menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rigoureus tuin onderhoud

Rigoreus

Rigoreus

Goedendag allemaal.

Vroeg me af of iemand mij kon adviseren over wat mogelijk geschikt is om een tuin compleet te veranderen met grof geschut.

De situatie;
+/- 400m2 tuin waar honderden verschillende planten, struiken, begroeiing, etc. jaren door elkaar hebben kunnen groeien. Het idee was blijkbaar ooit een Engelse tuin te maken, maar door jaren achterstallig onderhoud heeft alles vrij kunnen groeien en is er van alles in komen aanwaaien.

Het is dus de hoogste tijd om met de tuin helemaal overnieuw te beginnen.

Met de hand zelf wieden of door een tuinman is geen optie. Zou, mede door wortels, honderden uren kosten of enkele tienduizenden euros.

Wat ik dus zoek is een machinaal apparaat die ik kan huren, waarmee ik in enkele uren, met uitzondering van enkele grote mooie planten, alles rigoureus kan slopen en weghalen. Of anders verdelger / grondbedekker die ik overal bovenop kan donderen zodat het allemaal afsterft.

Zou een grondfreesmachine de klus kunnen klaren?

Alvast bedankt!

zaterdag 5 november 2011 - 17:18
Pieter2

Pieter2

Hey,

Welkom op dit forum. Enkele foto's van de situatie zijn altijd welkom. Zoals je de situatie beschrijft kom ik op enkele opties:

Optie 1: Je steekt je tijd erin en hersteld de tuin. Dus je behoudt de planten, doet een verjongingssnoei, aanpassingen afhankelijk van welke functies je in je tuin wilt, etc. Deze optie raad ik alleen aan als je graag tuiniert.. Het is arbeidsintensief maar budgetvriendelijk .

Optie 2: Je haalt alles weg (zoals jij van plan bent dus). Wat je nodig hebt is een kleine graafmachine, graszodensnijder (indien graszoden aanwezig), aanhangwagen, grondfreesmachine,... etc. Er bestaan bedrijven die van deze machines verhuren dus dat moet geen probleem zijn. Het is minder arbeidsintensief en redelijk kostelijk. Vanaf een kale grond kan je dan beginnen aan je tuin.

Optie 3: Laat alles doen door een tuinaannemer, dus als je niet van tuinieren houdt... Dit is arbeidsvriendelijk, is gedaan op 1 of 2 dag(en), maar wel kostelijk. Vanaf een kale grond kan je dan beginnen aan je tuin of je laat je tuin ook aanleggen...

Persoonlijk zou ik voor optie 1 kiezen, maar ik ken de situatie natuurlijk niet. Je kan ook kiezen om bepaalde planten weg te doen en sommige te laten staan, dit doe je met de criteria: hoe oud kan die plant worden, zit de plant al bijna aan zijn leefstijdsgrens, verdraagt de plant verjongingssnoei...
zaterdag 5 november 2011 - 18:08
Stefan70

Stefan70

Dag beste,

Ik ben het volledig eens met Pieter. In een oude Engelse tuin staan vaak bomen of struiken die vanwege hun ouderdom of zeldzaamheid bijzonder waardevol zijn. Als de bijbehorende woning dan ook nog eens dateert uit de negentiende eeuw dan heb je een perfecte combinatie . Je hoeft ook niet alles in een keer te restaureren. Als je zoals Pieter zegt een foto plaatst is het gemakkelijker om advies te geven .

Groetjes

Stefan
zondag 6 november 2011 - 00:58
LOBU

LOBU

Als je met grof geschut tekeer gaat mag je één ding niet uit het oog verliezen, je moet proberen je grond zo weinig mogelijk te beschadigen! Want nadien moet je je tuin weer opnieuw aanleggen en samengedrukte grond, of grond waarvan de structuur vernietigd of op z'n kop gezet is is niet één, twee, drie te herstellen, dus beter voorkomen dan genezen,...
Daarom zou ik, indien grof gescht nodig is eerder opteren voor een kleine graafmachine en een hakselaar dan voor een bosfrees, die laatste maalt alles kapot en draait al dat organisch materiaal meteen in de bovenlaag van de bodem, maar omdat de hoeveelheid organisch materiaal wel kan oplopen vergt de vertering initieel veel te veel stikstof en zal je grond ook verzuren, wat ook niet altijd wenselijk is. Maar ook met de graafmachine moet je opletten wat je doet en de grond terug loswerken waar je gereden hebt. Op zware gronden doe je dit best niet in erg natte periodes, dan kan de schade aan de bodem zo erg worden dat het jaren duurt vooraleer je planten terug goed willen groeien.
Een drastische aanpak kan soms nodig of nuttig zijn, maar je moet dit weldoordacht aanpakken met een minimum aan "collateral damage"
zondag 6 november 2011 - 12:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon