menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bodemonderzoek

Ga naar meest recente reactie

zonne-bloempje

Zonne-bloempje

Heeft iemand al eens een bodemonderzoek laten uitvoeren?
Waren jullie hier tevreden mee en zaten er nuttige tips bij?
Groetjes
maandag 25 juli 2011 - 17:06
Pieter2

Pieter2

Mij lijkt een bodemonderzoek puur geldklopperij voor een particuliere tuin. Ik gebruik de onkruiden als indicator voor mijn bodem, zo weet ik wanneer er voldoende meststoffen zijn en of de bodem een goede pH heeft.

maandag 25 juli 2011 - 20:46
zonne-bloempje

Zonne-bloempje

Wij hebben enorm veel onkruid!
We moeten onze tuin nog heraanleggen en op de moment hebben we geen plantjes in de tuin staan enkel gras (waar zeer veel mos en onkruid tussen groeit) en Langs de kanten waar vroeger plantjes stonden schiet het onkruid ook enorm uit. Het was zo erg dat we voorlopig een worteldoek hebben gelegd op sommige plaatsen omdat het echt niet meer bij te houden was!
Wil dit zeggen dat we voldoende meststoffen hebben en goede PH?

maandag 25 juli 2011 - 21:44
Kriskras

Kriskras

Om "Ph" effe in mensentaal uit te drukken, het gaat om de zuurtegraad van de grond.

Er zijn zuurminnende planten en planten die het tegenovergestelde nodig hebben, dit zijnde een kalkachtige grond. De "goede" Ph alias zuurtegraad is dus een subjectieve norm in functie van de planten die men wil kweken.

De zuurtegraad wordt gemeten volgens een wetenschappelijk vastgestelde schaal, een schaal gaande van 0 tot 14.

0 = zeer zuur (zoutzuur)
7 = neutraal (zuiver gedistileerd water)
14 = loog

En tussenin bijvoorbeeld azijn, urine, zure regen met ph minder dan 7 en zeepsop, ammoniak enz.. met ph groter dan 7.

Grassen willen een goede kalkachtige grond. Mossen, klaver, boterbloemen en de meeste planten die onterecht "onkruiden" worden genoemd willen een zure grond.

Is uw grond zuur, dan kan het gras niet gedijen en zal het overwoekerd worden door mossen, paardebloemen, boterbloemen enz.... . En helaas, als men niets doet dan wordt de grond fataal te zuur door de zure regens die worden veroorzaakt door de industrie.

De oplossing is echter kinderlijk eenvoudig. Tweemaal per jaar kalk strooien en een goede gazonmeststof. Eenmaal einde maart en eenmaal half augustus.

En indien men de iets duurdere mengels van kalk en bacteriën + gazonmeststof + bacteriën gebruikt, dan herstelt het gazon zich in geen tijd zonder dat men er verder een vinger hoeft naar uit te steken. En ook, bij het maaien een muching machine gebruiken, zodat de grond door het maaien niet wordt verarmd.

De bekendste meststoffen met toegevoegde bacteriën zijn Microcalc en Microgazon, van een even gekend merk waar ik overigens geen enkele binding mee heb.
vrijdag 29 juli 2011 - 10:15
lam

Lam

Het bovenstaande is een heel verhaal, maar enkele zaken worden wel vergeten.
Dat is o. a . dat elke grondsoort zijn of haar eigen ph heeft, zo zijn als voorbeeld veengronde zuur( lage ph) en sommige kleigronden hebben een hoge ph.
Dus een simpel grondonderzoek kan al veel aan het licht brengen , sommige tuincentra s geven gratis onderzoeken weg en er zijn ook eenvoudige middelen te koop om sommige voedingsstoffen en zeker de ph te controleren.
Iets meer weten van het klei-humuscomplex , wat door een laboratorium wordt vast gesteld kan zeker geen kwaad.
Sportvelden worden om de 5 jaar gecontroleerd , dat is nog wel een mono cultuur.
Per jaar kan er veel veranderen is de grond , afhankelijk van het gwas(sen) die er op geteelt worden.
Grond blijft een mooi materiaal , met veel verassingen . Die interssant zijn te ervaren en te volgen.
Indicatoren zijn geweldie planten als moment opname , maar om daar daarop je bemesting te bepalen gaat me iets te ver.
maandag 1 augustus 2011 - 09:56
Kriskras

Kriskras

@lam,

Een op ernstige wijze uitgevoerd bodemonderzoek is niet simpel want zulks vereist ondermeer een laboratoriumonderzoek. Best verantwoord zo het om professioneel uit te baten terreinen gaat, maar voor de gewone burger betekent zulks in 99 % van de gevallen een loutere verspilling. Met kanonnen schieten op mussen.

En het spijt mij, maar "gratis" bestaat niet. Dus diegenen die beweren een "gratis" bodemonderzoek te presteren inclusief laboratoriumonderzoek doen niets anders dan de luitjes om de tuin proberen te leiden.

Wie dat wil kan zich een Ph-meter aanschaffen (meer dan 10 euro doorgaans en peperduur voor wat het is) om zelf de Ph van de grond vast te stellen.

Maar het is bepaald niet nodig die uitgave te doen. Wanneer een grasperk vol staat met allerlei mossen, dan moet men weten dat de grond verzuurd is geworden. En dan moet men evenzeer weten dat het in eerste instantie kan volstaan kalkkorrels te strooien.

Overigens, of de grond zuur of alkalisch is van nature dat is niet echt een probleem voor het liefhebberstuintje.

In meer dan 90 % van de gevallen is de verzuurde grond het probleem. Verzuurde grond, dat is heel wat anders dan grond die zuur is van nature. Verzuurde grond onstaat door twee zaken:

1. Overmatig bemesten en overmatig gebruik van gifstoffen.
2. De zure regen veroorzaakt door de industrie.

Een eerste oplossing bestaat erin minder kwistig met mest- en gifstoffen om te springen. Maar dat hoort men natuurlijk niet graag in tuincentra.
En ten tweede het toevoegen van kalk, en om het gazon te herstellen best een mengsel van bacteriën en kalk. Dat laatste wordt ook verkocht in tuincentra, edoch, mijn ervaring is dat het personeel doorgaans geen flauw benul heeft waarover het gaat.

In feite is het adequaat onderhouden van het amateurtuintje vrij eenvoudig. Veel meer dan de commercie lief is, en daar zal wel de knoop liggen dunkt mij.

maandag 1 augustus 2011 - 11:07
Kriskras

Kriskras

Overigens, wie in BE persé zijn centen kwijt wil kan zich altijd tot de volgende dienst wenden:

http://www.bdb.be/Productendiensten/Dienstenpakketten/tabid/126/language/nl-BE/Default.aspx

Maar reken erop niet toe te komen met minder dan 500 eurootjes. En mij dunkt dat het in NL ook wel zo zou zijn.

Een laboratoriumonderzoek is immers een peperdure aangelegenheid.
maandag 1 augustus 2011 - 12:22
lam

Lam

Onderzoeken naar gevaarlijke stoffen in de grond of andere stoffen zoals bladhopen, kosten gelukkig in Holland niet zo veel.
Maar dat is voor een eenvoudig bodemonderzoek niet zo duur , dan weet je meteen de bemestingstoestand van de grond en het afslibbaar noem maar op,
Gevaarlijke stoffen hoeft niet, tenzij de grond verkocht of verplaatst moet worden, dan is in Holland een schonegrondverklaring noodzakelijk.deze kost stukken meer als een bodem onderzoek.Maar ook geen 500 € zo als in het bovenstaande wordt aangegeven.
maandag 1 augustus 2011 - 22:06
Kriskras

Kriskras

Wees dan al een (onverantwoord) matig, want 2000 euro lijkt een realistischer bedrag.

Wie in BE niet dubbel en dik uitkijkt riskeert een paar ton kwijt te spelen, zeker als men niet eens op voorhand kan aangeven waar naar zou moeten gezocht worden.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=G456I3RF

Het is te begrijpen dat de professionelen ook hier hun centjes proberen te verdedigen, maar men moet tocht niet overdrijven, nietwaar?

Een bodemonderzoek in regel aanvragen enkel en alleen maar voor een grasperkje, mijns inziens grenst zoiets aan de waanzin.

Tussen haakjes, in Vlaanderen moet bij elke verkoop van grond of woning hoe dan ook een bodemattest worden afgeleverd. Zulks moet samen met de verkoopakte worden verleden en de prijs wordt tevens in de verkoopsprijs inbegrepen. En dat bedraagt gemiddeld 500 à 1000 euro, net zoals de andere kosten af te dokken door de koper.

Dit bodemattest geeft echter enkel aan dat de grond niet werd verontreinigd door industriële afval en dergelijke. Verder kan mer er dan ook niets mee aanvangen.
dinsdag 2 augustus 2011 - 17:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon