menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Water geven.

Ga naar meest recente reactie

leentjeVG

LeentjeVG

In deze tijden van droogte:

Hoe geven jullie water aan jullie planten en gazon?

Regenwater of kraantjes water?
Gieter, tuinslang, sproeiinstallatie?
Is het noodzakelijk ook het gras te sproeien?


mvg


leen
zondag 8 mei 2011 - 21:28
Eniavaswen

Eniavaswen

Ik geef normaal regenwater, maar aangezien dat op is, geef ik nu kraantjeswater. Om een beetje spaarzaam te zijn, geef ik bijna dagelijks water aan de moestuin en de jonge aanplant. De rest krijgt water als ik zie dat ze het moeilijk hebben.
O ja, en potten krijgen ook elke dag water.
Als ik alleen de potten en moestuin ga gieten, doe ik het met de gieter. Anders met de tuinslang.
Het gras krijgt bij mij geen water, maar ik heb dat gezaaid met microclover en het ziet er nog steeds mals en sappig uit.

Groetjes, Karen
maandag 9 mei 2011 - 11:23
pplakke

Pplakke

ik geef enkel mijn tomaten nog water in de serre.
en ook mijn zelf gezaaide mammoet bomen.
ik had al het een en ander gezaaid maar ik heb geen water ervoor.
dus ben ik genoodzaakt te beperken tot het belangrijkste.
het is nu het tweede jaar dat ik het een en ander zaai.
en vorige zomer was er ook een droge periode.
ik moet dus vaststellen dat het onmogelijk is om zonder water te kweken.
maandag 9 mei 2011 - 17:05
renate67

Renate67

Kraanwater want ik heb (nog) geen regenton.
De zaailingen die nog in potjes staan en potplanten krijgen water en planten die pas (laatste week) geplant of verplant zijn krijgen water.
En nu ook het minigazonnetje op de plekken waar ik opnieuw ingezaaid heb (rotmollen).
Planten die er al langer staan en normaal gesproken gazon krijgen zelden of nooit water, tenzij heel geel wordt of erg overduidelijk slap gaat hangen.
Soms met tuinslang (als ik puf heb om die rond te trekken) vaak met gieter (nieuw 5liter, voor mij goede maat niet zo vaak lopen als met kamer gieter en niet te zwaar en onhandig groot al 10liter gieter).
Kleine zaailingen wel met kamergieter.
Renate
maandag 9 mei 2011 - 23:10
spruce

Spruce

Leentje,

ik heb vorig jaar bij de grote droogte niet gesproeid (het heeft hier toen bijna niet geregend op 2 maanden), en het was nog later op het jaar (meer zon). Dit was mijn conclusie =

- 1 heester verloren in pot, omdat ik die absoluut te weinig had gesproeid. Als die in volle zon staan, zeker elke dag sproeien. Ik heb ze nu in de schaduw gezet en nu geef ik ze om de andere dag een beetje water. Tot nu toe geen problemen.

- grote problemen met mijn beukenhaag. Een tiental van mijn beuken begon blad te verliezen of had "gebrand" blad. Ik heb serieus water mogen geven om die haag te redden. Preventief heb ik einde vorig jaar mijn haag gemulcht om minder verdamping te hebben van water in droge periodes. Tot op heden geen problemen met mijn haag dit jaar,

- het gazon = tja, er is toch veel gras kapot gegaan, het probleem is dat de onkruiden dikwijls meer resistent zijn tegen de droogte. Daarom zou ik toch aanbevelen om de droge stukken van uw tuin stelmatig een beetje water te geven om uw gras niet te laten voorbij steken door onkruid. Dikwijls zal je zien dat de meer vochtige delen van uw tuin geen tot bijna geen water nodig hebben. Het is toch nuttig om de droge delen te leren ontdekken.

- water gift doe je best 's avonds ... als het verdampingseffect t.g.v. hoge temperaturen wat minder is.

Dus opletten - als je naar uw gazon zit te staren, de rest niet uit het oog verliezen !

ps = het heeft hier vandaag wel aardig wat geregend ...
dinsdag 10 mei 2011 - 00:05
leentjeVG

LeentjeVG

@spruce: Die droogte van vorig jaar herinner ik mij maar al te goed. Enkele weken ervoor had ik voor 100den eurokes aan struikjes en heesters gekocht bij een kweker en is minstens 50% kapot gegaan ondanks het regelmatige water geven in die periode.(hydrangeas dacht ik dat allemaal kapot waren maar komen nu plots terug uit!! )
Wat ik mij niet kon voorstellen dat zo een haagbeuk ook water moet krijgen. Hoelang stond die van u al?


Momenteel gaf ik om de 2 dagen ofzo snachts een paar uur water via een sproei systeem (normaal regenwater (1*3000l+1*7500l) maar is ook hier al een tijdje helemaal op) Bij droogte is de grond even hard als beton hier en dat probeer ik momenteel een beetje te vermijden.

Maar ik verbruik momenteel zo vrij veel kraantjeswater dus daarom wou ik eens polsen bij de andere forumleden naar de noodzaak en kwantiteit van het water geven. (potten en zaaigoed uiteraard maar de rest de vaste planten en het gzaon)



dinsdag 10 mei 2011 - 10:57
spruce

Spruce

De mijne is beuk, geen haagbeuk.

Beuk is meer gevoeliger aan droogtes dan haagbeuk.

Vorig jaar heb ik een mulch laag aangebracht om verdamping te beperken. Tot op heden geen problemen gezien aan mijn beuken haag.

Mijn beuk stond vorig jaar al 2 jaar!
dinsdag 10 mei 2011 - 23:07
Matteo

Matteo

Om de waterfactuur te verminderen sproeit een kennis van me zijn planten - bij gebrek aan een regenton - met badwater. Is er nog iemand die dit doet? Is dit wel goed voor de planten?

donderdag 12 mei 2011 - 15:24
renate67

Renate67

In de zomer gaat het water van het kinderzwembadje in de tuin (als het te vies is geworden, of als het gras weer lucht nodig heeft of het mooie weer over is)
natuurlijk ook altijd bij de plantjes die dat het hardste nodig hebben.
Renate
donderdag 12 mei 2011 - 18:39
spruce

Spruce

Birdwatcher, het is nog beter als er geen badkuip rond het badwater gezeten heeft.

Soms kan u toch echt een glimlach brengen na een lange zware dag.
donderdag 12 mei 2011 - 19:51
TuinmanTom

TuinmanTom

potplanten en moestuin 1x dag met de gieter.
1x week haal ik de tuinslang boven om de borders met nieuwe aanplant eens goed nat te maken en wat droge stukken gazon.
Spijtig genoeg enkel kraanwater, heb ook (nog) geen regenton.

Als compensatie was ik mijn auto niet meer, je kan niet alles hebben

Ik wil nog witloof zaaien en heb nog sla-zaailingen klaarstaan die ik kan uitplanten, maar daarvoor wacht ik wel tot het eens flink geregend heeft. Dat is allemaal niet zo dringend: ik heb dan liever wat achterstand door te wachten tot de grond eens goed natgeregend is dan rond te lopen met de gieter.
dinsdag 17 mei 2011 - 12:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon