menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Traaggroeiend gras met bloemen zaaien

Ga naar meest recente reactie

stoffelmans

Stoffelmans

Beste tuinvrienden,

Wij gaan binnen enkele weken onze gazon inzaaien. Bedoeling is om traaggroeiend gras te nemen, en daar een mengsel van laagbloeiende bloemen onder te mengen. Bedoeling is om dit dan slechts enkele keren per jaar te maaien, om de bloemen de kans te geven te bloeien. Het is ook niet de bedoeling om een siergazonnetje te hebben, integendeel. Liefst dus wat ruwer gras. We hadden alleszins gedacht aan veldbeemdgras, gezien dit traag groeit, en breed en sterk is.

Nu is mijn vraag of het echt nodig is meer dan 1 grassoort te mengen (los van de bloemen dus). Ik las al dat mengen het beste is, maar kan nergens vinden waarom dit is. Als ik zou moeten mengen dacht ik aan roodzwenkgras, omdat dit ook traag groeit, maar dit is dan weer fijner en kan minder tegen betreding.

Ik zou ook in de winter nog graag een groen gazon hebben - ik vermeld het maar even.

Iemand een idee voor welk mensel we best gaan en waarom? Alvast bedankt voor de info!

Groetjes,
Stoffelmans
dinsdag 13 september 2011 - 14:40
Tuinman65

Tuinman65

Een ideale grasmengeling om te mengen met bloemen is OFF-SIDE van advanta.
Een halve kilo mengen met 100 gram bloemenzaad per are.
Vooral niet bemesten.
dinsdag 13 september 2011 - 15:19
stoffelmans

Stoffelmans

Bedankt. Is dit wel goed beloopbaar? Ik zie 10% Engels raaigras, 20% plat beemdgras, 5% struikgras, 10% roodzwenk fijn, 15% hardzwenk en 40% roodzwenk fors. Roodzwenk kan toch niet intensief betreden worden (we zouden toch dagelijks een paar keer door de tuin stappen) en is dacht ik een fijne spriet.
dinsdag 13 september 2011 - 15:31
Tuinman65

Tuinman65

Roodzwenkgras zit in bijna alle sportgrasmengelingen van de zaadfirma Barenbrug.
Dus zal het zeker wel intensief belopen verdragen. Of de bloemen dat ook verdragen is een andere vraag.
dinsdag 13 september 2011 - 15:56
Rita1960

Rita1960

Ik zie 10% Engels raaigras, 20% plat beemdgras, 5% struikgras, 10% roodzwenk fijn, 15% hardzwenk en 40% roodzwenk fors.

al deze soorten zijn voor zover ik weet goed beloopbaar. Deze worden n.l. ook gebruikt in het weilandmengsel voor koeien/schapen en paarden..

en als die daar niet tegen konden.. was het weiland bij ons een zwarte vlakte.

groetjes,

Rita
dinsdag 13 september 2011 - 18:20
stoffelmans

Stoffelmans

Ziet er goed uit dus. Alvast bedankt voor de antwoordjes!
dinsdag 13 september 2011 - 22:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon