menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Inspiratie nodig

Ga naar meest recente reactie

cornelia

Cornelia

Dit is de 2de zomer dat ik in dit tuintje bezig ben. In November 2009 was dit alles helemaal bestraat met alleen de bak links en een strookje van 2 stoeptegels rechts waar wat planten stonden. Er was 4 jaar niets aan gedaan maar daarvoor zou er een vrouw gewoond hebben die ook graag aan het tuinieren was maar het niet meer kon waarna men voor haar de tuin ahw dicht gegooid hadden met die stoeptegels. Leuk is wel dat nu ik tegels heb weggehaald er opeens leuke dingen naar boven komen zoals moederkruid en andere dingen die ik niet gepland hebt.

De "laurier" struik achteraan stond eerst vooraan bij de serre (waar je vwb de foto nu ahw overheen kijkt, de tuin loopt onderaan de foto nog zo'n meter of 4 door)maar die heb ik naar achteren gezet, Naast de Hazelnoot en de laurier stond er vnl onkruid en een stel dode coniferen (links, waar nu het rek met de Lornica staat.

Het probleem is de bestrating;
Op zich heb ik niks tegen een straatje in mijn tuin maar dit ligt er wel heel erg maf bij.
Iemand ideeën. Ik wil geen dure nieuwe tegels kopen, huidige mogen (gedeeltelijk) hergebruikt worden en ik wil absoluut geen gras.
Tuin mag best een drukke indruk maken, dus ik wil best nog wat tegels weg doen maar ik wil ook graag lekker in de zon zitten.

Graag even een brainstorm van jullie.
O en sorry voor de parasol (irritant ding)


Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 11 augustus 2011 - 21:47
LauraK

LauraK

Misschien ook een ideetje: de tegels eruit halen, in stukken slaan met een hamer,
en ze omgekeerd weer neerleggen op het zandbed, de voegen vullen met cement.
Dat heb ik ook met het terras in mijn achtertuin gedaan, en het lijkt nu behoorlijk
op die terrassen en paden die je in mediterrane landen ziet. Ik zal er zo even een
foto van maken, en die toevoegen.

Misschien het pad wat slingerend laten lopen? Dat maakt de tuin wat speelser, en
je kan niet direct meer alles tegelijk overzien.

Groeten van Laura.
vrijdag 12 augustus 2011 - 10:41
LauraK

LauraK

Hier de beloofde foto, jammer genoeg in de regen moeten maken...
[afbeelding verwijderd niet-https]

Groeten van Laura.
vrijdag 12 augustus 2011 - 11:03
cornelia

Cornelia

Ik vind het idee van Tuinfairy leuk en dan met de techniek van Laura. Ik zou het liefst zoveel mogelijk border hebben en dan een terras vooraan om te zonnen en achteraan om in de schaduw te zitten. Ik zie het zo al voor me. Ik ben altijd alleen een beetje bang dat ik mezelf verlies in het weghalen van tegels (ahum, ik bedoel dus in het neerzetten van planten) dat ik straks een tuin heb waarin je "je kont niet meer kunt keren".

Maar ik zie het zo voor me, een slingerpaadje met misschien wat stapstenen naar links of rechts voor een "verborgen" hoekje met een leuk detail. Ik wou het ex-hondenhok achteraan ook nog eens opknappen. Daar staan mijn potten etc. etc en daar wou ik een leuk zitje maken voor als het regent. Net voor dat hok zit je op hete dagen lekker koel dus dat moet ook een terrasje blijven.

Mijn man gaat me helemaal voor gek verklaren maar ik denk dat ik weer een idee heb.

Tegels dus kapot slaan en ondersteboven terug leggen en dan de voegen met cement insmeren. Vriest dat niet kapot? In vorige woning hadden wij hele stukken flagstones,
hele trappen waar ieder jaar wel een tegel los vroor. Om je nek te breken.
Ik laat even foto zien.
Zo hadden wij dus ook paden en dus zelfs een trap.

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 12 augustus 2011 - 21:42
cornelia

Cornelia

Ja Laura, als ik naar jouw foto kijk vind ik het steeds mooier worden, en dan inderdaad een beetje slingerend. Misschien naar het eind toe een aftakking van het pad naar rechts richting poortje en linksom richting het ex-hondenhok zodat ik recht voor het hondenhok/zitje nog wat planten kan zetten zodat je vanaf het huis niet meteen recht dat hok in kijkt en je dus een wat verscholen zitje krijgt. Enfin niet al te hoge planten maar wat net een beetje breekt.

Misschien moet ik proberen een tekening te maken maar ik werk altijd liever uit de losse pols (omdat ik niet kan tekenen)

Kijk nou krijg ik dat weer he', het is nu 22 u en ik zou het liefst nu meteen maar even beginnen.



vrijdag 12 augustus 2011 - 22:10
LauraK

LauraK

Om even op jouw vraag antwoord te geven, Cornelia: mijn terras ligt nu al een
aantal jaar zo, en er vriest helemaal niets kapot. Dit stuk terras ligt volledig op
het noorden, en er komt vrijwel geen zon. Het wordt dus af en toe wel wat groenig,
maar dan schrob ik het even (alleen met water), en in het voorjaar maak ik het
een keer schoon met de hogedrukreiniger. Het cement heb ik volledig in de voegen
laten lopen, ter dikte van de tegels dus. Volgens mij kan daar wel een olifant op
staan... Sommige tegels bleken geribbeld te zijn aan de onderkant, en
waren niet bruikbaar. Maar via Marktplaats liggen ze letterlijk voor het oprapen,
gratis af te halen dus, op vrijwel iedere straathoek. Zou je er te kort komen, dan
is dat probleem snel opgelost!

Groeten van Laura.
zondag 14 augustus 2011 - 11:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon