

Furor schreef:

De planten worden op een 30 cm van elkaar geplant, waarschijnlijk op een 85 cm van de perceelsgrens,

Mijn sleedoorns en meidoorns werden op 1 meter van de grens geplaatst, en het spijt mij nog steeds.
Reken maar dat ± 1,5 meter van de grens zowat de ideale afstand moet zijn. Verder lijktt mij de verhouding sleedoorn/meidoorn wel erg veel in het voordeel van de meidoorn.
Verder lijkt mij 0,30 meter veel te dicht op elkaar. Men moet er toch op rekenen dat die planten na 5 jaar meer dan 2 meter "uitzwaaien" van de stam. Bovendien, sleedoorn maakt ook ondergrondse veroveringstochten, dus wordt na steeds de ± 5 jaar alle ruimte omheen de stan deskundig ingenomen door die plant.

Een "eerste" vraag die ik heb, wat zou ik doen met de huidige grasmat? Deze is denk ik relatief arm/schraal (voor zover dit op leem mogelijk is).
Tweemaal per paar microcalc en microgazon strooien (beide producten met bacteriën aangevuld), en de armste grons wordt reeds tijden de loop van het eerste jaar een weelderige grasmat. Verder het grasmat afrijden met eem mulchingmaaier, en de bacteriën en regenwormen doen de rest.

De laurierkersen en alle vuiligheid boven en onder de grond worden verwijderd (
Naar mijn mening is het echt jammer dat zulke prachtige struiken zouden worden verwijderd. De prunus lusitanica is een bijzonder nuttige winterverblijfplaats voor lieveheerbeestjes, kevertjes en ander onmisbaar personeel voor de tuin, weet je wel?
zondag 13 november 2011 - 01:51
furor

Furor

Hallo Kriskras,

bedankt voor je antwoord.

Spijtig genoeg kan ik gezien de oppervlakte van mijn tuin niet te breed gaan met de haag, anders hou ik weinig plaats meer over voor de rest ... Ik had mijn tuin ook liever groter gezien, maar helaas
Maar ik zal toch nog eens bekijken of ik de afstand nog kan vergroten.
Twee sleedoorns mogen volledig uitgroeien.

Mja, als ik er de richtlijnen voor een gemengde haag op na houd (het blijven richtlijnen, natuurlijk), wordt een 50-70 % meidoorn aangeraden, 20 % sleedoorn, 10 % vlier, 5 % spork, ...
Ik kom aan <45 % meidoorn, en ok, misschien wat weinig sleedoorn, maar ik wou gezien de relatief kleine oppervlakte toch een zo hoog mogelijke diversiteit. Daarom dat ik bv. het aandeel spork opgedreven heb (lange bloeitijd voor de insecten, gedurende lange tijd productie van bessen), en er een beetje vanalles ondergemengd heb (haagbeuk voor zoogdier, vogel en meikever).

Oorspronkelijk had ik gedacht aan een onderlinge afstand van 40-50 cm. We willen echter zo vlug mogelijk een dichte haag. Nu, gezien ik feitelijk enkele planten tekort kom, zal de afstand iets vergroten. Uitdunnen kan altijd nog.
Ik heb inderdaad al gehoord dat Sleedoorn een moeilijke klant is en zich nogal graag aflegt ...

Het is niet echt de bedoeling dat het een gazon wordt. Het wordt een bloemenweide waarin wel enkele grassen mogen staan.

Het is Prunus laurocerasus . Nu, het trekt inderdaad insecten aan, maar ik kan me niet voorstellen dat een gemengde haag van inheemse soorten het slechter zullen doen ...

Bedankt voor de suggesties, laat maar komen!
zondag 13 november 2011 - 06:56
Kriskras

Kriskras

Furore schreef:

Mja, als ik er de richtlijnen voor een gemengde haag op na houd (het blijven richtlijnen, natuurlijk), wordt een 50-70 % meidoorn aangeraden, 20 % sleedoorn, 10 % vlier, 5 % spork, ...

Dat zijn geen richtlijnen, dat zijn gewoon voorstellen. Er bestaat geen natuurkundige wet die voorschrijft dat het zus en zoveel % zou moeten zijn.

Het was gisteren in het holst van de nacht, en er is mij dan ook het belangrijkste ontgaan. In je rijtje inheemse panten ontbreekt mijns inziens een van de belangrijkste; de gele kornoelje. Neem maar van mij aan dat deze plant een verplichting is in een inheems gezelschap dat zichzelf respecteert.
De gele kornoelje bloeit vanaf begin maart. Net nadat de hazelaars hun stuifmeelsliertjes hebben ontwikkeld. Draagt dan rode bessen gedurende de zomer, bessen die donkerbruin-zwart worden in de late herfst. En die lekker zijn zowel voor de vogelstjes als voor de mensen.

Nog een paar zaken waar gisteren geen aandacht werd aan geschonken. Toen ik nog niet van beter wist en dwaas de "richtlijnen" volgde heb ik ook wat rosa canina alias hondsroos gezet. Wel, mijn conclusie is dat men minstens een tuin van een hectare nodig heeft om ditsoort met succes te kunnen beheren. De stekels van de rosa canina zijn van het verschrikkelijk soort, ze zetten zich vast zowel in de kleren als in de huid. Hoewel mijn voorkeur uitgaat naar inheemse aanplantiingen zou ik de rosa canina bepaald niet durven aanraden voor de gemiddelde tuin.

Wat de haagbeuk betreft, er bevinden zich al zoveel haagbeuken in het rond. Drie maanden mooi groen, quasi 5 maanden dorre bladeren en vier maanden niets. En bovendien van nul en geen interesse voor de vogeltjes. En zeer schimmelgevoelig.

Mijn advies is dus de rosa canina en de haagbeuk te elimineren uit het lijstje.

Wat de hulst betreft. Hulststammen op 30 cm van elkaar plante lijkt mij werkelijk onzinnig. Hier werden er een 7-tal met een tussenruimte van 75cm gezet, en die 75 cm blijkt werkelijk het minimum minimorum te zijn. Mij dunkt dat 1,5 à 2 meter veel beter is. Vergeet niet dat met een tussenruimte van 2 meter elke plant een metertje links en rechts van zich krijgt. Eerder krap als het om hulst gaat. Ik zou u willen aanraden eens enkele oorden te bezoeken waar hulst werd geplant, u zal dan wel begrijpen wat ik bedoel.

Om te herhalen, sleedoorn/ meidoorn met een tussenruimte van 0,5 cm is werkelijk het minimum minimorum.

- vervang de haagbeuk door gele kornoelje
- plant de meidoorn/sleedoorn met een verhouding 50/50 od zels 40/60 in het voordeel van de sleedoorn.

Sleedorn geeft voedsel voor de vogeltjes tot in februari, vergeet het niet. En in tegenstelling tot wat we overal beschreven zien, de vogeltjes hier in mijn tuin "snoepen"nooit ofte nimmer van de meidoornbessen. Die bessen blijven hier hangen tot wanneer ze rot op de grond vallen. Misschien komen de geschikte vogeltjes hier niet aan huis. Maar de vraag is waar dan wel.
zondag 13 november 2011 - 11:28
furor

Furor

Natuurlijk is het geen wet, en ook heb ik me afgevraagd of er ecologische redenen zijn waarom ik meidoorn als hoofdsoort zou aanplanten. Het concept is gebaseerd op cultuurhistorische redenen, en ik heb me daardoor laten leiden. Waarschijnlijk had ik er inderdaad beter aan gedaan om meer sleedoorn te planten. Ik kan er momenteel niet meer van onder.

Haagbeuk: de nootjes worden geapprecieerd (op voorwaarde dat er zich nootjes ontwikkelen, uiteraard), en hoewel er inderdaad alomtegenwoordig Haagbeuk is, vermoed ik dat weinig planten tot vruchtzetting komen? Daarom dat ik na lang getwijfel toch beslist heb om er te zetten.

Gele kornoelje komt er, staat niet in de tekst maar is aangegeven op de figuur. Het is (voorlopig) één struik die volledig mag uitgroeien.

Hondsroos komt op strategische plaatsen, dus die mag zijn werk doen

Kijk, daarom stel ik deze vragen, hé. Ik ben een beginneling en van zo'n info word ik wijzer! Bedankt!
zondag 13 november 2011 - 12:51
Pieter2

Pieter2

Ik vind het plezant te zien dat er meer en meer duurzame tuinierders opkomen. Gebruik van inheemse soorten, bloemenweiden, natuur als uitgangspunt,... volledig mijn ding.
Ik vind dit topic alleen wat te veel lezen naar mijn goesting haha

Ik heb iets gelezen van je grasmat. De soorten die je vermeld zijn indicator voor voedselrijke grond, en dat wil je juist niet hebben in een bloemenweide. Je kan best de volledig toplaag afschrapen. Dit kan je doen met de hand (=arbeidsintensief) of je kan een zodensnijder huren. Die snijdt je zode af op 3 a 5cm diepte, die kan je dan oprollen en afvoeren of je gebruikt de grond ergens (bv. voor een houtwal te maken). Dan hark je de grond lichtjes en zaai je een bloemenmengsel in. Ik raad je aan om iets aan te kopen bij http://ecoflora.be (klik door naar inheemse planten -> bloemenweides) en dan wel een mengeling van Akkerbloemen (A1) en een voor zandleem en leemgronden (B1). Op die manier heb je al vanaf het eerst jaar resultaat (akkerbloemen) en de jaren nadien nemen de weidebloemen het over, omdat weidebloemen langer nodig hebben om zich te vestigen.

Het resultaat van je bloemenweide in het eerste jaar op de foto.

[afbeelding verwijderd niet-https]

zondag 13 november 2011 - 15:50
furor

Furor

Ik vind dit topic alleen wat te veel lezen naar mijn goesting

Ja, ik moet ergens beginnen, hé.
En ik wil het direct goed doen, dus de volledige situatie schetsen (maar je ziet, al fouten )

De soorten die je vermeld zijn indicator voor voedselrijke grond
Inderdaad. Ik wou alleen duidelijk maken dat het geen egale grasmat is van Engels raaigras. Daarom de vraag ook of ik beter zou plaggen. Met een hak zou het ook te doen zijn, heb ik gelezen. Nu, de bloemenweide is voor na de winter. Eerst zorgen dat de haag er kan staan

Ecoflora ken ik
Ik had volgende pakjes in gedachten:
B9 (bijen/vlinder)
B1
B8 (wegberm)
A1 (akker)
B6 (boomgaard)

En daarbij dus de gerst. Mogelijks zaai ik de gerst mee met de rest, ipv een aparte "akker".
zondag 13 november 2011 - 17:50
Pieter2

Pieter2

In de verschillende pakjes zit natuurlijk vaak hetzelfde. Je kan ze perfect mengen natuurlijk, maar zaai niet te dik! Anders gaan de plantjes teveel tegen elkaar concurreren als gevolg minder bloei en de meest voorkomende zaadjes (bv. duizendblad zit in ieder pakje) gaan de minder voorkomende zaadjes onderdrukken.

Net zoals de akkerkruiden (eenjarigen) gaat ook gerst het jaar daarop minder talrijk aanwezig zijn, en het 2 of 3de jaar na aanleg waarschijnlijk volledig verdwenen zijn. Dus is het misschien toch nuttig om gerst en akkerbloemen apart te zaaien en dit perceeltje ieder jaar opnieuw te verstoren en deels opnieuw in te zaaien.
zondag 13 november 2011 - 19:45
furor

Furor

Je hebt gelijk, toch een klein akkertje apart, maar toch wat gerst tussen de bloemenweidezaden mengen

edit: even de mengsels in een draaitabel gezet.
Als ik akkermengsel A1, bloemenweide leembodem (B1) en Bijen/vlindermengsel (B9) meng, kom ik aan (theoretisch) 62 soorten ... meer dan genoeg me dunkt
Daartussen nog wat gerst en enkele bollen en dat kan wel tellen denk ik.

De moestuin hou ik voorlopig beperkt (2,5m op 4m), ik zal werk genoeg hebben vrees ik ...
maandag 14 november 2011 - 03:20
furor

Furor

Pieter2 (en de rest),

hierbij enkele foto's van het muurtje en de hoge tuin.
tuin werd blijkbaar nog verhoogd (hoewel we op de rug van een heuvel zitten) tot boven het muurtje. Daarvan ben ik nu een deel aan het verwijderen. De bedoeling was om hier een kruidentuintje/Mediterraan stukje te creëren zodat het een leuk zicht was, aangezien de rest van de tuin te hoog ligt om deftig te kunnen overschouwen vanuit het (lagergelegen) huis.

De grond is nogal zware leem, en het water blijft er nu in de winter zeker staan, aangezien al het water tot tegen het muurtje vloeit en daar langzaam zakt.

Enerzijds ben ik geneigd om er een stukje vochtig grasland van te maken, met o.a. kievitsbloemen, etc., anderzijds kan het gedraineerd worden veronderstel ik, alhoewel ik niet weet of dit veel verschil zou maken?
Misschien - hoewel ik het betwijfel, maar verbeter me als ik het verkeerd voor heb - kan het helemaal geen kwaad voor Mediterrane vegetatie ...

Ideeën?

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 20 januari 2012 - 21:00
furor

Furor

Om de een of andere reden lukt het me deze keer niet om de foto's te plaatsen.

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 21 januari 2012 - 07:48
furor

Furor

Een deel wordt verder afgegraven om op gelijke hoogte te komen met het muurtje. Zeker nu is het er erg nat.

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 21 januari 2012 - 07:50
furor

Furor

Tijd voor een update (met foto's)!

vóór (een 2 tal jaar geleden)

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

Veel Laurierkers en Ridderzuring. Toegegeven, het trok wel enkele Rietgorzen aan .


Nu (najaar 2011)

Naast de Laurierkersen (een 30-tal) werd er ook een beetje afval verwijderd ...

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

Onder de Laurierkersen (en tussen het vuilnis) heeft zich in de loop der jaren een mooie compostgrond ontwikkeld. Deze werd in de mate van het mogelijke gezeefd. Oud snoeisel dat als takkenwal werd gebruikt werd uiteindelijk gehakseld.
Een 4-tal vlieren en 2 jonge Essen werden gespaard. Ook de klimop werd in de mate van het mogelijke gespaard.
De Thuja blijft voorlopig ook staan om enig wintergroene beschutting te bieden totdat de Hulst wat uitgegroeid is. De vinken en mezen maken er alleszins goed gebruik van.

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

De vlieren worden in maart gesnoeid, maar fungeren nu als kerstboom voor de vogels.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Hulst, Hondsroos, Meidoorn en Sleedoorn werden strategisch geplaatst. Later hoop ik nog een succesvol mussenappartement tegen de muur tussen de Hulst te kunnen hangen.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Verder maakt ook Spork, Gelderse roos, Haagbeuk en Veldesdoorn uit van de gemengde haag. Een kerselaar, 4 Hazelaars en Gele kornoelje vullen de hoeken op, die binnen een paar jaar hopelijk mooi dichtgroeien. Misschien heeft de kerselaar teveel concurrentie van de struiken, maar soit, ik hoef geen supergrote opbrengst, het is voornamelijk voor de vogels.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Het gehakselde hout van de oude takken werd als mulchlaag aangebracht. De verse mulch heb ik apart gelegd zodat het binnen een jaartje rijp is. Vers haksel zou teveel looizuren bevatten en wortelgroei remmen. Volgend jaar alles nog eens mulchen en tegen dan zal er al wat meer toegegroeid zijn om een schaduwborder/bosflora aan te brengen onder de struiken. Ook het mulch zal dan tot "bosgrond" omgezet zijn.

Tegen de zuidgerichte muur heb ik de grond wat verhoogd om mijn kleinfruit te zetten. Frambozen mogen niet te nat staan.

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

Ondertussen werden de leisystemen aangebracht. De betonnen platen worden achter groen verstopt, momenteel is er al wat Kamperfoelie geplant. Waarschijnlijk vervoegen ook nog vijfdelige wingerd, Bosrank, Blauwe regen en enkele druivelaars de rij. Maar zolang de Thuja geen baan ruimt kan dit niet gebeuren.

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

Binnen enkele weken begin ik aan de voorbereidingen van de bloemenweide (120 m²), het akkertje (10 m²) en een stukje moestuin.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Er ligt nog veel vuiligheid en het grind moet op de lagergelegen koer geraken. Tegen dan is het maart en ga ik wat plaggen.

De wortels en nog wat dikke takken laat ik tot het voorjaar liggen. Heggenmus, Roodborst en Vink zijn er dikwijls terug te vinden. Het biedt ook overwinteringsmogelijkheden voor insecten, ... wat enkele van voorgaande al "ontdekt" hebben.

Een nadeel is eigenlijk dat de tuin veel hoger ligt dan de rest van het huis. Daarom hebben we geen zicht op de tuin. Vooraan wilde ik een Mediterraan kruidentuintje aanleggen voor mijn vrouw, maar het muurtje werkt als waterkering, waardoor het er vrees ik te nat is (zeker in de winter). Het water blijft op de (zware) leem staan.

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

Wanneer de Thuja verdwijnt (volgend jaar?) zal ik daar het kruidentuintje maar maken. Het microklimaat zal er feitelijk nog beter zijn.
Ook nog een klein vijvertje staat op het programma.
aan het muurtje zal ik dan wat Kievitsbloem en vochtig grasland soorten plaatsen.

Wat muurvegetatie zou ook tof zijn. Ik zal dan mijn slijpschijf eens bovenhalen ...


Het zijn zware ingrepen, en waarschijnlijk redelijk nefast voor de ongewervelden, maar ik hoop dat dat ruimschoots gecompenseerd zal worden door de inheemse aanplantingen, de bloemenweide, etc. Benieuwd of mijn Grauwe veldwants terug tevoorschijn zal komen ...

Ik kan in ieder geval niet wachten om alles te zien bloeien en groeien
zondag 5 februari 2012 - 16:49
minouke

Minouke

Héhé veel moed Furor.
Wel altijd spannend om zo een tuin te zien ontstaan.
zondag 5 februari 2012 - 18:27
Boerke

Boerke

Ben wel wat laat maar als je een haag plant moet je in de toekomst kijken. 30 cm van elkaar is veel te weinig. Ik heb onze haag op twee rijen(60 cm van elkaar) geplant en in rij 1.25 cm van elkaar. De planten staan half om half. Als je van bovenuit kijkt in trapvorm.Ook heb ik gekozen voor bladhoudende en bladverliezende heesters. De gemengde haag staat links. En dit is het resultaat.

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 5 februari 2012 - 18:33
furor

Furor

Boerke,

ik heb er lang over getwijfeld. Het is de bedoeling dat het rap ondoordringbaar wordt. Daarom heb ik ze zo dicht geplant. De helft staat trouwens op 50 cm van elkaar, wat toegegeven, nog altijd niet veel is. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat het echt een heg wordt, daar heb ik spijtig genoeg geen plaats voor.

Ik heb er ook aan gedacht om in driehoeksverband te planten, maar dit wordt tegenwoordig afgeraden naar ik gelezen heb, omdat de planten niet evenredig licht zouden krijgen.
Nu, als ik zie dat ze echt te dicht staan kan ik er noga altijd een-twee van tussenhalen en misschien toch een 2e rij aanplanten, of er zo enkele laten uitspringen. Zo krijg je ook een lossere indruk.

Zoals in voorgaande postjes aangehaald, ik heb ondank de vele uren voorbereiding wel enkele "beginnersfouten" gemaakt - afhankelijk van hoe je het bekijkt uiteraard. Aangezien de meeste mensen een haag op 50 cm van de perceelsgrens zetten, en de mijne op 85-90 cm staat, op zich geen fout, maar om ze voller te laten uitgroeien én er toch nog achter kan om ze te snnoeien, mocht ze toch nog iets verder staan denk ik. De kans is dus groot dat ik ze in de herfst zal verzetten. Ook qua verhouding en menging van de soorten kon het misschien wat beter.
zondag 5 februari 2012 - 18:59
furor

Furor

Boerke, je foto is nu pas zichtbaar.

Uit welke soorten bestaat je gemengde haag? Hoe breed is de tuin?
zondag 5 februari 2012 - 19:07
Boerke

Boerke

Op de plaats van de haag is de tuin 10 m breed.
De haag bestaat uit:ribes-toverhazelaar-schijnhazelaar-lijsterbes-rode en groene hazelaar-hulst-vlinderstruik-meidoorn-forsysia-boerenjasmijn-sneeuwbalstruik-rhododendron-enz.
Dit zijn struiken die zo direct in me opkomen. Het was een haag dat je in een pakket kon aankopen bij Ghonthier te Wanze. Wel een beetje duur maar goed betrouwbaar. Vroeger kon je bestellen van thuis uit maar dat is nu gedaan.
Ik had toen gekozen voor de geurende haag en de haag die aantrekkingskracht had voor vogels en insecten(zoals bijen en vlinders).
Dit is al wel een oudere foto want achter de vijver ligt nu een moerasvijver en staat er een vijverfilter.In de topic over de vogeltelling zie je hoe hij er nu uitziet.
zondag 5 februari 2012 - 20:24
baloe

Baloe

mooi om lezen.
We hebben hetzelfde concept toegepast,...
Bloemenweide lukt goed, de soorten selecteren zelf wel wat er goed gedijt.
Hagen groeien snel, dus niet te enthousiast (al houdt je niks tegen om er nadien een plant tussenuit te doen)
zondag 5 februari 2012 - 21:13
iecee

Iecee

[ciHaagbeuk: de nootjes worden geapprecieerd (op voorwaarde dat er zich nootjes ontwikkelen, uiteraard), en hoewel er inderdaad alomtegenwoordig Haagbeuk is, vermoed ik dat weinig planten tot vruchtzetting komen? Daarom dat ik na lang getwijfel toch beslist heb om er te zetten.
teer1]
"
sorry maar een "haagbeuk" is een carpinus krijgt geen nootjes en als je hem als haag houd ook geen zaaddozen .
trouwens een beukenhaag krijgt ook geen nootjes. dus daar hoef je hem niet voor te zetten.

en verder staat mijns inziens alles veel te dicht op elkaar ( ga eerst eens ergens kijken wat het effect van zo'n haag is op 5 jaar) en zeker op vruchtbaare leemgrond , je moet niet vergeten dat je geen sierheetertjes zet maar echte bomen of althans grote struiken en dat de stammen van zulke hagen gauw een doorsnede krijgen van 10 à 15 cm
ze staan veel te dicht en krijgen dan een lelijke vorm en je verschaft jezelf zoveel werk omdat dit veel te vaak gesnoeid moet worden alleen al die hulst daar mag de helft van tussen hulst is een boom wil je ze mooi hebben en er bessen aan krijgen voor de vogels geef ze dan de kans om een mooie heester te worden
je mag je planten in een natuurtuin niet behandelen als struikjes in een stadstuintje
mooie hagen en struiken krijg je alleen door geduld te hebben en de natuur te bekijken.

waar de thuja's hebben gestaan zal niet veel groeien wan de grond is daar niet meer goed. mischien bessenplanten voor zure grond .

De aantallen voor hagen komen de oude tuinbouwschoolboeken voor comerciele tuinaannemers en, en zijn klakkeloos overgenomen toen ze boeken gingen schrijven voor tuinliefhebbers. , dus die aantallen kloppen echt niet voor natuurtuinen.
succes

donderdag 9 februari 2012 - 08:42
Boerke

Boerke

Iecee,volledig eens met je commentaar. Die dertig cm vind ik ook veel te kort.'t Is wat ik ook schreef,je moet denken wat die haag gaat zijn binnen vijf jaar. Zelfs ik heb er nog struiken van tussen gehaald met mijn plantafstand van 1.25 m in lijn.
De meeste mensen denken gewoon ,als ze de haagstruiken dicht bij elkaar plaatsen dat ze dan vlugger afgeschermd zitten.
Ik heb in twee lijnen gewerkt. Op de achterste lijn staan de hoogste struiken zoals de hulst en vooraan de lagere struiken.
Bij onze taxushaag staan de planten een 40 tal cm van elkaar en zie hoe mooi deze nu staat na een 10 jaar.(zie ergens bovenstaande foto,aan de rechter kant) .
donderdag 9 februari 2012 - 11:12
vulk

Vulk

Ik vind het wel zeer knap wat je aan het doen bent. Ik houd van iets wildere, maar goed onderhouden, tuinen die vooral zeer diervriendelijk zijn.

Momenteel hebben wij hier een kleine stadstuin, maar we hebben net een groter huis gekocht op 800m² grond waar we naar believen de tuin zullen aanleggen.

Ik ga dit topic met grote ogen blijven volgen!
zaterdag 11 februari 2012 - 11:08
furor

Furor

Alles lijkt goed aan te slaan, hoewel, ik vrees voor enkele frambozen. Van mijn sleedoorn moet ik helaas nog geen bloei verwachten. Ook de Gele kornoelje en hazelaars zullen voor volgend jaar zijn.

Op het laatste nippertje nog een gele kornoelje bijgehaald en een zwarte bes (Titiana) geplant. Voorlopig al 2 vingerhoedskruid, een Wilde akelei, meiklokjes en 2 plantjes Duizendschoon (Dianthus barbatus) geplant. Of toch, dat dacht ik. Het blijkt om Prachtanjer (D. superbus) te gaan. Nu, daarvoor ga'k geen 2 x 40 min. rijden om ze te wisselen (Ecoflora). Ze hebben als eerste een plaatsje gekregen in mijn "zonneborder". Een 2e kamperfoelieplant mag de betonplaten verder camoufleren.

Drie verschillende vogelvoeders (Vivara/Wildlife feeder seed, Birdlife (uit "de lèze") en Vivara premium voedertafelmix) wat getrieerd en op natte watte gelegd, en ziedaar, na amper een goeie dag begint zowat alles te kiemen. Tot daar de queeste naar gerst, het zal tarwe worden, samen met de Gierst die ik er sowieso uit ging peuteren, zonnebloempitten allerhande, kanariezaad, en wat nog. En daar ik niet langer kan wachten, zaai ik morgen hiermee mijn akkertje in (12-13 m²) met een deel van mijn akkeronkruiden, akkerkruiden van de prov. W-Vl, vlas, en in mei nog wat (extra) boekweit. Nè!

De moestuin is omgespit, wortelstokken en graszoden worden eruit gekieperd. Volgende week mijn patatten planten.
Dit weekend wordt de ruimte voor mijn bloemenweide onder handen genomen. Rekening houdende met de uitgroei van mijn haag, schaduwborder en vijvertje, blijft helaas maar een 50 m² meer over. Tegen half april wil ik toch graag inzaaien: 25 g bloemenweide voor leemgrond, 25 g bij -en vlindermengsel en de rest van mijn akkermengsel(s).

Wonder boven wonder een 10-tal Speenkruidplantjes gevonden, kan me niet voorstellen dat ik ze de vorige 2 jaar gemist heb, dus nieuwe kolonisators, of het verwijderen van de laurierkersen heeft mijn zaadbank aangeboord?
Jammer genoeg zal ik nooit 100 % weten wat er zich van nature uit in mijn tuin zou/zal vestigen. Daarvoor heb ik geen geduld, en komaan, we willen resultaat! 't Is al kaal genoeg voor de bijen/vlinders.
donderdag 22 maart 2012 - 23:41
Kriskras

Kriskras

Furor schreef:

Op het laatste nippertje nog een gele kornoelje bijgehaald

Goed zo.

Noteer alvast de quasi verplichte werkwijze voor het plukken:

De bessen blijven een lange tijd rood, en worden dan in de herfst glimmend zwart. Ook dan blijven ze keihard zijn ze nog niet om eten.

Na een tijdje worden ze dan dof zwart/donkerbruin en een ietsje mollig. Dan kan men ze gemakkelijk van de tak aftrekken en zijn ze heerlijk om snoepen.

Maar let op, ze blijven slechts een vijtal dagen in die staat, en dan vallen ze fataal op de grond. En anders dan kersen e.a. worden ze niet allemaal tegelijk rijp - het wordt dan wel dagelijks controleren vanaf het eerste rijpe exemplaar.

vrijdag 23 maart 2012 - 08:32
furor

Furor

Et voilà, weeral een deelproject afgerond: mijn akkertje gezaaid (de volle 13 m²): Ecoflora mengsel met 13 soorten, nog een restje bijenmengsel van de provincie West-Vlaanderen met nog 6 andere soorten, daar bovenop extra vlas en boekweit, en tarwe, zonnebloemen, gierst, en nog wat (tot nog toe) ondefinieerbare dingen uit vogelvoer. Ik ben benieuwd!!
vrijdag 23 maart 2012 - 19:06
furor

Furor

Bloemenweide: to frees or not to frees?


Door een kleine tegenslag van formaat (met dank aan de vorige tig bewoners van ons huis) loop ik wat achter op mijn schema, en had de grond al gereed moeten liggen om binnen een 14 tal dagen te zaaien.

De situatie: ik heb 2 stukken grond die aaneengesloten moeten worden. Het ene is een verwaarloosd grasperk, met veel kruipende boterbloem, ridderzuring, maar ook kalere stukken. Het is rijke grond.
Het tweede stuk is (7-17) jaren bedekt geweest met plastic zakken (genre zandzakken, potgrond) met daarboven grind (gravier), dus op zich nu een mooie kale bodem. Nu, bij het verwijderen van het grind ben ik op een betonnen visput gestoten die gevuld was met vuiligheid allerhande (inclusief een boiler van 80 l), en ook deels met zand en zavel. Alle vuiligheid is verwijderd, de randen van de visput zijn verwijderd, enkel de bodem bestaande uit een 5-10 cm beton en evenveel stabilisé is grotendeels intact gebleven. Er zijn enkele gaten in gemaakt om toch enigszins drainage toe te laten. Die put ben ik nu aan het vullen. Het meeste zand is eruit, alsook de meeste steenbrokken. Door de toch nog altijd behoorlijke hoeveelheid beton/cement veronderstel ik dat het daar wel redelijk kalkrijk zal zijn.

Het gras met afwisselend kale stukken was op zich ideaal om mee te starten. Eerst ging ik plaggen, maar ik zie dat niet zitten. Door het gras heb ik wel een voedingsbodem voor de kleine ratelaar die in het zaadmengsel zit, wat bij plaggen niet het geval zou zijn. Dus dacht ik om er gewoon met de krauwel (mesthaak) en rakel door te gaan en zoveel mogelijk gras, boterbloem, mos, ... te verwijderen. Spitten en frezen zouden sowieso eerder afgeraden worden.
Echter, het stukje met gras ligt nu behoorlijk hoger dan het volledig kale stuk, en is verre van effen. Op zich niet zo erg, maar toch, waarom niet het in een keer goed doen? Wie weet moet het later toch gebeuren. Dus ben ik aan het twijfelen of ik er toch niet met de frees zou doorgaan, om 1 effen, aaneengesloten stuk te hebben.

Als ik het zo laat zijn er natuurlijk wel meer gradiënten ...
Benieuwd ook welk effect de opgevulde visput zal hebben op de vegetatie? (lokaal kalkrijk, maar ook zandiger, kiezels, en misschien vochtiger (bodem lig op 60-70 cm diepte)). Ik vraag me ook af of dat niet te ondiep is voor sommige planten?
Daar op zich niet elke soort in een mengsel (het betreft een mengsel voor leembodem en een voor bijen/vlinders) op één bepaalde bodem tot groei komt, heb ik misschien toch een voordeel met die visput?

Jullie meningen graag!
woensdag 4 april 2012 - 12:33
Kriskras

Kriskras

Furor vroeg zich af:

heb ik misschien toch een voordeel met die visput?

Een beetje moeilijk om evalueren zonder ter plaatse te zijn geweest hoor.

Je vertelt ook niet hoeveel oppervlakte het onding inneemt, en dat is toch wel het belangrijkste van alles.

Normaliter moet een laag goede aarde van circa 60 cm volstaan voor de meeste gewassen.

Zelfs voor bomen zou het geen probleem kunnen zijn, op voorwaarde dat er afhankelijk van de oppervlakte voldoende gaten werden geboord, gaten van toch minimum 5 cm diameter.
Wanneer de boom dan gaat groeien dringen de wortels door de gaten en zullen ze het beton in de loop van de tijd doen barsten in steeds meer stukken.

Mij dunkt dat het er nog niet zo slecht uitziet als het op het eerste leek te zijn.
woensdag 4 april 2012 - 20:57
furor

Furor

je hebt het inderdaad niet gezien zoals het eerst was ...


De put was ongeveer een kwart cirkel met opp. ong. 9 - 11 m², straal 3.5 m en de bloemenweide is op dat punt maar een kleine 5 m breed, en een weinig langer.

foto's volgen.
woensdag 4 april 2012 - 23:14
furor

Furor

En hier zijn we weer!

De bloemenweide is eindelijk klaar, op naar het volgende!

Zoals hoger in dit topic aangegeven, loopt mijn tuin af, en het huis staat ongeveer een anderhalve meter lager. De overgang wordt gemaakt met een trap en een muur.

"Oorspronkelijk" was de tuin "effen" doordat een van de vorige bewoners het muurtje opgehoogd had met ijzeren platen en de tuin doorgetrokken door dit op te vullen en af te dekken met grind. Bij het verwijderen van het grind kwam dus een vijver boven water, opgevuld met vuiligheid.

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

Deze werd afgebroken, en opgevuld met aarde van waarmee het oorspronkelijke hoogteverschil werd weggewerkt.

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

Door het muurtje is dit stuk voor een groot deel van het jaar behoorlijk nat (het water blijft er op staan), maar in de zomer keihard (leem).


Rechts heb ik op een hellinkje wat Kleine maagdenpalm gezet, ga er nog wat daslook bijplaatsen, en maakt de overgang naar wat mijn "bosgrond" moet worden. De bloemenweide is de rechthoek waarvan je het begin kunt zien. Op de overgang tussen de bloemenweide en het lagergelegen stuk heb ik lavendel gezet (een diepe put gemaakt, opgevuld met stukken cement voor drainage en kalkvoorziening).

Ik had gedacht om er een kruidentuintje te maken, maar 't is te nat, vrees ik. Ik ben dus op zoek naar ideeën.
Liefst zoveel mogelijk inheemse planten, insectenvriendelijk. maar hoe in te planten of op/in te vullen, geen idee.
Anderzijds had ik gedacht om er een klein bollengraslandje te maken. Maar ik weet niet welke soorten tegen die extreme condities bestand zijn. Misschien Zomerklokje? Kan Kievitsbloem tegen zomerdroogte?

Andere ideeën? Laat maar komen!

ps: hoogteverschil 40-50 cm. Het vlakke stuk moet nog verder geëffend worden en aan de linkerkant moet de helling nog verder afgewerkt worden. Rechte randen zijn te gevaarlijk om er af te schieten.
zaterdag 14 april 2012 - 08:45
Kriskras

Kriskras

Furor schreef:

Ik had gedacht om er een kruidentuintje te maken, maar 't is te nat, vrees ik. Ik ben dus op zoek naar ideeën.

Enkele uitzonderingen te na zijn kruiden niet bepaald inheems te noemen en hebben tevens veel zon en warmte nodig...

Wat de helling betreft, het komt er op aan te beletten dat de aarde wordt weggespoeld door de regen.

Planten die zich verspreiden via hun wortelstel zijn ideaal om dergelijke erosie tegen te gaan. Sleedoorn in de eerste plaats, maar ook bijvoorbeeld frambozen.

zaterdag 14 april 2012 - 11:42
furor

Furor

Alles begint goed te schieten, en daarmee bedoel ik ook alles, met in de eerste plaats zuring, kruipende boterbloem en stinkende gouwe, zowel op mijn akkertje als op de bloemenweide. Ook wat perzikkruid, varkensgras, basterdwederik, ...
Enerzijds natuurlijk wel te verwachten, en zal na enkele jaren wel afnemen, maar toch ... Die visput heeft het hem gelapt. Het was de bedoeling dat ik de grond een paar weken kon laten liggen en een keer of 2 kon schoffelen voor ik zou zaaien.
Het zijn letterlijk duizenden kiemplantjes, en ik ben bang dat ze mijn bloemenzaad zullen onderdrukken.

Laat ik ze voorlopig groeien (dus een eerste "natuurlijke" selectie) en de grotere manueel verwijderen? Of direct zoveel mogelijk kiemplantjes er uit? De kans bestaat ook dat er gewenste plantjes verdwijnen.

Toch een opmerkelijk verschil tussen het geplagde deel en het stukje dat ik opgehoogd heb met "steriele" leem.
zaterdag 12 mei 2012 - 07:36
furor

Furor

Zowaar hoog bezoek in de tuin vandaag

Kleine vuurvlinder
[afbeelding verwijderd niet-https]

Ik vraag me af of die zuring daar voor iets tussenzit ... Of het varkensgras :-P

Eerder deze week ook een muntvlindertje (naar ik vermoed)

[afbeelding verwijderd niet-https]


Ook mijn bijenhotel is af. Nou ja, wat verder opvullen. Mijn bundeltjes bamboe/vlier hadden niet veel succes tot nog toe.
donderdag 17 mei 2012 - 23:17
furor

Furor

even updaten

Enkele beelden van de laatste lentedag

Mijn vrouw ziet graag klokjes. Daarom heb ik er 3 soorten aangeplant in de border: Perzikbladig, breed en Karpatenklokje. In het zaadmengsel zou ook Akkerklokje moeten zitten.
[afbeelding verwijderd niet-https]

Borago officinalis, bernagie of komkommerkruid: super voor bijen en smaakt niet slecht ook. Maar, toen ik las dat je per plant 1 m² moest reserveren, dacht ik: "ach wat zou het" ...
[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

Gele ganzebloem
[afbeelding verwijderd niet-https]

Nestkastje wat later opgehangen voor de late migranten, met als resultaat dat het nog altijd te huur staat.
[afbeelding verwijderd niet-https]

Snuitkever onbekend, maar niet onbemind.
[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

Kruidentuintje.
[afbeelding verwijderd niet-https]

Het akkertje stelt qua bloemenrijkdom wat teleur, alhoewel er een zeldzaamheid de kop heeft opgestoken.
[afbeelding verwijderd niet-https]

Oostindische kers als afleiding voor koolwitjes en bladluizen. Lijkt (!?) te werken. Nog geen referentie, natuurlijk.
[afbeelding verwijderd niet-https]

Deze zat niet in mijn zaadmengsel, dus spontaan? Akkerandoorn!
[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

Reigersbek
[afbeelding verwijderd niet-https]

Akkerleeuwenbek
[afbeelding verwijderd niet-https]

Ook een spontaan geval: Rood huihelheil, om toch maar trouw te blijven aan mijn roots.
[afbeelding verwijderd niet-https]

Franse silene
[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 21 augustus 2012 - 13:18
furor

Furor

Bolderik doet het niet enkel bij vlinders goed!
[afbeelding verwijderd niet-https]

Zwartsprietdikkopje
[afbeelding verwijderd niet-https]

Kleine vuurvlinder
[afbeelding verwijderd niet-https]

lekker, maar veel te weinig
[afbeelding verwijderd niet-https]

Kamperfoelie
[afbeelding verwijderd niet-https]

Mijn "wildernis"
[afbeelding verwijderd niet-https]

Veel kleuren en blijvend veranderend. Het roze van de Franse silene is er uit ...
[afbeelding verwijderd niet-https]

maar heeft plaatsgemaakt voor het donkerrode van de Incarnaatklaver.
[afbeelding verwijderd niet-https]

Groot kaasjeskruid.
[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

Maaien zal op de ouderwetse manier gebeuren.
[afbeelding verwijderd niet-https]

Een paar paadjes worden zo wat kort gehouden.
[afbeelding verwijderd niet-https]

Deze zeis heb ik onlangs gekregen. Ondertussen heb ik er een andere gehaald van Oostenrijkse makelij, werkt super!

Ik heb niet gemaaid eind juni omdat ik het zo'n zonde vond voor de bijen e.d. Het gras staat ook niet superhoog, dus van voedselrijkdom valt dat wel mee denk ik. Eind september zal ik dan wel een deel maaien en een deel van de bloemenweide en de kanten laten staan.
Benieuwd wat de winter gaat geven van vogels die op het graan, de zuring, de bessen ... afkomen. :!:
dinsdag 21 augustus 2012 - 13:20
Pieter2

Pieter2

Leuk gedaan, ben benieuwd naar dit jaar.

vrijdag 8 maart 2013 - 20:39
furor

Furor

Ach dank je! Ik ook

Een kleine update:

2 lijsterbessen aangeplant
De aanplant van vorig jaar heb ik uitgedund, en een deel herordend. Nog niet 100% tevreden, maar bijna.
Dit jaar minder graan en meer akkerbloemen en zonnebloemen op het akkertje.
Een 120-tal bloembollen geplant.
Twee weken geleden ook een es geknot, een tweede gerooid. Bleken ook de essenziekte te hebben. Benieuwd wat de knotboom gaat doen.

De thuja ruimt binnen een tweetal weken baan. Daar zal de moestuin komen, en de huidige moestuin wordt ook bloemenweide met ev. nog enkele laagstammen. Het liefste zou ik daar een poel hebben, maar de vrouw is er niet voor te vinden voordat eventuele kinderen groot genoeg zijn ...


To be continued ...
vrijdag 8 maart 2013 - 21:00
WDH

WDH

Vergeet geen foto's eh Furor,

Is super om de evolutie in uw tuin mee te volgen.

W
vrijdag 8 maart 2013 - 22:40
furor

Furor

En we zijn een maandje verder ...

De Thuja heeft het loodje gelegd. Door onverwachtse hulp is ie een jaar (of 2) vroeger verwijderd. Enerzijds spijtig, bleek een 25-30 jaar oud te zijn, en het was een interessante groenblijvende schuilplaats voor in de winter, gegeerd door individuen van allerlei pluimage, maar we moeten vooruit. Het hoger goed en zo ... De tuin lijkt nu wel veel ruimer en lichter dan voorheen. Best een aanpassing.
Ondertussen is een groot deel van de grond eronder opgekuist en klaar om (eindelijk) mijn patatjes te verwelkomen.

De perzikboompjes heb ik als gevolg hiervan dan toch nog onverwachts vroeger een plaatsje tegen de zuid(oost) gerichte muur kunnen geven. Ik verwacht dat mijn Fertile de Septembre elke dag kan gaan bloeien.
Ondertussen zijn er nog 6 laagstammetjes bijgekomen:

Appels: Santana en Topaz
Peren: Doyennée du comice, Jules d'Airolles en Comtesse de Paris
Pruim: Bleue de Belgique

In het najaar (we blijven vooruit kijken) krijgen ze dan hun definitieve plaatsje tegen de muur, als fruithaag. Tenminste, de appelaars en perelaars. Ik laat ze niet te breed uitgroeien.

Onder de fruitbomen heb ik wat rode klaver gezaaid. Goed voor de hommels en een groenbemester!

De gemengde haag werd uitgedund. Er is nu telkens een kleine meter afstand in de rij. Enkele soorten werden herplaatst, zodat ze meer kunnen uitgroeien en beter in het zicht staan.

Meiklokje, wilde narcis en boerenkrokus staan mooi te bloeien, en ook de eerste kievitsbloem zal denk ik morgen opengaan.
Ook het speenkruid begint zich van zijn beste kanten te laten zien. Van een vriendin heb ik (spontaan opgekomen) Slanke sleutelbloem gekregen. Die staan nu onder mijn haag.

Als de knotes (knot-es) het niet goed doet, vliegt ie er volledig uit en zal ik mijn lijsterbesen wat ruimer herplanten.

Gisteren mijn akkertje oppervlakkig omgespit. Mijn geoogste zaad kan ik er voor gebruiken. Bovendien wat meer boekweit en vlas zaaien, en minder granen. Het gerst viel niet zo in de smaak. Ik zal wat tarwekorrels uit het strooivoer triëren. Van mijn zak zwarte zonnebloempitten heb ik er een 'pootje' aan de kant gehouden. Die vliegen er ook bij. Benieuwd of de akkerandoorn zich terug zal laten zien.

Heheh, de tuin gaat zijn 2e groeiseizoen in. Een slechte start dit jaar, maar ik popel om de evolutie te zien.
zaterdag 13 april 2013 - 10:31
Heike

Heike

Ontdek ietsje later dit topic... voor en na... wat een gigantisch verschil en wat een ongelooflijk grote uitdaging ben je aangegaan.
Heb je nog meer 'beeldmateriaal'?
vrijdag 31 januari 2014 - 10:23
BOSVROUW

BOSVROUW

Een tuin naar m'n hart!
vrijdag 31 januari 2014 - 10:51
furor

Furor

Dank je.

Nog veel werk aan hoor. Door een kindje op komst zit ik wat achter op schema, maar er is een vervolgtopic: http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=11&page=1&tid=54964

waar ik eens wat beeldmateriaal moet op zetten

Ik hoop binnenkort nog wat te kunnen verderwerken. Zoals boven al aangegeven zit er enorm veel afval in de grond. Ik ben momenteel de grond waar vroeger de Thuja stond aan het zuiveren. On-ge-loof-lijk wat er op zo'n kleine oppervlakte zit. Ik heb al meer tijd gespendeerd aan het schonen van de grond dan dat ik daadwerkelijk aan de tuin gewerkt heb


vrijdag 31 januari 2014 - 21:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon