menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Beetje hulp met tuinontwerp

pthomass

Pthomass

Heyla,

nu dat de bouwvergunning in orde is en we wachten op het lastenboek, kon ik het niet nalaten om aan het tuinontwerp te beginnen. Onderstaand wat ik reeds heb.

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/402/tuin.png/][afbeelding verwijderd niet-https]

Uploaded with ImageShack.us

Het noorden ligt links onder, dus de gehele tuin ligt op het zuiden. Het terras linksboven is bedoeld als avondterras, de kleine doorgang links daarvan is richting de moestuin.
De achterzijde van de tuin grenst direct aan een beek met een breedte van 3meter. Dus een aardige waterloop.
Het huis zelf is in een L-vorm. Het onderste gedeelte (op tekening) is 11,65m breed. De rechterzijde is +/-10 meter. De inham betreft een groot raam dat via de achterinkom zichtbaar is. Zo kijk je direct uit over het terras als je langs achteren binnenkomt. Helemaal achteraan rechts is de garage met daaraan een kleine tuinberging voor grasmachine e.d.

De tuin tussen gebouwen inclusief groot terras, linker en achterzijde is ongeveer 16m breed en diep.
De grillige vorm wordt tot nog toe buxuswolk. Het kleine trapje aldaar gaat naar de garagedeur.

De huidige grond is zeer voedzame kleigrond. Ik heb in 3 jaren nog geen mest op het gras moeten doen en moet vaak elke week maaien. Ik heb mollen, hetgeen duidt op een goede bodemflora.

Mijn vrouwtje houdt nogal van strakkere tuinen, ze houdt niet van al te weelderige bloementuinen. VOlgens haar lijken die nogal onordelijk.
Ikzelf ben beetje fan van de japanse tuinen.

graag had ik een balans gevonden tussen deze twee.

ter info, links woont niemand. Daar ligt iets van Aquafin en daarachterin liggen weilanden. De overzijde van de beek is begroeid en daarachter ligt een villa.

Enige tips zijn welkom, want ik zoek me suf op een mooi pad van het grote terras naar het avondterras.

Ik hou van wat kleur in de tuin, maar het moet enigzins niet te opvallend aanwezig zijn.

Oh ja, ik zou graag een laagstam kersenboom willen hebben ergens

Ik ga ook nog een topic starten met onze voortuin, die is 25m breed en op het noorden gericht. En dat wordt ook nog een uitdaging...
woensdag 10 augustus 2011 - 15:50
Eniavaswen

Eniavaswen

Hallo,

Het is al goed dat je een idee heb waar je naartoe wil met de tuin. Je tuin is niet overdreven groot, dus het zal een beetje puzzelen worden om jullie twee wensen met elkaar te combineren. Je zou langs het terras met een strakke beplanting kunnen werken en rond het avondterras meer in de japanse stijl gaan. Of je houdt het volledig strak met hier en daar japanse elementen gemixt.
Ik zou sowieso meer beplanting rond het terras aanleggen, dit geeft een knus gevoel. Zorg ook dat alles groot genoeg is, want een border van 50 cm heeft weinig effect.
Durf ook spelen met de ruimte die je hebt. Niet alles moet mooi langs de kant. Het is heel leuk als er bijv een haagje in het gazon komt of als je de tuin niet in één keer kan overzien.

Groetjes, Karen
donderdag 11 augustus 2011 - 14:35
pthomass

Pthomass

die border links wilde ik wat meer laten golven, dus dikker dan de 50 dat ie nu is.
dat pad rechts wil ik graag hebben, want er komt een garagedeur op uit en we kunnen dan ook naar de achterzijde (tuinhuis) wandelen. Maar dat hoeft niet recht te zijn. Ik had ook tuinontwerpen gezien waar een recht pad genomen wordt maar waarbij ze grote bloembakken of perkjes nemen die zogezegd in het pad steken.

rond het avondterras wou ik ook wat meer groen krijgen. Ik wou de ingang naar de moestuin ook wat meer 'verbergen' vanuit het huis gezien, maar het mag zichtbaar zijn als je op het avondterras zit.

Ook wil ik het zicht van het avondterras naar het tuinhuis breken. Reden is dat er rechts van ons huis kantoorgebouwtjes staan. En ik wil die grijze blokken wat afschermen...

Ik ben al wat nieuwe dingen aan 't proberen, waaronder een verkorting van dat grote terras en ruimte creërend voor buxuswolken.
donderdag 11 augustus 2011 - 14:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon