menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Is dit grasperk nog te redden

Ga naar meest recente reactie

tommyvlaming

Tommyvlaming

Dag allen !

In mei 2011 heb ik onze tuin omgespit met een frees (leemgrond) en heb er speelgazonzaad over gezaaid.

Helaas? was er in mei 3 weken hete zon zonder regen dus heb ik zelf moeten sproeien + hebben de vogels veel zaden opgegeten.

Vandaag ben ik totaal niet tevreden met het resultaat.
Ik heb veel onkruid en kale plekken (zie foto)

Is dit nog te redden ?

Ik maai het gras elke 2 weken af op kortste stand wat blijkbaar niet goed is.

Tips dit ik nu gehad heb :

- Gras maaien 2 maal per week ZONDER bak zodat de tipjes alleen gemaaid worden en laten liggen op het gras.

- Roundup spuiten tegen onkruid
- bijzaaien


Of moet ik herbeginnen ?

bedankt !

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 25 september 2011 - 13:46
Tuinman65

Tuinman65

Hoe is dat grasperk aangelegd?
Welke grondbewerking? Enkel maar gefreesd en hoe diep?
Bemest of niet?
Belangrijke vragen (meen ik toch) waarop de antwoorden kunnen helpen om een oplossing te vinden.
zondag 25 september 2011 - 18:06
vulk

Vulk

Sproeien tegen het onkruid zou ik nog niet doen op zo'n jong gazon.

Het komt vast wel nog goed hoor denk ik.

Even doorzaaien, desnoods bemesten, minder lang afrijden...
zondag 25 september 2011 - 19:53
tommyvlaming

Tommyvlaming

Hallo,

om te antwoorden op de vragen :

ongeveer 15 cm diep gefreesd
geen andere grondbewerking gedaan

graszaad was speelgazon van de HUBO (ni goed zeker?)
ook heb ik voor ik gezaaid heb (maar wel op dezelfde dag) messtof gezaaid.
maar dat is de enige keer

dus de tips die ik hier nu gekregen heb opt forum:

- bijzaaien (mag dat nu nog eind september ?) -> moet ik hier de grond opnieuw voor los harken of mag ik het gewoon zo erop doen ?

- bemesten
- sneller afrijden (1 x per week ipv 1 x elke 2 ?)

bedankt

ps, ook nog een foto toegevoegd

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 26 september 2011 - 08:11
vulk

Vulk

Die kale plekken, zijn die kaal of is dat dood gras?

Ik had in juli hetzelfde (dood gras door de grote droogte in het voorjaar). Ik heb het gazon geverticuteerd zodat het dood gras weg was. De kale plekken heb ik dan bijgezaaid. (Mengsel van zand, graszaad en compost).

Of je het nog mag bemesten durf ik zo niet zeggen, daarvoor zou ik het antwoord van een expert afwachten.

In het voorjaar zou ik zeker wel bemesten in een vochtige periode. Komt wel goed met tijd, werk en geduld.
maandag 26 september 2011 - 08:45
tommyvlaming

Tommyvlaming

die kale plekken is dood onkruid,
hoe da komt dat die dood zijn gegaan weet ik totaal niet maarja, das positief zeker ?

dus de kale plekken met een tuin onluchter vrij maken en dan opnieuw inzaaien en eventueel meststof erbij doen ?
maandag 26 september 2011 - 14:42
Tuinman65

Tuinman65

Nu kan je 2 dingen doen, ofwel

1. De open plekken voorzichtig was losmaken, zaad (liefst speciaal doorzaaizaad) mengen met zand en potgrond, uitstrooien en aandrukken.
Dan bemesten met een najaarsmeststof (Viano najaarsmest, Floranid garden, Ecostyle myco gazon of DCM gazon najaar).
Zeker niet spuiten tegen onkruid, is te laat en mag niet op jong gras, tenzij met een speciaal produkt dat enkel het éénjarige onkruid doodt. Maar die overleven het maaien niet en ook niet de winter. Meerjarige onkruiden zoals paardebloem, madeliefje enz... kan je in het late voorjaar behandelen als de temperaturen hoog genoeg zijn.
En dan afwachten of het goed komt maar ik denk het niet.

2. Alles herdoen want je bent totaal verkeerd begonnen. Ik veronderstel dat er op 15 cm diep een harde laag zit die niet is losgemaakt en die gaat voor problemen blijven zorgen.
Je kan nu spitten of machinaal laten doen tot op een diepte van 50 cm en dan zoveel mogelijk de bovenste vruchtbare laag bovenhouden.
Laat alles liggen tot in april. Compost opvoeren (zo'n 8 cm dik) en infrezen. Dan alle bewerkingen die je normaal doet voor het zaaien van een gazon.
Voor het zaaien bemesten met Floranid permanent.
Nog één raad : frees niet wanneer er regen verwacht wordt vooraleer je met alles klaar bent want regen op gefreesde leemgrond is een ramp. Daar kan je niks mee aanvagen.
maandag 26 september 2011 - 15:57
lam

Lam

Het is nog al niet wat, al die adviezen.Je ziet haast door de bomen het gazon niet meer,
Doe weinig dit najaar, bijzaaien kan goedmaar een speelgazon geeft altijd meer problemen tijdens het opkomen. er zit namelijk nog al wat veldbeemdgras in dat altijd moeilijker kiemt soms wel 4 weken na het zaaien,
Maai niet te kort 2,5 cm is een goede lengte.
Dit najaar nog bemesten met een kali rijke meststof om het betaande gras sterker te maken , om uitwinteren te voorkomen.
In het voorjaar gewoon bemesten er af te wachten wat er gebeurd,
Je kan ook met een stevige pen controleren of er storende lagen in de grond zitten.
Daarnaast kan ik melden dat Roud Up helemaal niet verboden is in Nederland . het is nog vol op te koop en zal zeker nog jaren duren voor dat het gebruik er van glyfosaat verboden wordt.
maandag 26 september 2011 - 21:27
Tuinman65

Tuinman65

Beste Lam,

Toch enkele opmerkingen.
Veldbeemdgras dat zich na 4 maanden nog niet gevestigd heeft vind jij dat normaal?
Een speelgazon maaien op 2,5 cm? Voetbalvelden maaien ze op 4 cm.
Roundup niet verboden in Nederland? In de vakbladen lees ik wat anders.
Maar ja, de vraagsteller doet met de adviezen die hij krijgt wat hij wil hé.
maandag 26 september 2011 - 23:47
lam

Lam

Ik bedoelde dat het ontkiemen van veldbeemd 4 weken kan duren, als er in die tijd storingen optreden , dan is het helaas geen plantje.
Het normale maaionderhoud van voetbal velden is een maaihoogte van 27 mm normaal, dus geen 4 cm. Dat geeft schimmel en roestvorming en natte velden tot gevolg.
Round Up gebruik haal ik niet uit hobby bladen , maar uit bv. Tuin en Landschap.
Er wordt over gesproken dat is waar, in het verleden ben ik diverse malen bij onderzoeken van glyfosaat betrokken geweest, Zo doende aardig op de hoogte van het wel en wee van het gebruik van het middel.
dinsdag 27 september 2011 - 15:09
deHaan

DeHaan

Round-up is nog gewoon leverbaar
Zie onderstaand bericht.

Naam middel ROUNDUP + Toelatingsnummer 12960
Toelatingshouder Monsanto Europe (Antwerp)
Categorie Gewasbeschermingsmiddel Aard gebruik professioneel
Status toegelaten middel Aard werking herbicide
Startdatum 16-10-2007 Expiratiedatum 01-07-2012

Formulering Met water mengbaar concentraat
Werkzame stof(fen) glyfosaat Gehalte/Eenheid 360 G/L
dinsdag 27 september 2011 - 18:08
Tuinman65

Tuinman65

Aanbevolen maaihoogte door Compo tussen 30 en 45 mm.
Ik lees toevallig ook Tuin en Landschap en daar lees ik dat een meerderheid in de tweede kamer een motie heeft goedgekeurd voor het verbieden van Roundup voor openbare besturen en voor partikuliere tuinen. Kortom voor alle niet-commerciele doeleinden.
Het ministerie EL&I moet die motie nog bekrachtigen en men verwacht dat dit over enkele weken gaat gebeuren.
Ik denk dat lam dan toch uiteindelijk niet genoeg betrokken was.
Of vertel ik hier wat zever?
dinsdag 27 september 2011 - 18:26
Tuinman65

Tuinman65

Het zal nog wel efkes duren vooraleer de verkoop van Roundup aan partikulieren verboden wordt.
Daar heeft lam wel ergens gelijk in, maar ik geloof niet dat hij er bij er bij betrokken was, want zou hij hetvolgende moeten weten en het hier ook wel verteld hebben :
Het bevoegde ministerie moet het nog goedkeuren, dan wordt een datum gesteld vanaf wanneer het niet meer mag verkocht worden (niet meer in het schap van een tuincenter bv) en een datum wanneer het niet meer mag gebruikt worden.
Zo gaat dat in Belgie.
Maar, boeren en boomkwekers enz... mogen het nog wel kopen en gebruiken en wie een boer in de buurt heeft .......
Tuinaanleggers mogen het echter niet meer gebruiken bij hun klanten. Maar zij geraken er ook wel aan en wie gaat dat in godsnaam controleren.
donderdag 29 september 2011 - 23:37
Rita1960

Rita1960

vorige week bij de Welko*p:

round up wordt niet meer verkocht. Is verboden in NL. net zoals alles op basis van glyfosaat

mag alleen nog door personen met spuitlicencie worden aangekocht en gebruikt..

conclusie: niet te controleren dus...



donderdag 6 oktober 2011 - 21:03
Pieter2

Pieter2

Roundup... Zelfs DDT is nog verkrijgbaar als je connecties zou hebben.
donderdag 6 oktober 2011 - 23:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon