menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Snelgroeiende klimplanten voor betonnen muur aan schaduwkant

Ga naar meest recente reactie

sprietje

Sprietje

Hallo iedereen,

Dit is mijn eerste bericht hier op dit leuke forum dus ik ga mij eerst even voorstellen.

Ik ben op het platteland opgegroeid tussen de koeien en velden maar had in mijn studentenperiode nood aan meer, nood aan meer prikkels om te groeien. Dus ging ik in de stad Gent studeren en wonen. Ik merkte wel een groot verschil tussen mijn natuurgevoel en dat van de meeste anderen die in de stad waren opgegroeid. Als maar meer en meer begon ik ook al dat moois enorm te appreciëren dat voordien overal rondom mij heen was. Ik spendeerde uren in het park en ging de bomen en het leven daarin van heel dichtbij gaan inspecteren. Ik had een enkele kamer met uitzicht op het park en daar kon ik mijn rust in vinden.
Ondertussen zijn we verhuisd naar een huis met tuin, alweer met uizicht op een groot bos. hmm
En dat was hetgeen ik enorm miste, besefte ik. Ik heb de tuin helemaal onder handen genomen, een kruidentuin aangelegd, vaste planten, een bloemenweide gezaaid aan de voorkant, zelf een hek uit sprokkelhout gemaakt, de hele voorgevel hangt vol bloemen, enorm veel eenjarige bloemen gezaaid, buiten en in bakken, ik amuseer mij kapot! ... en mijn hart bloemt als ik aan de natuur denk...

Het ziet er hier alvast ook een heel leuk forum uit!

Hetgeen ik nu eigenlijk nog naar op zoek ben dat zijn snelgroeiende klimplanten. Aan beide zijden van de tuin is er een betonnen muur. De ene zijde is de helft zonnekant en de helft schaduwkant. Aan de zonnekant groeit er al klimop.
Welke plant kan ik aan de schaduwkant naar boven laten kruipen? Maar eentje die snel groeit.

alvast bedankt,

sprietje


(deze icoon moest ik er toch nog even tussen duwen
donderdag 19 mei 2011 - 22:15
renate67

Renate67

klimhortensia groei in begin (eerste 1-2 jaren) langzaam maar als eenmaal zich goed aan muur gehecht heeft gaat het hard groeien. Bloeit lang en dat in volle schaduw.

Klimrozen voor in schaduw: pink cloud (felroze) , golden shower (geel) (heeft hier in 2 zomers plek van 1,8m hoog en 2m breed begroeid), new dawn (lichtroze)

kamperfoelie (zijn ook wintergroene) groeien hard en groeien ook goed in schaduw maar maken dan meer blad en minder bloem dan in zon.

Wilde wingerd (met rode bladeren in herfst) is echt een snelle groeier die het ook in de schaduw goed doet.

overweging klimop naar schaduw kant verplaatsen en alle keus aan klimplanten die je wilt voor de zonkant.

Renate
donderdag 19 mei 2011 - 22:43
daggie01

Daggie01

welkom sprietje
veel plezier op het forum
donderdag 19 mei 2011 - 22:49
sprietje

Sprietje

Ik ben eens gaan kijken op internet naar de wilde wingerd en ik ben verkocht! Mijn huisgenoten ook, dus dat wordt het! Ik ga nu wat meer informatie opzoeken.

Dank je wel
donderdag 19 mei 2011 - 23:03
sprietje

Sprietje

Oei, ik zag net dat een betonnen muur wel problemen kan geven.
Hier en daar zijn er wel haakjes, misschien kan ik een koord spannen? Of hoe lossen jullie dit op?

donderdag 19 mei 2011 - 23:15
Matabish

Matabish

Hallo Sprietje,

fijn je hier te zien. Mooie avatar!

[afbeelding verwijderd niet-https]

Matabish.
donderdag 19 mei 2011 - 23:35
sprietje

Sprietje

Dankjewel, ik zag dit wonder in het park aan mijn kot vroeger en de zon zat juist perfect!
donderdag 19 mei 2011 - 23:48
LauraK

LauraK

Hallo Sprietje,

Ook van mij een hartelijk welkom op deze gezellige en informatieve site. Je bent
hier onder gelijkgestemden, dus hopelijk heb je er net zoveel plezier van als wij
allemaal!

Hier even een link die in vond over de wilde wingerd. Het is een zgn. zelfhechter,
dus over een rek o.i.d. hoef je je geen zorgen te maken. Er staat iets over het
'vernielen' van de voegen van een muur, maar uit ervaring weet ik dat dat in de
praktijk reuze meevalt. Als kind kwam ik vaak langs een gevel die begroeid was
met wilde wingerd, en ik vond dat toen al schitterend, zowel in de lente, zomer als
de herfst. Maar hier is dan eindelijk de beloofde link :
http://www.waterwereld.nu/wingerd.php

Groeten van Laura.

P.S. Ik voeg nog even een foto van mijn voortuin bij; langs de rand van het dak
van de schuur groeit ook een wilde wingerd, die bij de buren in de tuin staat. Die
heb ik dus zomaar cadeau gekregen! De plant staat volledig op het noorden.

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 20 mei 2011 - 08:34
renate67

Renate67

Hallo Laura
Op die links staat dat wilde wingerd niet op noordmuur kan???
Bij ond vroeger thuis stond die op een pure noordmuur waar nooit zon kwam (behalve misschien wat strijklicht aan eind van avond in de zomer).
Net als dat jij al schrijft dat hij bij jou op noorden groeit.
In ieder geval dat deel van site klopt niet.
Wilde wingerd is zelfhechtend dus juist super gemakkelijk.
Renate
vrijdag 20 mei 2011 - 12:48
Brendel

Brendel

Hallo,

Ik zit met hetzelfde probleem als Sprietje. Lelijke kale muur. De wilde wingerd lijkt mij een uitstekend idee.
Echter nog een paar vraagjes? Is dit nu een goed moment om de wingerd aan te planten en hoeveel plantjes heb je nodig, m.a.w. hoe ver moet je ze uit elkaar planten?
Alvast bedankt.
Bren
zaterdag 21 mei 2011 - 16:33
sprietje

Sprietje

aja, dat wil ik ook wel weten...
zaterdag 21 mei 2011 - 19:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon