menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Meer onkruid dan gras

Ga naar meest recente reactie

Karen_tuin

Karen_tuin

Hallo,

Wij hebben eind april gras gezaaid, maar nu bleek het april-mei-half juni zeer droog te zijn met als gevolg dat er meer onkruid staat dan gras en ook kale plekken. Kan ik het onkruid te baas als ik het gras blijf maaien (zodat het geen zaad werpt)? En kan ik de kale plekken in september terug wat opharken en opnieuw inzaaien?

Liefst geen pesticiden URL GEBLOKKEERD 0027.gif en met de hand uitsteken zie ik ook niet zitten URL GEBLOKKEERD 0046.gif

groetjes,
Karen
vrijdag 29 juli 2011 - 15:25
Pieter2

Pieter2

Zie geen foto,

Je kan doorzaaien voor de kale plekken weg te krijgen.

Onkruid gaat vanzelf weg als het gras zich goed gevestigd heeft. Bemesten doe je in het najaar (1kg/10m² koekorrels doe ik). In maart kalken (1kg/10m²) en indien nodig nog bijmesten in april (opnieuw 1kg/10m²).

vrijdag 29 juli 2011 - 17:21
Mandy

Mandy

Wist niet dat gras te bemesten is met gedroogde koemestkorrels........

best wel veel..... 1 kg per 10 m2.........
vrijdag 29 juli 2011 - 21:12
Rita1960

Rita1960

per ha- ( 10.000m2) wordt er hier per jaar zo'n 35-38 ton koeienmest geinjecteeerd..

met omgerekend zo'n 250- tot 370 kg N en plm 125- 204 kg P, K wordt uitgedrukt in g K/kg plm 5,7 en uitgedrukt in Kali g K2O/kg 6,9.
e.e.a. afhankelijk van de herkomst en de hoeveelheid water...

gedroogd .. weet ik de gehaltes niet .. de gehaltes zouden toch zo te denken op de verpakking moeten staan..

en aangezien dit niet het geval is... laat ik ze staan.. die gedroogde koemestkorrels.



vrijdag 29 juli 2011 - 22:22
Kriskras

Kriskras

Mos en de meeste planten die onterecht als "onkruiden" worden bestempeld zijn zuurminnende planten. Gras daarentegen verkiest een kalkoudende bodem.

Koemest is dus niet direct de beste keuze want het maakt de grond zuurder. Dit is dan ook de hoofdreden waarom boterbloemen welig tieren op weides bedekt met koeienvlaaien. Koemest is wel geschikt voor frambrozen en bramen. Evenals koffiedilk- en -gruis dat gratis en voor niets beschikbaar is.

Wil men zijn grasperk op peil te houden, dan volstaat het jaarlijks tweemaal kalk te strooien (eind maart, medio augustus). De kalk zal de verdere groei en het opkomen van mossen beletten, en zal tevens het welig tieren van zuurminnende planten tegengaan. Van klaver om nog een ander voorbeeld te noemen.

Diegeen die een oersterk onklopbaar gazon willen moeten gebruiken een mengsel van kalk met bacteriën en een gazonmeststof gemengd met bacteriën.

De bekendste merknamen hiervan zijn Microcalc en Microgazon.

Gebruik de zoekfunctie van deze webstek om mijn andere berichten hieromtrent te lezen, Zoek naar Microcalc bijvoorbeeld.
zaterdag 30 juli 2011 - 05:39
Kriskras

Kriskras

Goede kompost is een prima meststof maar baat niet tegen verzuurde grond. Trouwens, kompost kan aan de zure kant zijn. En ben je zeker niet te verwarren met kompost? Want dat is gegarandeerd een zure substantie. Prima voor braambessen en frambozen, aalbessen enz... enz... maar bepaald niet geschikt om een verwaaloosd gazonnetje weer op zijn poten te zetten. Ben je zeker niet

Indien men het terrein door mos, klaver, boterbloemen enz... wordt overwoekerd dan moet men kalk toevoegen, anders blijft het halen en brengen tot in de eeuwigheid.

De reden van mijn pleidooi voor Microcalc is dat het gaat om een mengsel van organische kalk en bacteriën. De bacteriën verwerken snel de micro-substanties (allerlei afval zoals bladresten en insecten) tot een eetbaar potje voor de regenwormen. De regenwormen zorgen op hun beurt voor een adequate verluchting van het grasperk. Wie zijn perkje op deze manier verzorgd heeft derhalve geen nood aan verticuleren, pikrollen en ander alaam.

Op lange termijn is wat duur lijkt veelal het goedkoopste.
zaterdag 30 juli 2011 - 12:40
vloeiende

Vloeiende

Beste,
Om alle twijfels weg te nemen ivm bekalking en bemesting is er maar één juiste oplossing. Een bodemontleding, deze geeft je aan wat er voldoende aanwezig is en of er al dan niet kalk nodig is.
Over de bodemstructuur vind je in een gewone ontleding niets terug.
succes
zondag 31 juli 2011 - 10:17
vulk

Vulk

Verder is het best normaal dat er in een nieuw gazon veel onkruid staat.
Ik zou (zoals hierboven beschreven) in het najaar eens bemesten in een vochtige periode.

In het voorjaar zou ik het gras dan verticuteren en eventueel opnieuw bemesten.
Eventueel kan je het gras dan doorzaaien indien het niet dik genoeg staat.

Hoe meer je maait, hoe dikker het gras wordt en hoe minder onkruid.

Je kan ook het gras sproeien tegen onkruid, maar dan moet het gras er al één jaar staan.
maandag 22 augustus 2011 - 21:16
Mandy

Mandy

Ik had 2 jaar geleden ook heel veel onkruid in mijn gras, een diversiteit... niet mooi meer....

Ik heb constant alles met een mesje verwijderd, in het najaar geverticuteerd, daarna mijn eigen compost er overheen gedaan en het jaar daarop elke 2 dagen, ja elke 2 dagen gemaaid en nu is mijn gras bijna een gazon te noemen.....

Ik loop nog een keer per week met een mesje te speuren en vind best nog wel het een en ander, maar het is niet veel.....
Ik maar het momenteel elke 2 a 3 dagen.... ligt aan de regen ed....

Straks weer verticuteren, etc... ook geen mos meer dit jaar....

ben daar wel blij mee.....
maandag 22 augustus 2011 - 22:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon