menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hulp gevraagd dmv meedenken

Ga naar meest recente reactie

Vontsje

Vontsje

Goedemorgen,

Ik zal me eerst even voorstellen.
Ik ben Yvonne en ben 29 jaar. Ben afgelopen jaar verhuisd naar een 2 onder 1 kap en heb een mooie grote voor- en achtertuin.

Nou heb ik in mijn achtertuin een mooi hoekje, waar ik even niks mee weet te doen. Wie heeft er een leuk idee....
De boom eruit is geen optie, die wil ik graag houden met al dat hedera eromheen.

Gooi al je inspiratie ff los, ik ben er zeer dankbaar voor...... zie foto

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 14 mei 2011 - 10:49
Rita1960

Rita1960

Hoi Yvonne,

eerst even de rommel opruimen..
Ik kan niet goed zien welke grondbedekking er ligt..
ook niet hoe de zon in dit hoekje komt.. ochtend,middag of pas 's avonds.

Ook is niet echt duidelijk waar de scheiding aan de linkerkant van de foto ligt..

klimplanten of hangers lijken een goede oplossing..

groetjes,

Rita
zaterdag 14 mei 2011 - 20:12
Eep

Eep

Hey Yvonne,

ik zou ook de schutting (vervangen door betonijzer en) laten begroeien door klimop, je krijgt dan een mooie groene hoek voor een bankje. Laat je ook de bodem begroeien met hedera dan kun je daaronder bollen planten die er wel doorheen groeien. Weinig onderhoud, sfeervol en betrekkelijk goedkoop. Succes!

Eep

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 14 mei 2011 - 23:02
renate67

Renate67

Veel klimop zou ik nooit doen, na een aantal jaar gaat dit enorm hard groeien, je blijft snoeien en gek word ik er van en het bloeit niet.
Ik zou gaan voor lekker veel bloemen tegen de schuttingen aan, welke afhankelijk van of zon of veel schaduw is.
Is er in die hoek nou vooral volle grond of een verharde ondergrond.
Moet het iets moois zijn om op uit te kijken of moet je er juist zitten. Heb je al fruit of kruiden in de tuin??
Renate
zaterdag 14 mei 2011 - 23:40
Vontsje

Vontsje

Hallo Rita,

De "rommel" is compost.... wat er dus eerst heeft gelegen.
Zal vast een bodemrijke grond zijn

De zon zal er pas 's middags zijn maar heel veel is het niet.... aangezien de berkenboom van de buren in de weg zit.

De scheiding aan de linkerkant, is de schutting... als je die "doortrekt" dan kom je op de scheiding.

Ik heb heel veel planten en struiken weg moeten halen omdat het zo verwilderd was.....

Eep, een leuk idee.... hedera is altijd mooi en bolletjes is natuurlijk ook leuk om dat eronder te verstoppen en dan wachten tot ze boven komen....

Dank je wel!

Mochten er meer ideeen zijn, laat het gerust weten!
Ik ben een echte tuinvrouw, en geniet van alles wat er is

zaterdag 14 mei 2011 - 23:43
Vontsje

Vontsje

Hallo Renate,

Bedankt voor je bericht.... Gweldig forum dit!

Het is volle grond en zit geen verharding onder...

Tja, een zitje leek leuk en misschien een bistro setje...
Maar meer voor de sier en niet om echt te gaan zitten...

Het moet er zowiezo leuk uitzien...

Er stond vroeger een Wisteria, maar die was zo verwilderd dat ik hem gesnoeid heb....

Ik heb er even een foto bijgedaan van vorig jaar... toen ik het huis kreeg.

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 15 mei 2011 - 00:09
renate67

Renate67

Hallo
Is de wisteria helemaal weg of loopt die weer uit?
Je kan er ook een romantisch hoekje met oa veel rozen van maken.
Klimrozen die het goed in de schaduw doen tegen de schuttingen:
golden shower (van diepgele knoppen naar lichtgeel verbloeiend)
new dawn (lichtroze)
pink perpetue (helderroze, ik zou zeggen knalroze)
dit zijn ook allemaal kleuren die in schaduw goed oplichten.
Er zijn vast ook struikrozen die in schaduw kunnen.

Verder vind ik vingerhoedskruid en akelei hier goed bij passen
Verder natuurlijk lekker veel voorjaarsbollen (liefst wel die jarenlang plezier geven).
Wildemanskruid, cyclamen.
Een plant met grijswit blad kan ook heel mooi zijn omdat die het licht en de blik als het ware naar die hoek trekken.
Hosta kan mooi zijn als je er van houdt.
Donkere bloemen (Paars, bordeux) komen op zo´n plek niet goed uit de verf omda ze wegvallen in achtergrond.
Je kan ook nog overwegen om een Eye-catcher te plaatsen:
bv spiegel aan de schutting te hangen (staan hier op het forum
wel voorbeelden van)
of een licht gekleurd beeld
of inderdaad een bistrosetje in een lichte of opvallende kleur die past bij je
beplanting of juist in contrasterende kleur.
succes Renate
zondag 15 mei 2011 - 10:26
Eep

Eep

Ha Yvonne,

je klinkt als een tuinvrouw met groene vingers, dus het bjhouden van klimop zal geen probleem zijn. Wil je meer kleur, dan zijn er natuurlijk de bontbladige varianten die vaak ook wat minder hard groeien. Toch maar niet teveel soorten, anders maak je het letterlijk te bont!
Als andere variant -stel dat de wisteria het opgegeven heeft- zou je kamperfoelie kunnen gebruiken: heerlijke geur en later kleurige bessen voor de vogels. Ik heb zelf een hoek van 10x5 meter bedekt met hedera en snoei dat jaarlijks 2 keer bij aan de randen en wat de hoogte in wil (foto achtergrond), en op een andere plek maagdenpalm, ook met bolgewassen eronder, zowel voorjaars- als zomerbollen (foto voorgrond). De boom op de foto is al jaren begroeid met een kamperfoelie die heerlijk geurt als we op zwoele zomernachten in onze tuin genieten van een wijntje...
Veel plezier met je tuin, en laat ooit nog eens weten wat er van geworden is!

Eep

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 15 mei 2011 - 14:00
FriedaDeBacker

FriedaDeBacker

Beste Yvonne,
vergeet misschien ook de vogeltjes niet, een vogelhuisje wat beschermd door het groen, ideaal... Alleen maar zorgen voor een vrije vliegroute. Je kan zelf verschillende vogelhuisjes ophangen in verschillende kleuren, dat geeft ook wat kleur aan een schaduwrijk hoekje.
Zoals aangegeven kan een bistrosetje dienen voor een voederschaaltje en indien je daar van binnen zicht op hebt, kan ik je uren natuurplezier garanderen.

Frieda De Backer
zondag 15 mei 2011 - 14:33
Eniavaswen

Eniavaswen

Ik heb eens iemand gezien die de loshangende takken van de klimop stripte zodat ze op lianen leken. Gaf een heel leuk effect.
dinsdag 17 mei 2011 - 12:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon