menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zachte witbol verwijderen uit gazon

Ga naar meest recente reactie

RestUnknown

RestUnknown

Dag iedereen,

In april hebben we een groot stuk gazon omgedaan en nieuw gazonzaad op gedaan, achteraf bekeken weggesmeten geld want het staat nu vol met zachte witbol (wonen naast een wei).

Om het nog eens om te frezen en terug van 0 te beginnen heb ik geen zin in. Nu is mijn vraag of ik in september-oktober kan verticuteren en kan inzaaien met een herstelgazon, dat het dan volgend jaar wel in orde komt?

Of zijn er specifieke bestrijdingsmiddelen tegen dit onkruid?

Bedankt!
zondag 21 augustus 2011 - 11:52
RestUnknown

RestUnknown

Doe ik al sinds begin mei, maar het helpt niet. En de stengels liggen plat op de grond, dus veel gaat er ook nooit af.
zondag 21 augustus 2011 - 12:29
deHaan

DeHaan

Met een mesje uitsteken.
zondag 21 augustus 2011 - 14:20
RestUnknown

RestUnknown

Kom maar helpen!
zondag 21 augustus 2011 - 14:31
Mandy

Mandy

Hoeveel m2 gras heb je?
zondag 21 augustus 2011 - 15:32
RestUnknown

RestUnknown

Ruw geschat een 800 m2, waarvan ongeveer de helft vol staat met die witbol
zondag 21 augustus 2011 - 15:52
Mandy

Mandy

Dat heb ik ook, zelfs wat meer gras dan......Wat ik heb gedaan: elke dag 4 emmers vol uitgestoken met een mesje ..... en nu is dat nog een handvol elke week.... En het is toch een grasveld geworden in plaats van een weiland.....

t Duurt even maar je ziet het elk seizoen beteren.....
zondag 21 augustus 2011 - 16:15
lam

Lam

Wel raar . om dat het gazon gelegen is tussen weilanden komt er witbol in het gazon voor.
In april gezaaid en witbol en ook de andere grassen bloeien veel later, dus aan het over waaien van zaden kan het niet liggen.
Witbot , groeit meestal op natte gronden met een slechte bemestingstoestand.
Dus geef extra bemesting en ontwater de grond.
Als het niet het geval is verticuteren en doorzaaien , witbol kan ook niet zo erg best tegen maaien .
Bemesten en maaien , wel extra werk dus.


zondag 21 augustus 2011 - 22:23
RestUnknown

RestUnknown

Had normaal wel goed bemest hoor, hoewel dat dat wel een tijdje geleden was.
Overvloedig water heeft het zeker gehad, in april en begin mei amper geregend, heb er toen veel de sproeiers opgezet.

Maar het plan is dus om eind september te verticuteren, goed bemesten en blijven zaaien tot de kale plekken opgevuld zijn.
Goed? Of toch eens een herbicide zoeken tegen het witbol zodat het volgend jaar zeker niet terugkomt?
zondag 21 augustus 2011 - 22:41
lam

Lam

Het zal niet meee vallen een herbicide te vinden , het is een grassoort.
Wel een van de minst goede grassen, met voor de dieren een lage voedingswaarde.
Nu verticuteren en doorzaaien is ver uit het beste , de omstandigheden voor het laten kiemen van het graszaad is ideaal nu. Het geeft nu ook doorgroei , als de temperatuur gaat zakken gaar de groei er ook uit en het ontkiemen wordt stukken minder.
maandag 22 augustus 2011 - 11:20
Pieter2

Pieter2

Hey

Witbol is een typische soort die voorkomt in graslanden die 'verschralen'. Met andere woorden heeft je gazon nood aan bemesting. Daar moet je je gazon de tijd geven om van de 'witbolfase' terug te evolueren naar de 'raaigrasfase (=gazon)'.

Ik zou niet beginnen met kostelijke uitgaven zoals frezen of doorzaaien etc. Het is een kwestie van tijd om je gazon terug om te vormen door een goede bemesting.
Houdt bij bemesting wel rekening dat je je grond niet zuur maakt, voorzie dus ook in juiste mate kalk elk jaar.

Een vraag naar u: waarvoor heeft u 800m² gazon nodig? Als je die grote oppervlakte niet gebruikt kun je veel duurzamere dingen doen met zo'n oppervlakte waarvoor geen kosten gemaakt hoeven worden.

maandag 22 augustus 2011 - 18:44
RestUnknown

RestUnknown

Gemakkelijkheidshalve, wat kan ik er anders op doen? Nee ik ben geen moestuinman
donderdag 25 augustus 2011 - 20:29
lam

Lam

Gazon, is totaal anders als de moestuin . De Moestuin is wat anders dan het gazon en zeker wat bemesting aan gaat.
Gazon is iets eenvoudiger, zorg voor een goede bemesting aangepast aan de grondsoort en de bestemming van het gazon ( sier of gebruiksgazon).
Als de bemesting goed is dan verdwijnt de witbol van zelf na enige jaren.
Wel blijven maaien, dat is belangrijk om dat witbol daar niet zo op ingesteld is.
donderdag 25 augustus 2011 - 21:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon