menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Plastic op 05 meter in grond ivm tegengaan onkruid

Ga naar meest recente reactie

MeneerThomas

MeneerThomas

Hoi,

Thuis onlangs veel grond naar de stort gebracht omdat er zevenblad in zat. Aangezien dat dat nogal wat kost vroeg ik me af hoe ik er "echt" voor zorgen dat ik het tuinmansverdriet niet meer terug zie had ik het volgende bedacht: plastic op 0,5 meter diep in de grond leggen en daar bovenop een laag met verse aarde.
Gaat dat werken?

Groeten en dank voor je antwoord alvast,
Thomas
dinsdag 7 juni 2011 - 10:05
jdcoster

Jdcoster

Onverstandig en een verloren investering. Zevenblad wortelt nooit zo diep.
Worteldoek was initieel bedoeld om de oppervlakten waarop potplanten in de kwekerijen staan, onkruidvrij te houden. Ook om onder grindpaden te leggen opdat de steentjes niet met de grond zouden vermengen. Al het andere gebruik blijft prutsen en zal uiteindelijk toch nog teleurstellen.

Had je beter die grond met een viertand goed van de wortels van het zevenblad gezuiverd en de kluiten die helemaal dicht gegroeid waren, te drogen gelegd en dan uitgeschud, dan moest er niets weg gevoerd worden.
Ik heb verleden jaar in een verwaarloosde tuin, van een groot stuk, alle zevenblad er uit gehaald en na opdrogen, zelfs gecomposteerd.

Met dat worteldoek in de grond zal de tuinier die na u komt, u duchtig vervloeken bij iedere plant die men er later nog wil planten. Krijg dat dan later maar eens uit de grond, wanneer het totaal doortrokken is van wortels ... en breng dat dan maar eens naar het afvalpark ... .

Het vergt maar één keer een (grote?) inspanning en dan blijven bijhouden. Deze tuinhygiëne moet iedere tuinier toch kunnen opbrengen. Tuinieren is een werkwoord.
dinsdag 7 juni 2011 - 10:50
Mandy

Mandy

citaat: tuinieren is een werkwoord.....


perfect
dinsdag 7 juni 2011 - 12:23
rombaft

Rombaft

onkruidzaad komt zowiezo langs boven, bovendien zou je plastic ervoor zorgen dat het water blijft staan, planten krijgen natte voeten, verzwakken, bodemschimmels tieren welig etc...
donderdag 9 juni 2011 - 09:23
MeneerThomas

MeneerThomas

Beste mensen,

Hartelijk dank voor uw grote hoeveelheid aan antwoorden.
Ik weet in ieder geval zeker dat we geen plastic gaan leggen. Hoe nu wel verder is eigenlijk wel duidelijk, alleen valt wel tegen. De strijd met het zevenblad is al jaren gaande, zlefs met wortel en al eruit halen is een strijd die wij niet hebben gewonnen. Maar we gaan dan maar verder met de battle!

Tnx!
Thomas
donderdag 9 juni 2011 - 11:26
Mandy

Mandy

SUCCES.... volhouden
donderdag 9 juni 2011 - 21:57
Eniavaswen

Eniavaswen

Ik zal eens aan al mijn lotgenoten denken als ik weer een emmer vol heermoes heb getrokken. Ge zijt niet alleen.
vrijdag 10 juni 2011 - 11:40
Mandy

Mandy

We zitten allemaal elke dag ( min of meer) met onze knieen op de grond of staan met onze k..t in de lucht...........
vrijdag 10 juni 2011 - 12:51
iecee

Iecee

een spitvork gebruiken en oprooien met een drietand trek je alles in kleine stukjes en krijg je er nog meer
als je toch met een kaal stuk grond zit kan je er wel tijdelijk plastic of een oud tapijt , of karton opleggen maar het is beter om er gewoon dit seizoen nog aardappelen op te planten, om de wortelonkruiden tegen te gaan, dit is de oude beproefde methode van de generatie voor ons die nog geduld had, en ik heb het zo nog op school geleerd
of een paar maanden alleen maar schoffelen, dan is echt alles weg.
weet je wat er in je grond zit die je gaat aanvullen?
zaterdag 11 juni 2011 - 13:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon