menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ongedierte bestrijden.

Ga naar meest recente reactie

leentjeVG

LeentjeVG

Beste,

Wij hebben elk jaar in onze tuin veel last van meikevers en lieveheersbeestjes.
Nu is mijn vraag kan men een standaard spuitbus van baygon tegen vliegende insecten gebruiken of dient men een straffer insecticide te gebruiken om de overlast tegen te gaan?

mvg

Leentje
donderdag 12 mei 2011 - 12:57
Eniavaswen

Eniavaswen

Helemaal akkoord. Wist je dat ze in sommige serres zelfs lieveheersbeestjes uitzetten als natuurlijke vijand van bladluizen?
Welke last veroorzaken ze? Ik dacht dat er maar weinig meikevers meer waren.
donderdag 12 mei 2011 - 14:25
Pieter

Pieter

Zijn het inheemse lieveheersbeetjes of is het een invasieve exotische soort die een bedreiging vormt voor de inheemse soorten?
De meikevers kunnen in hun larvenstadium (engerlingen) met nematoden worden bestreden. Als volwassen kevers kan je er maar van genieten
donderdag 12 mei 2011 - 14:53
Rita1960

Rita1960

Is Leentje niet diegene die de topic is gestart "onkruid bestrijding tussen kasseien en nog iets?"



wat mij betreft mag Leentje alle LHB vangen en mij ze persoonlijk komen brengen..

wel levend natuurlijk!
donderdag 12 mei 2011 - 18:31
jdcoster

Jdcoster

Zou er zich iets in haar tuin bevinden dat niet verdelgd of bestreden moet worden?
Ik vind het een bizarre tuinier.
donderdag 12 mei 2011 - 19:10
molleke32

Molleke32

je mag de lieveheersbeesjes altijd vangen en brengen!!! Toch niet bestrijden!
donderdag 12 mei 2011 - 19:40
hugo

Hugo

af en toe een verdelgingsfirma laten passeren helpt misschien??????
man, man, man, waar zijn sommigen toch mee bezig
verder geen reactie meer

groetjes
donderdag 12 mei 2011 - 19:44
spruce

Spruce

Hugo,

ik vind wel dat u moet rekening houden met het feit dat Leentje gezegd heeft (in ander forum) dat zij een leek is.

Het is juist door uit te leggen en argumenteren zonder sarcasme of iemand belachelijk te maken hoe het ook anders kan.

Het kan natuurlijk dat ze gewoon wat wil trollen op dit forum, maar het kan ook zijn dat ze ondertussen iets anders moest denken over ons niveau van opvoeding.

Leentje,

de lieveheersbeestjes zijn eigenlijk nuttige insecten - ze vreten bladluis. De engerlingen van de meikevers kunnen het gazon beschadigen. Uit uw bericht was het allerminst duidelijk wat de overlast eigenlijk is.
donderdag 12 mei 2011 - 19:57
hugo

Hugo

hebeste spruce, het is helemaal niet mijn bedoeling wie dan ook belachelijk te maken, maar als ik de vraag in het eerste topic en dan deze in het volgende topic van vraagsteller lees krijg ik wel een raar gevoel ergens midden in mijn body en kan ik een beetje sarcasme-ondertoon niet onderdrukken, en ik denk dat ik doorgaans wel duidelijke en goed geargumenteerde antwoorden geef in mijn tussenkomsten, ik woon echter wel in de 'middle of nowhere' zoals men dat noemt, puur natuur, en niet in een stad (zoals Leuven of andere), dus voor mij hoeft al dat gespuit niet

als leentje zo'n overlast heeft van lieveheersbeestjes zullen er volgens mij nog veel meer bladluizen en mieren in de geburen zitten en daarvan heeft men blijkbaar geen last

als kleine jongen gingen wij vroeger meikevers uit de haag schudden (bakkers met een wit poeder op het schild en beenhouwers met een glad schild), tegenwoordig zijn deze kevers zo zeldzaam geworden dat ik mij nog moeilijk kan voorstellen dat men er overlast van heeft

ik ben dan wel van mijn zestiende thuis in de bakkerij gaan werken en heb deze op mijn 22ste overgenomen en uitgebreid zodat ik op het einde 45 mensen tewerkstelde, maar heb nog wel een avondopleiding handel en economie gevolgd en vier dochters grootgebracht waarvan er drie zijn afgestudeerd in het hoger ondewijs en de jongste op dit ogenblik haar tweede jaar bezig is als vertaler-tolk,, dus qua opvoedingsniveau denk ik niet te moeten onderdoen voor wie dan ook, en mijn tuinkennis... die berust puur uit ondervinding en doen, met alle schade en schande en met vallen en opstaan en op het resultaat ben ik meer dan fier (degenen die de foto's van mijn tuin op het forum al gezien hebben zullen dit zeker kunnen beamen)

groetjes




donderdag 12 mei 2011 - 20:47
leentjeVG

LeentjeVG

aiai zal al onmiddelijk mijn excuses aanbieden, was idd maar een flauw grapje.
ik ben dan wel een absolute tuinleek en er zitten effectief heel veel meikevers en lieveheersbeestjes. Maar misschien is dat omdat ik voordien altijd in een stad heb gewoond dat het mij nu opvalt.(ik had nog nooit een meikever gezien, de eerste moment dacht ik van "eeeiiiiiikkk een kakkerlak )

Maar laat het duidelijk zijn ik heb geen enkele last van die beestjes en heb dan ook geen enkele intentie ze te bestrijden.

@spruce: bedankt om het nog voor me op te nemen.

@hugo: U bent inderdaad niet snel 'om de tuin te leiden'. Maar laat ons eerlijk zijn , ik had het er een beetje dik opgelegd.
Mijn eerste vraag was wel degelijk een oprechte.
Verder een indrukwekkende lijst verwezelijkingen waar men terecht trots op kan zijn. Hopelijk kan ik zoiets binnen een jaar of 25 ook vertellen.

Maar aan alle ervaren rotten op dit forum. Jullie hebben het ook ooit allemaal moeten leren. Waarschijnlijk ook met vallen en opstaan. Bedankt voor het geduld en de goede raad. Meer kunnen jullie niet doen en uiteindelijk moeten de leken van nu de ervaringsdeskundigen van later worden. Het vraagt tijd en geduld om zowel de kennis, de praktische handelingen EN de juiste filosofie van het tuinieren aan te nemen. En ja het kan onprettig zijn als het lijkt alsof de goede raad in dovemansoren valt.
donderdag 12 mei 2011 - 23:42
leentjeVG

LeentjeVG

trolleke?
donderdag 12 mei 2011 - 23:54
Matabish

Matabish

Weinig van wat beweegt in de tuin is 'ongedierte', elke insect heeft wel z'n nut!
Grijp dus niet zo vlug naar verdelgingsmiddelen!

Dat is al net als voor 'onkruid'... = plantje dat op de verkeerde plaats groeit!
vrijdag 13 mei 2011 - 01:02
leentjeVG

LeentjeVG

Een trol (mv.: trollen, uit het Engels: troll (mv. trolls)) in een internetomgeving is een persoon die op forums, websites of chatkanalen berichten plaatst met het doel voorspelbare reacties (bijvoorbeeld flames) van andere mensen uit te lokken.


Akkoord maar als ik het mij goed herinner verkreeg ik in mijn vorig post van uwentwege ook al "onrustige" reacties dus een groot verlies zal het wel niet zijn.

Ik onthoud mij dan ook verder van berichten op dit forum, het meeste is wel terug te vinden via de zoekfunctie.

gegroet
vrijdag 13 mei 2011 - 14:36
Rita1960

Rita1960

Niet alleen van Birdwatcher ook van mij!

gegroet!
vrijdag 13 mei 2011 - 19:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon