menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gazon winterklaar maken

Ga naar meest recente reactie

vulk

Vulk

Beste tuinliefhebbers

Moet ik speciale maatregelen nemen om mijn gazon winterklaar te maken? (Langer laten, bemesten, ...)

Het gazon in mijn voortuin is na een dik jaar nog steeds niet dichtgegroeid (volle zon, veel wind). Het gazon achteraan staat helemaal dik en sterk na een half jaar (halfzon en beschut).

Laatste bemestingsbeurt is van midden juli (toen het veel regende).
donderdag 15 september 2011 - 14:23
Pieter2

Pieter2

nog een keer kalken, nu is het een goed moment

donderdag 15 september 2011 - 15:48
Tuinman65

Tuinman65


Nu kalken en zo maar zonder de ph te kennen. Daar ben ik niet mee akkoord Pieter.
Stel dat je nu gaat kalken. Er moet nog gemaaid worden.
Is het droog dan vliegt de kalk je rond de oren en een groot deel verdwijnt in de grasbak.
Is het nat dan ook verdwijnt er een deel in de grasbak en blijft een deel aan de wielen, aan je voeten en de eventuele rol hangen.
Kalk lost zeer traag op.
En nooit zo maar kalken. Indien de ph 6,5 is of meer dan is kalk voor niks nodig.
Je kan best nu nog een laatste bemesting geven, liefst met een laag stikstofgehalte.
vrijdag 16 september 2011 - 19:50
vloeiende

Vloeiende

Volledig akkoord met tuinman 65, winterbemesting voor gazon is eigenlijk zeer belangrijk maar wordt niet gedaan of veel te weinig. Dit kan nu gebeuren, er zijn voldoende specifieke meststoffen beschikbaar in de handel voor winterbemesting, organisch alswel vb gecoat en om uw PH te kennen kan je grond laten ontleden, te veel kalk is even slecht dan te weinig.
Indien uw gras echt al een seizoen te mager staat adviseer ik je bij te zaaien en tracht te zorgen dat je het zaad lichtjes kan afdekken, kan op zandgrond met vb fijne kompost die je zeer gelijkmatig strooit of op zware grond met vb zand afstrooien. Indien je het zaad niet bedekt heb je misschien maar een kieming van 15% en dat is spijtig van jet zaad.
Veel succes
zaterdag 17 september 2011 - 13:49
vulk

Vulk

Ik heb de kale plekken losgemaakt en heb daar bijgezaaid. Ik zie nu dat op die plekken er ook gras te voorschijn komt, maar het blijft een lijdensweg om het goed te krijgen.

Het stuk vooraan heeft steeds de volle zon en staat continu in de wind.
zaterdag 17 september 2011 - 14:32
Pieter2

Pieter2

Grond ontleden is vrij nutteloos. Aan de hand van soorten (onkruiden dus) die in mijn gazon komen weet ik perfect hoe ik moet bemesten en kalken...

Bijna niemand blijkt te weten dat je ieder onkruid kan gebruiken als indicator voor de omstandigheden in je tuin. Ik geef liever geld uit aan een goed boek i.p.v. grondontleding.

Kalk vliegt zeker niet rond je oren en blijft niet aan de machine plakken. Zeker niet als je kalkt wanneer ze wat regen verwachten.
zaterdag 17 september 2011 - 18:50
Tuinman65

Tuinman65

Een beetje regen lost kalk niet op Pieter. En na die regen komt zonneschijn (hopen we toch).
Je kan perfect zien in je gazon hoe het met de zuurheidsgraad gesteld is zeg je.
Kan best zijn maar ik betwijfel dat.
Maar jij weet toch niet hoe het in een ander zijn tuin is en je geeft zo maar iemand raad om kalk te strooien.
zaterdag 17 september 2011 - 23:24
vulk

Vulk

In 'Aveve' kan je soms gratis uw bodem laten onderzoeken om op die manier de juiste behandeling te kiezen (bemesten, kalken, ...). Ik ga eens informeren of ze dat nu ook doen, maar ik denk dat ze dat enkel in het voorjaar doen.
zondag 18 september 2011 - 07:44
Tuinman65

Tuinman65

Hier bij tuinadvies is een ph meter te koop voor 22,5 euro . Niet zo goedkoop maar de ph is wel heel belangrijk voor een goede groei. De optimale opname van voedingstoffen hangt er van af.
En dat geldt niet alleen voor gras.
zondag 18 september 2011 - 10:28
vulk

Vulk

22 euro is te overzien natuurlijk. Zeker als het her te gebruiken is.
zondag 18 september 2011 - 10:32
Pieter2

Pieter2

Een beetje regen lost kalk niet op Pieter. En na die regen komt zonneschijn (hopen we toch).
Je kan perfect zien in je gazon hoe het met de zuurheidsgraad gesteld is zeg je.
Kan best zijn maar ik betwijfel dat.
Maar jij weet toch niet hoe het in een ander zijn tuin is en je geeft zo maar iemand raad om kalk te strooien.

Kalk lost niet op van 1 regenbeurt, maar dan liggen de korrels wel vast op de bodem.

Standaard bemest ik 1x in de zomer en kalk ik 2x (voorjaar en najaar). Waarom? Simpel: gazon heeft mest nodig, grond verzuurd door die mest (dus bijkalken) en grond verzuurd constant door de atmosferische depositie (zowel droog als met regen) (dus weer bijkalken).
zondag 18 september 2011 - 12:07
satomi

Satomi

Pieter, zou je de titel eens willen noemen van dat boek over indicatoren? Ik ben al een tijdje op zoek maar kan niks vinden naar mijn zin.
maandag 19 september 2011 - 11:09
Pieter2

Pieter2

Pieter, zou je de titel eens willen noemen van dat boek over indicatoren? Ik ben al een tijdje op zoek maar kan niks vinden naar mijn zin.

Plantenvademecum van Koster A. Daarin staat voor iedere plant wat informatie met o.a. de indicatie en het beheer om deze weg te krijgen of te behouden.

maandag 19 september 2011 - 12:20
satomi

Satomi

Dank u wel voor het antwoord. Ik ga op zoek!
woensdag 21 september 2011 - 14:14
Polleke1515

Polleke1515

Jullie zijn wel vroeg met kalk en andere toestanden , hier is het gazon nog in volle groei en ja hoor donkergroen .
Wil je bemesten en het gemakelijk maken neem dan van welk merk ook , staat op de zak - najaarsmeststof - maar overdrijf daar niet mee , heeft enkel bedoeling om het gras sterk en gezond door de winter te lootsen .
Kalk is wat anders - is geen meststof maar meer een zuurregelaar van de grond , dit gebruik kan geen kwaad .......

Wat een alternatief is voor dit alles is compost - dun laagje na de laatste maaibeurt
dinsdag 11 oktober 2011 - 21:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon