menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bomen verwijderen uit de tuin

Ga naar meest recente reactie

BGI

BGI

Hallo iedereen,

Wij zijn op zoek naar iemand die grote, hoge, dikke bomen kan laten weghalen uit de tuin.

Het is niet evident om deze te laten vallen, het betreft verschillende soorten bomen.

graag enkele prijzen of prijsindicaties?
Wij zijn gelegen in Limburg.

Alvast bedankt
maandag 19 september 2011 - 18:31
lucky7

Lucky7

beste,

over welke soorten praten we hier.
en kan dit bezocht en bekeken worden. en de hoeveelheid?
maandag 19 september 2011 - 18:51
BGI

BGI

@ Lucky7: je kan ze komen bezichtigen bij ons ja, geen probleem, het zijn sparren, dennen,... ik ken er niet zoveel van, maar ze staan in de weg in de tuin en een boom is afgeknakt tijdens een onweer.

Als je wil ik kan ik er wat foto's van doorsturen, zodat je al een idee hebt.
maandag 19 september 2011 - 20:36
Mandy

Mandy

In Belgie is ook vergunning nodig....
maandag 19 september 2011 - 21:08
Mandy

Mandy

Zeg BGI, is het gemakkelijk om een kapvergunning te krijgen van de gemeente?
maandag 19 september 2011 - 21:09
BGI

BGI

@ Mandy eeuhm ik wist niet af van een kapvergunning.. Als die op u terrein staan, moet je dan ook een vergunning aanvragen? Dat moet ik eens nagaan dan.
maandag 19 september 2011 - 21:54
Mandy

Mandy

Ja, helaas wel...


Ik heb 2 hele grote beuken staan in mijn voortuin en die ben ik van plan om te laten kappen als ik er tenminste vergunning voor krijg.......

Mijn buurman heeft van de week een hele grote dennenboom mogen kappen want die hing verschrikkelijk scheef... dat werd gevaarlijk....( dat was in een uurtje bekeken, man klom omhoog terwijl hij alle takken afzaagde, naar beneden en huppekee... de boom om....... en mijn overburen hebben 1 grote eik mogen kappen omdat deze al het licht tegenhield..... dus misschien moet je wel een goede reden kunnen opgeven..... ik weet het nog niet prcies.....
maandag 19 september 2011 - 22:00
BGI

BGI

@ Mandy

Ik heb het is even nagecheckt via google en blijkt dat je geen kapvergunning moet aanvragen bij deze 4 criteria:

1) Geen deel van een bos
2) Wanneer ze in een woon of industriegebied bevinden
3) Wanneer ze zich bevinden op de huiskavel
4) Max 15m van de huiskavel

Bij ons is dit allemaal ok, maar ze raden wel aan het aan te geven bij de gemeente, ook al heb je geen vergunning nodig.
maandag 19 september 2011 - 22:38
Mandy

Mandy

Bij mij in de gemeente moet voor elke boomkap vergunning worden aangevraagd, ook voor houten wallen, voor waterveranderingen ed..... vijveraanleg bv.....

Dat is dan erg makkelijk bij jou.....
maandag 19 september 2011 - 22:49
sugar

Sugar

Checken via google is vaak onvoldoende. Doe dus zowiezo de aanvraag. Kappen zonder vergunning kan je zéér duur te staan komen (er zijn gevallen van boetes > 10000 EUR).
Als het dennen / sparren betreft is het bekomen van een kapvergunning op de meeste plaatsen een makkie. Ze kunnen misschien wel vragen een nieuwe (inheemse) boom (evt) elders in de tuin te planten
dinsdag 20 september 2011 - 06:19
Pieter2

Pieter2

Het zit zo:

Staan de bomen op minder dan 15m van je huis? Dan hoef je nooit een stedebouwkundig vergunning aan te vragen. MAAR wel een kapvergunning bij de gemeente!

Staan de bomen op meer dan 15m van je huis? Kijk dan of de stam op 1m hoogte een omtrek (NIET diameter) heeft van 1m. Vanaf dan moet je een stedebouwkundig vergunning aanvragen. Wanneer de omtrek toch kleiner is dan 1m dan moet je wel weer een gemeentelijk kapvergunning aanvragen!

Ik lees hier ook nog dat je kapvergunningen moet aanvragen voor houtwallen, maar normaal is dat niet het geval. Regulier beheer heeft geen vergunningen nodig... Aangezien je houtkanten om de 7-12j afdoet is dit een regulier werk. Het is te vergelijken met het snoeien van een boom, daar heb je ook geen vergunning voor nodig. Toch is het altijd raadzaam om de gemeentelijke milieudienst/groendienst te contacteren.

Samengevat:
- Altijd kapvergunning aanvragen.
- Stedebouwkundig vergunning vanaf afstand > 15m en stamomtrek >1m.
- Regulier beheer vereist geen vergunningen.

Dit is wetgeving voor België.

dinsdag 20 september 2011 - 10:01
Mandy

Mandy

Ik heb gisteravond een mail gestuurd naar de Gemeente met de vraag hoe de juiste procedure is en zojuist kreeg ik al een antwoord:
Bijgevoegd is een formulier tt aanvrage kapvergunning.... die moet zowieso worden ingevuld met de namen van de bomen erbij en je moet ook een tekening maken van de tuin met de plaats waar de bomen staan.....
Dan komt er iemand kijken en dan wordt er pas besloten OF je mag kappen.....
dinsdag 20 september 2011 - 10:32
BGI

BGI

Ik heb zonet een mailtje naar de gemeente nieuwerkerken gestuurd om info te vragen, wachten op een antwoord nu
dinsdag 20 september 2011 - 13:38
lucky7

Lucky7

bgi,

hier bij ons in zonhoven moet je het melden op de gemeente. en een kapvergunning vragen bij de provincie.
vermits we in dezelfde provincie wonen is deze ook voor jou gelegen in hasselt.
das het nieuwe gebouw aan het station.
als je aanvraag indiend dan komt de boswachter hem bekijken en die geeft de toestemming.
dinsdag 20 september 2011 - 18:45
Mandy

Mandy


Of niet



Ik heb geen idee wat de maatstaf is wel of niet kappen.................
dinsdag 20 september 2011 - 19:27
sugar

Sugar

Beuk is een inheemse boom. De kans dat je die mag kappen zal eerder klein zijn, tenzij je een goede reden hebt.
Eerlijk gezegd vind ik dat ook maar normaal. Volgens jouw beschrijving betreft het grote bomen, die maken deel uit van het straatbeeld
dinsdag 20 september 2011 - 20:24
Mandy

Mandy

Maar beuken in je tuin kunnen toch wel eens heeeeel erg groot worden en alle licht en zon tegenhouden en dan niet het bladval vergeten.... tjone jonge, er komt me daar wat van naar beneden.......
dinsdag 20 september 2011 - 20:32
Rita1960

Rita1960

zelfs beukennootjes

donderdag 6 oktober 2011 - 20:52
Mandy

Mandy

Geen licht, geen zon, geen gras, wel bladeren, wel wortels die onder het gras en onder het huis gaan.... en inderdaad heeel erg veel beukennootjes..... Is dat laatste ook een kriterium om te mogen kappen????
donderdag 6 oktober 2011 - 21:16
Rita1960

Rita1960

maar wel om te eten
donderdag 6 oktober 2011 - 22:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon