menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Inheemse oeverbeplanting

Ga naar meest recente reactie

Eniavaswen

Eniavaswen

Hallo,

Kennissen van ons hebben naast hun tuin een beekje lopen. Op de oever ligt nu voorlopig worteldoek, maar ze willen daar graag een mooie beplanting naast. Het is een stuk van ong 10 meter lang met aan de ene zijde bos, maar het ligt wel vrij zonnig. Op een gegeven moment gaat het beekje onder de tuin in zo'n buis. Daar hebben ze een betonnen balk gelegd om de grond tegen te houden. Op die plek had ik aan een gunnera gedacht om wille van het indrukwekkend blad.
Wie weet welke planten mooi en goed zijn om daar te planten en waar ik ze eventueel zou kunnen vinden?

Thx
Karen
vrijdag 5 augustus 2011 - 09:53
Pieter2

Pieter2

Hey,

Hou aub op met exoten te planten langs water. In plaats van Gunnera, waarom denk je niet aan Groot hoefblad? Dat is inheemse, ongevaarlijk, heeft hetzelfde effect, woekerd evenveel en is een goede voedselbron in het voorjaar voor de bijen. Voor de rest zou ik alles gewoon laten ontwikkelen en elk jaar de oever maaien in september of oktober.

Als ze toch sneller resultaat willen kun je een bloemenmengsel kopen. Kijk eens op http://www.ecoflora.be/bloemenweiden_B_NL.html#B3.

vrijdag 5 augustus 2011 - 19:37
Rita1960

Rita1960

en deze link over groot hoefblad

http://www.waterwereld.nu/groothoefblad.php

groetjes,

Rita
vrijdag 5 augustus 2011 - 22:53
Eniavaswen

Eniavaswen

Bedankt voor de tips. Dat groot hoefblad lijkt me inderdaad wel een leuk alternatief en als Gunnera even hard woekerd, zie ik idd geen reden om niet voor een inheemse plant te kiezen. Wijt het aan mijn gebrek aan kennis dat ik toch voor exoten zou kiezen, daar wordt nu eenmaal meer over geschreven (helaas).
Die bloemenmengsels lijken me ook heel interessant, 'k denk wel dat die mensen ervoor openstaan en anders kan ik nog altijd een beplanting samenstellen die uit die planten bestaat, maar dan al voorgekweekt zijn. It's al between the ears, isn't it.

groetjes, Karen
zaterdag 6 augustus 2011 - 10:11
cornelia

Cornelia

Ik miste in de lijst de Impatiens glandulifera (sprinbalsemien).
Ik weet niet beter dan dat ik als kind al langs de oevers van beekjes etc. stond te kijken of er al balsemien was. Orchideeachtige rosé/witte bloemen met stevige holle stengels en een wonderbaarlijke zaadverspreiding.

Maar ik realiseerde me dat de Balsemien ook niet echt inheems is (begin 1900 uit de Himalaya ???)

Wanneer mogen we iets inheems gaan noemen ?
maandag 8 augustus 2011 - 11:48
Pieter2

Pieter2

@Cornelia

De reuzenbalsemien (Impatiens glandulifera) is een invasieve exoot... Zolang een uitheemse plant zich niet verspreidt en inheemse flora en fauna benadeeld heb ik niets tegen uitheemse planten. Maar dit is een van de meest invasieve exoten in België en Nederland. Ze overwoekeren alle oevers waardoor geen enkele inheemse oeverplant meer kans krijgt. De soort wordt zelfs bewust verspreidt door imkers omdat de bloemen enorm veel nectar bevatten. Als je deze ooit op de oever krijgt bestrijd hem direct.

Natuurlijk zijn ze in België zo dom om geen gestructureerde bestrijding en sensibilisatie te doen over deze soort. Ze is namelijk simpeler te bestrijden dan bv. Japanse duizendknoop of Amerikaanse vogelkers door ze simpelweg te verwijderen voordat ze zich in zaad zetten. Omdat het een éénjarige is en de zaden slechts max. 2 jaren kiemkrachtig zijn kunnen ze zo bestreden worden.

Samen met het gebrek aan gestructureerd werken (de volledige waterloop aanpakken van bron tot monding) is het natuurlijk moeilijk om deze soort te bestrijden omdat ze op de meest ontoegankelijke plaatsen voorkomt, namelijk moerassen, drassige plaatsen en oevers.

Je kunt deze soort wel de Japanse duizendknoop noemen van de oevers, met het verschil dat de Reuzenbalsemien zich via zaad verspreidt (tot 5km ver op één jaar via een waterloop) en de Japanse duizendknoop via wortelstokken.

Geef voorrang aan inheemse soorten, ik heb een afkeer aan invasieve soorten.

maandag 8 augustus 2011 - 18:58
Eniavaswen

Eniavaswen

Ik vroeg me af of er ook interessante boeken bestaan over inheemse planten en hun toepassing in tuinen en borders. Want eigenlijk vind ik het wel boeiend om er meer over te leren. Zeker omdat het vaak genoeg gebeurd dat mensen raad komen vragen ivm hun tuin, en dan kan ik meteen ecologisch verantwoorde raad geven.
dinsdag 9 augustus 2011 - 08:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon