menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onkruid bedekken met boomschors .

Ga naar meest recente reactie

Wannus

Wannus

Dag
Bij een woning , is de tuin afgescheiden door een haag aan de achterkant .
Maar achter de haag is er nog een perkje van ongeveer 1 meter breed , en dezelfde lengte als de haag , die dus ook door de eigenaars moet onderhouden worden . is wel afgeboord in betonnen platen .
Maar is zeer overwoekerd door alle soorten onkruid en grassen.
Stond wel een halve meter hoog in onkruid.
Ik heb het deze namiddag heel kort afgedaan met mijn trimmer .
Ik wil het dus liever niet met onkruidverdelger verder bewerken .
Het perkje staat dus nu heel kort met onkruid ,
indien ik het opvul met boomschors zoals ik heb aangeraden ,
zou het onkruid afsterven , of gaat het er weer doorgroeien .
Graag nog een antwoord , ik moet er morgen terug heen.
groeten
woensdag 7 september 2011 - 19:49
Sandy

Sandy

Ik ben geen echte kenner hierin, maar ik denk aangezien de herfst in aantocht is dat je met een laag boomschors het voor nu en de winter proper kunt maken. Maar dat volgend jaar het onkruid er opnieuw gaat doorkomen, wellicht in mindere mate en het gaat beter uitgetrokken kunnen worden.
Naar mijn beperkte ervaring gaat boomschors wel onkruid tegen maar enkel onkruid uittrekken houdt het onkruid weg.
woensdag 7 september 2011 - 19:59
vulk

Vulk

Ik zou toch eerst het onkruid wegdoen. Als je schors gooit en dan komt het onkruid erdoor, dan ben je gezien.

Dan kan je niet meer aan de slag met een schoffel, spade of bosmaaier.

Ik zou het omspitten, een tijdje laten liggen en nog eens omspitten. En voor de eerste groei begint in het voorjaar een dikke laag schors gooien.
woensdag 7 september 2011 - 20:10
Heike

Heike

Gewoon schors erover gooien is zeker niet aan te raden! Het onkruid komt gegarandeerd terug en is dan véél moeilijker weg te krijgen.
Een tip om het onkruid (letterlijk) de kop in te drukken is er een grote strook plastic over leggen. Gewoon een paar maanden laten liggen (met hier en daar wat zware stenen zodat het niet weg waait), zodat het onkruid afsterft.
woensdag 7 september 2011 - 20:33
Mandy

Mandy

Onkruid steekt ook door worteldoek heen hoor...

Ik heb 2X 4 bomen staan langs een gedeelte van mijn achterpad en om die bomen heen ligt ook worteldoek en dan een dubbele laag mooie blauwe gladde stenen erop en NOG stikt het regelmatig van het onkruid zodat ik alles even moet schoonmaken......


woensdag 7 september 2011 - 21:00
Sandy

Sandy

Worteldoek is geen garantie voor geen onkruid. Na een tijdje komt het onkruid er toch door, mss door het verouderen van de worteldoek, dat kan maar het helpt na een paar jaar niet meer. Het onkruid komt erdoor, je trekt het uit, maar bij het ergere onkruid blijven de wortels eronder zitten en krijg je het helemaal niet weg.
donderdag 8 september 2011 - 18:47
PeterW

PeterW

Je moet cacao-doppen strooien, die sluiten lichtducht af zodat het onkruid er niet door kan.
donderdag 8 september 2011 - 18:57
Heike

Heike

Da's een feit! Schoffelen is gezond én bovenal ecologisch zéér verantwoord.
Mijn kippetjes scharrelden altijd lustig mee als ik aan het schoffelen was.

Mijn optie in een vorig bericht was om de grond af te dekken met een strook plastic, zodanig dat het onkruid afsterft, na enkele maanden wegnemen en je strook is onkruidvrij.
vrijdag 9 september 2011 - 13:39
Pieter2

Pieter2

Als ik de situatie begrijp staat er 1m breed onkruid evenwijdig en ACHTER met een haag. Niet zichtbaar? Als het niet zichtbaar is gewoon frequent maaien. onkruiden zullen afnemen (omdat je verstoring voorkomt), gras en wilde vaste kruiden komen op
vrijdag 9 september 2011 - 23:47
iecee

Iecee

je moet ook geen worteldoek gebruiken maar gewone zwarte landbouwplastic en daarop schors wel op landbouwplastic schors gebruiken want die vergaat door uv stralen.
of afdekken met een flinke laag karton en daarop schors.
maar eerst zou je beter met een spitvork de wortels van de meerjarige onkruiden eruit proberen te halen , de eenjarigen blijven wel weg met schors maar wortelonkruiden zijn nogalhardnekkig

wat je ook kan doen is afdekken met grasmaaisel als je dat hebt want dat is redelijk effectief , en op een plek waar je niks ziet is dat niet erg als dat een beetje vies is.
zondag 11 september 2011 - 10:04
Sandy

Sandy

Inderdaad dat trukje met het grasmaaisel pas ik ook wel al eens toe.
Maar ook daar geldt ... het onkruid dat er naderhand wel doorkomt is veel hardnekkiger dan de andere.
Eigenlijk, werk heb je altijd, je moet gewoon uittrekken, schoffelen enz....
maandag 12 september 2011 - 19:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon