menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Border verbreden

Ga naar meest recente reactie

corrielat

Corrielat

Hallo lieve tuinvrienden
nu het mooi weer blijft (behalve de regen dan) beginnen mijn handen te jeuken, ik wil mijn border verbreden om straks meer bloemetjes te zaaien, die ik van jullie gekregen heb, mijn vraag is!!!!
kan ik nu een gedeelte van mijn gazon omspitten??? zoja,, hoe moet dat??? ik bedoel, zouden de pollen in het voorjaar weer doorgroeien???? ik weet dat mijn vader altijd eerst een gedeelte van de pollen onder in de sleuf wierp, maar verder weet ik het meer, ik weet ook niet of het bij hem door ging schieten, helaas kan ik het hem niet meer vragen dus richt ik me tot jullie
lange tekst he, maar ik heb jullie hulp echt nodig, om geen flaters te slaan, en in de zomer te kunnen genieten van moer bloemen ipv, gras bij voorbaat bedankt
zondag 7 januari 2007 - 11:15
Adrienne

Tekst aangepast

Adrienne

Hoi Corrielat,

Ik ben er nu ook mee bezig
Ik Steek gewoon af, en haal het gras er in een dunne laag af.
Dan maak ik met de tuinklauw de grond los.
Ik breng er een laag compost op en werk het er met de klauw onder.
En dan straks
Lekker veel plantjes zetten en genieten.
Mischien zijn er die het proffesioneler aanpakken, maar bij mij
lukt het al enkele jaren zo.
zondag 7 januari 2007 - 18:51
corrielat

Corrielat

Adrienne jij kan je afgeschepte zoden aan je beestjes geven, ik weet dat je de zoden niet op de composthoop kan werpen, gaan gegarandeerd door groeien, ennnnnnnnn
ben jij ook al begonnen, toch meer zotten, ik ben al genoeg (((uitge )))
zondag 7 januari 2007 - 19:02
ines

Ines

Hoi wij zijn ook al begonnen....een border bij...
Hoe doen wij het?
We maken een gleuf van 2 spaden diep en gooien de aarde op een hoop waar we gaan eindigen
(vervoeren die met de kruiwagen tot achteraan)
Nu hakken we de graszode af en keren die om in de diepste gleuf onderaan, daarboven een
tweede spade enz, dus de graszode zit 2 spaden diep.
Op het einde van de border kiepert U de aarde die U daar opstapelde terug in de gleuf en alles
is op gelijke hoogte (niets teveel of teweinig).
Op de omgespitte aarde een laag mest en inharken, U kan ook een deel compost erin verwerken.
Zo voel ik weer mijn rug hé

Als het gras te nat is dan loopt U alleen maar op het deel dat U vrijmaakt anders laat U wel
lelijke sporen na, hier is de grond voorlopig heel sompig...
Vroeger stopte ik nog een heleboel verteerde rundermest tussen de lagen, nu gebruik ik korrels
omdat het met gemak te verdelen is.
Hopelijk kan U verder, groetjes,ines
zondag 7 januari 2007 - 23:33
corrielat

Corrielat

INES,
ik ga het precies doen zoals jij uitlegt, dan hoef ik geen zoden ergens anders te deponeren, en nu ik jou uitleg lees, zo deed het met Vader ook, nu weet ik het weer!!!! bedankt
maandag 8 januari 2007 - 08:40
Kwest

Kwest

Dag Ines, corrielat

Ines, heb vorig jaar mijn borders omgespit op precies de wijze die je beschrijft en de zoden zijn 2 spaden diep volledig verteerd. 2 spaden diep is idd wel belastend voor de rug
maandag 8 januari 2007 - 12:26
corrielat

Corrielat

Inderdaad zal het zwaar werk zijn, en aangezien ik artrose heb ga ik iedere dag een beetje doen zolang het gaat, het duurt toch nog even voor ik kan zaaien, dus ik hoop dat het gaat lukken, maar ik ben blij met jullie advies,
maandag 8 januari 2007 - 12:34
ines

Ines

Kwest die rug....eens heeft men mij aangeleerd de spade op knie te draaien maar ook deze methode
is fel belastend, maar als U het resultaat dan achteraf ziet is de pijn al gauw vergeten vind U
ook niet?

Corrielat ik doe het zo: de ene dag 6m op 1m, de dag erna niets, en zo afwisselen tot het einde...
is te doen voor een vrouwke gelijk ikke
maandag 8 januari 2007 - 18:47
Kwest

Kwest

Ines, ik probeer zoveel mogelijk door de knieën te buigen, dan kan je je rug rechter houden. Dat is minder belastend.
Maar als alles omgespit is, mag het resultaat idd gezien worden. Dan krijg je bewonderende commentaar van "amai heb je dat allemaal zelf gedaan?" Wel een paar uurtjes na het werk en een paar uurtjes in het weekend get the job done!

maandag 8 januari 2007 - 22:58
ines

Ines

yep!
maandag 8 januari 2007 - 23:06
deHaan

DeHaan

En een spa nemen waar de steel de goede lengte heeft.
dinsdag 9 januari 2007 - 22:42
ines

Ines

Hoi deHaan voor mij zijn al de spaden veeeeeeel te lang... ik zal eens een stuk van mijn spade
moeten verwijderen
dinsdag 9 januari 2007 - 22:59
Adrienne

Adrienne

Hi, ik heb een goei corset lenen ?????
woensdag 10 januari 2007 - 13:23
corrielat

Corrielat

kan een corset spitten????? die wil ik dan ook lenen,
trouwens ik ben al een eindje opgeschoten met jullie tips, nog twee dagen dan zal ik wel klaar zijn, als het niet teveel regent tenminste, want het zand werd steeds zwaarder,
en dan?????? heerlijk zaaien, ik kan bijna niet wachten
woensdag 10 januari 2007 - 16:38
ines

Tekst aangepast

Ines

Adrie vrije natuur is het beste toch?
Alles wat leeft moet lucht hebben zeggen ze altijd...

Corrielat hier ook al goed opgeschoten en reeds 2 soorten rozen aangeplant (blauwe)
hou U nog een beetje in met zaaien want de frieskou komt nog.... behalve voor de koukiemers...

http://www.zaai-site.nl/kalenders/zaaikalender_eventuele_koukiemers.html
Groetjes,ines
woensdag 10 januari 2007 - 20:16
Adrienne

Adrienne

Ha, zonder corset verlof voor den deze en kopzorgen voor mijn manneke hé.
Ines, blauwe rozen jongens fotoke laten zien hé
ben hééél benieuwd wat da wordt.
En oeps dringend gaan zaaien ik heb nog kou kiemers denk ik toch
doeiiii
woensdag 10 januari 2007 - 21:31
ines

Ines

Adrie als die corsetten van U altijd kopzorgen geven aan U manneke knip dan die knopen af hé

Het is nog wachten he voor de fotookes
U hebt zeker weten koukiemers van mij...dus zaaien. laat U gaan...
woensdag 10 januari 2007 - 21:39
corrielat

Corrielat

hallo dames,
zouden jullie enkele koukiemers kunnen noemen, misschien dat ik ze ook heb, zonder dat ik weet dat het koukiemers zijn????
woensdag 10 januari 2007 - 21:48
ines

Tekst aangepast

Ines

Corrielat U kan eens zien op de lijst van die site die ik reeds aanduidde hierboven,
hier is het adres nog eens
http://www.zaai-site.nl/kalenders/zaaikalender_eventuele_koukiemers.html

woensdag 10 januari 2007 - 21:56
corrielat

Corrielat

Hallo Ines,

ik krijg deze link niet geopend, ik weet niet hoe dat moet, zou je even de zaadjes via deze lijn kunnen kunnen benoemen??? evt. met uitleg, ik ben niet zo,n computerfreak, snap je
donderdag 11 januari 2007 - 09:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon