menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Afboording in tuin

Ga naar meest recente reactie

Limoncello

Limoncello

Ik heb een grasmat laten zaaien met microclover. Dat houdt in dat er klavertjes in het gras zitten maar dat is een soort dat klein blijft en het gras extra groen houdt.
Ik ben er wel content van. Het nadeel is dat alles wat ik ontdoe van gras na een tijd terug begroeit is met microklaver.

Ik heb dus geprobeerd dit in de hand te houden door een afboording in groen plastic te kopen. Niet zo schitterend want eenmaal met de zitmaaier zie ik niet meer waar de plastic ligt en maai ik het af + het houd de zitmaaier niet tegen.

Ik denk aan hardere plastic zoals die dat gebruikt wordt voor bamboe bij te houden of anders met houten latjes maar is dat niet te fragiel?
Heeft iemand hier al ervaring mee? Het is tijdrovend om altijd opnieuw die klaver uit de grond te trekken...
zondag 6 november 2011 - 19:00
Tuinman65

Tuinman65

Misschien met grijze ecolatten. Te koop op rollen of als rechte latten.
Is een recyclage-produkt.
zondag 6 november 2011 - 21:26
Pieter2

Pieter2

Het gemakkelijkste is nog altijd een klinkerboord. Daar kun je met je grasmaaier over rijden.
zondag 6 november 2011 - 21:51
Eniavaswen

Eniavaswen

Wij hebben een boord van boordstenen gestoken. Die heeft mijn man gezet in stabilisé. Kan je ook over rijden en vind ik persoonlijk mooier dan klinkers.
maandag 7 november 2011 - 11:50
Limoncello

Limoncello

Ik heb 8 rijen van elk 10m lang en 50cm breed. Tussen de rijen is er 2m. Als ik zoveel stabilisé moet maken dan ben ik volgende week nog niet klaar. Het resultaat klinkt wel heel goed maar dat is iets te veel werk

Ik ga eens kijken of ik ergens een partij lange klinkers kan krijgen. Het idee van de ecolatten vind ik ook goed maar dat is 50euro per rol van 25m. Ik zou 7 rollen nodig hebben dus in totaal 350euro voor enkel mijn kleinfruit...
maandag 7 november 2011 - 12:22
Eniavaswen

Eniavaswen

Oei, da's idd nogal lang. In onze vorige tuin had mijn man lange houten latten naast de borders gestoken om de schors tegen te houden. Dat was ook een goeie en propere oplossing. Gaat natuurlijk niet levenslang mee, maar best wel mooi.

Intussen vertelt manlief me dat je boordstenen ook zonder stabilisé kan plaatsen, maar dat hij het extra stevig wilde maken.
maandag 7 november 2011 - 19:06
Pieter2

Pieter2

Met boordstenen heb je te weinig mogelijkheden. Met klinkers kun je korte bochten maken. Je kunt trouwens ook kiezen voor smalle klinkers. Stabilisé is wel aan te raden, zeker als je met een zitmaaier werkt, maar dat is ook weer afhankelijk van de grondsoort en de ondergrond. Voor mij is een boordsteen enkel nuttig als afboording van verhardingen.
maandag 7 november 2011 - 19:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon