menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoogteverschil niveauverschil aan zijkant huis wegwerken

Ga naar meest recente reactie

wolli
donderdag 4 augustus 2011 - 20:41
Pieter2

Pieter2

Heeft die het grootste deel van de dag zon?

Ideaal voor een bloemenweide! (=goedkoop en onderhoudsarm). Tenzij je de gazon nodig hebt (spelende kinderen ofzo..). Maarja je moet er voor zijn, ik ben nu eenmaal voor natuurtuinen.
Maar zo kun je iets doen voor onze inheemse fauna en flora. Als je geintereseerd ben kan ik gerust meer informatie geven.
donderdag 4 augustus 2011 - 21:13
sunjet

Sunjet

u kunt de berm gerust zo laten
u kunt er bodembedekkers op plaatsen zoals pachysandra
vinca minor
tussen de bodembedekkers kunt u roosjes op stam
of hydrangea of een groenblijvende heester zo als photinia red robin

groeten sunjet
donderdag 4 augustus 2011 - 22:23
satomi

Satomi

Een mogelijkheid is om alleen de eerste meter vanaf de stoep of te nivelleeren. In dat gedeelte zou ik dan bv. een aantal groenblijvende Prunus lusitanica op stam plaatsen. Of idd Photinia's ( ook op stam verkrijgbaar). Dan is er 's winters ook nog wat groen. Je kunt ze mooi in vorm houden met snoeien 1 keer per jaar.

Voor de onderbeplanting hangt het een beetje af van de ligging. Is het goed zonnig dan zijn bodembedekkende roosjes, laagblijvende hortensia's en Spiraea goede soorten en hebben weinig onderhoud nodig. Voorjaarsbollen en wat kleurige herfstblad (van bv. Acer palmatum 'Dissectum') en je hebt het hele jaar door wat kleur.
Ook voor (half)schaduwplekken zijn heel veel mooie combi's te bedenken. Veel plezier en succes!
vrijdag 5 augustus 2011 - 09:17
wolli

Wolli

Neen, berm is noorderlijk gericht dus niet veel zon. We komen altijd binnen langs het hekje dus willen ook geen 'drukte' gevoel ondervinden als we in de tuin komen.
Zou het mooi zijn om er enkele dubbelstammige boompjes op te planten?
vrijdag 5 augustus 2011 - 09:18
wolli
vrijdag 5 augustus 2011 - 09:59
garfield

Garfield

Het grote probleem met een helling is het uitspoelen van zand. Dus je hebt beplanting nodig die het zand goed vasthouden. De al genoemde maagdenpalm is daar heel geschikt voor. Net als vrouwenmantel en pekanjer. De eerste naastliggende 0,5 meter nivelleren zou ik ook doen. Dus de voorste rand doortrekken naar achteren. Ik zou er alleen maar bodembedekkers indoen en geen struiken. Eventueel grote water opzuigende stenen
vrijdag 5 augustus 2011 - 11:49
wolli

Wolli

Bedankt voor je reactie. Als ik het goed begrijp zou je dan de berm 2,5 m aan houden en dan 0,50 m plat maken gelijk met niveau van padje. Wat bedoel je echter met water opzuigende stenen? Als versiering of tegen berm plaatsen?
vrijdag 5 augustus 2011 - 13:03
garfield

Garfield

Bepaalde stenen zuigen zich vol met water, om dat later weer af te staan in droge perioden. Ik heb wat jaren geleden zo'n helling gezien met bodembedekkers en stenen. De stenen hadden voornamelijk de functie om bij wateroverlast de hoeveelheid zand wat uitspoelde te verminderen doordat er minder water naar beneden kwam. Dan kwam het bij die mensen in huis lopen.
vrijdag 5 augustus 2011 - 15:57
Tuinprins

Tuinprins

Ik zou het zo laten.

Misschien baal je ervan dat het gras lastig te maaien is en die kantjes bijwerken daar heb je ook je buik van vol. Maar de alternatieven hebben ook zo hun nadelen. Als je het gaat beplanten moet je ook regelmatig wieden en bovendien heb je bij hoosbuien de kans dat het zand naar beneden spoelt. Het planten van bodembedekkers betekent niet dat je niet meer hoeft te wieden. Juist bij bodembedekkers moet je alert zijn want als onkruid zich daarin eenmaal heeft gevestigd dan ben je het niet 1-2-3 zo maar kwijt. En onkruid groeit altijd en overal, ook in de schaduw en in de winter.

Het plaatsen van een keermuur is zeer duur en bovendien zit je met juridische aspecten t.a.v. de buren (erfgrens en eventuele schade die voortvloeit uit het plaatsen van een keermuur) .

Kortom, ik zou het laten zoals het is.
zondag 7 augustus 2011 - 09:01
Pieter2

Pieter2

Sorry, maar ik vind de voorgestelde ideeën echt niet goed, als je hier iets gaat aanplanten garantie dat je veel onderhoud hebt en problemen krijgt met regen. Probeer eens allemaal duurzaam en goedkoop te denken... Dan vind Tuinprins zijn idee nog het beste... naast het idee om er een bloemenweide van te maken natuurlijk.

zondag 7 augustus 2011 - 13:08
wolli

Wolli

Bedankt iedereen voor de ideeën maar ik wil echt die berm aangeplant zien (omdat ik het hoogteverschil echt wel heel lelijk vind) ofwel ga ik voor een volledige nivellering. Mijn inziens zal het het 1e idee worden met eventueel een nivellering van 1 m naast de stoep, wat me idd de mogelijkheid bied om een rij smalle boompjes te plaatsen.
zondag 7 augustus 2011 - 15:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon