menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Serieus grote tuin maairobot en onderhoud

Ga naar meest recente reactie

pluppie

Pluppie

Dag tuinliefhebbers,

ik heb sinds enkele jaren een moderne nieuwbouw op een groot stuk grond. De grond is niet heel breed (17 meter), maar wel heel diep (130 meter). Ik heb een heel aantal buizen liggen voor bewatering, alleen moet ik nog een waterput zien te slaan.
De grond is ondertussen volledig gelijk gemaakt, gefreesd en zaaiklaar gemaakt voor gras. In eerste instantie dacht ik het stuk in te zaaien tot bijna vanachter (tot op een 20tal meter van de achtergrens van 't stuk) en dit te laten maaien door een maairobot type Friendly Robotics Robomow RL855.
De zijkanten van de tuin (100m diepte) zou ik willen beplanten met struiken en gebruik maken van worteldoek en boomschors om het makkelijk te kunnen onderhouden. De zijkanten zou ik met betonplaatjes en één klinker langsop de betonplaat willen afscheiden (zodat ik geen kantenmaaier nodig heb).
Ik dacht vooral aan rododendrons, hortensia's, hibiscussen aan de voorkant van de achtertuin en hogere struiken zoals bamboes (weinig woekerende soorten), kerselaars in struikvorm, vlinderstruiken, inheemse struiken (bv lijsterbes, vogelkers, els etc) naar de achterkant van de tuin.

In het gras wilde ik vooral kleinere laagstam fruitbomen aanplanten (geente) op één lijn zoals appel, perenboom, en meer naar achter pruimenbomen en kersenbomen.
Langs mijn terras wil ik een iets mooier geheel met buxushaag en bollen icm lavendel, enkele tropische aandachtstrekkers zoals chamaerops humilis, wat klimplanten tegen de tuinafrastering zoals clematis en blauwe regen.

Hebben jullie nog tips qua beplanting of aankoop? Liefst koop ik niet al te dure struiken en bomen. Chamaerops (10x), trachycarpus (6x), clematis (12x) heb ik al in mijn bezit (thank you Lidl met -50%), ook al heel wat rododendrons, zelf gestekte hortensia's en hopen buxus en lavendel. Ik heb ook al heel wat kleine fruitboompjes van Aldi (een 10tal appelbomen, 2 perenbomen, een 4tal perzikbomen en 3 topbomen gisela5-onderstam kersenbomen van boomkwekerij Nicolai (wat een aanrader!). Ik heb ook nog wat lage bessenstruiken maar die ga ik helemaal achter in mijn tuin plaatsen.

Heeft hier ook iemand ervaring met zo'n maairobot? Ik zou een 10 are gras hebben in totaal, een zitmaaier kost even veel (zelfs meer) dan zo'n grasrobot en kost me meer tijd.

Helemaal aan de achterkant grenst mijn tuin aan een nieuwe kmo industriezone. Voor inkijk zou ik daar ook een stevig grote groene afscheiding willen hebben (die ook winterhard is). Ik dacht aan Phyllostachys maar deze zou woekerend zijn? Zijn blauwe coniferen iets? Het zou binnen een 2tal jaar toch op een 3 meter hoogte moeten zijn.

Veel vragen alvast bedankt.




vrijdag 6 mei 2011 - 16:04
molleke32

Molleke32

hoi,

sorry ik kan niet zo dadelijk antwoorden op je vragen, maar ik heb en vraag voor u. die boomkwekerij nicolai is dat in alken? En is dat voor particulieren, ik zoek nml een kersenboom soort hedelfinger met van die dikke bordeaux kersen mmm

groetjes vicky
vrijdag 6 mei 2011 - 18:38
pluppie

Pluppie

Ja, Nicolai ligt in Alken. In St-Truiden heb je ook een Nicolai, dat is zijn broer. Dezelfde bomen en dezelfde prijs. Alleen ga je nu geen kersenboom kunnen kopen, dat gaat enkel van januari tot maart. Als particulier betaalde ik vorig jaar 12,5 Euro/soort. Hedelfinger is niet zelfbestuivend, dus je gaat heel waarschijnlijk een tweede boom moeten bijplaatsen of hopen op een goede bestuiver in je omgeving ( URL GEBLOKKEERD ).

vrijdag 6 mei 2011 - 18:54
molleke32

Molleke32

oei, neen in de buurt geen andere bomen, en ik heb maarr 7 are grond , dus 2 van die japen is teveel. Weet jij een andere soort die wel kan en ongeveer zo smaakt als de hedelfinger?

Alvast merci
vrijdag 6 mei 2011 - 19:05
pluppie

Pluppie

De Kordia of Sweetheart, zo heb ik er ook twee staan (zijn gedeeltelijk zelfbestuivend maar meestal voldoende). Nu, er moet een kersenboom op vliegafstand staan. 't Zijn vooral bijen die zorgen voor de bestuiving, de wind doet niet zoveel. Dus binnen een straal van 500m is al voldoende. Je kan ook kiezen voor kersenbomen op Gisela5 onderstam. Die worden maximaal een 4tal meter hoog en een 3 a 4 meter breed. Zo kan je er makkelijk 2 langseen plaatsen en heb je automatisch je bestuiving. Ik heb er twee op Gisela5, maar ze staan nog maar sinds vorig jaar dus kan je niet veel tips geven. Eén nadeel van de Gisela5: een klein wortelgestel. Je moet dus een sterke ondergrond hebben zodat hij niet snel omwaait of droog komt te staan. Zandgrond is niet sterk genoeg voor Gisela 5, tenzij je zorgt voor een heel stevige houten paal. Je kan zelfs kersenbomen op Gisela3 vinden (nog kleinere boom), maar je gaat dan continu water moeten geven aan de boom bij droog weer, dus raad ik je echt niet aan. Een professionele kweker heeft Gisela5, veel winkels verkopen wel zgn laagstam maar zijn niet op Gisela5 geent en vallen dus vies tegen in grootte (lees: toch nog een joekel van een boom).
vrijdag 6 mei 2011 - 20:16
pluppie

Pluppie

Denk je nu echt dat een handelaar als Nicolai particuliere klanten nodig heeft? Die leveren aan enkele honderden fruitkwekers wereldwijd. 1 extra boompje is voor zo iemand eerder een last dan een lust hoor. Die had daar hangaren vol bomen liggen (zonder kluit) in rekken tot boven gestapeld.
Ik heb er zo toevallig 3 staan, heb daar veel over rondgesurfd en mijn buurman werkt bij zo'n fruitkweker. Voor de rest interesseert mij (en Nicolai waarschijnlijk ook) dat ene extra kersenboompje geen bal

Het gaat mij echt over die planten die ik beschrijf en tips hoe ik mijn tuin onderhoudsvriendelijk krijg en welke struiken interessant zijn. Ik zal morgen een foto van mijn braakliggend terrein posten

vrijdag 6 mei 2011 - 22:41
iecee

Iecee

ik vind dat geen sluikreclame, er zijn op dit forum dikwijls mensen die een goed adres zoeken en/of goeie producten.
ik vind het wel prettig om tips te krijgen
als ik een goed adres of een "slecht" zeg ik het ook voort.

en als je rhododendron plant let je dan wel op of je grond geschikt is want die heeft zure grond nodig en op andere doet hij het echt slecht.

beter even in je omgeving kijken hoe ze het daar doen gemakkelijk te zien nu ze bloeien
zaterdag 7 mei 2011 - 09:28
pluppie

Pluppie

Hier mijn foto's. Aan de voorkant komt nog een stuk terras, het echte terras zien jullie hieronder. Ik ga met een opstap werken zodat ik het grasperk niet moet laten zakken op terrasniveau. Het is redelijk zure grond hier, wij zijn net de overgang van haspengouw naar de kempen. Helemaal achteraan staan zonnepanelen, vlak daarachter heb ik wat fruitbomen staan.
Het terras dat al ligt, ligt 40cm lager dan de grond. De 2 gemetste muren vormen een tweede, verhoogd terras dat op dezelfde hoogte ligt als de grond. Het gedeelte gebroken puin (aan de waterbuizen) ligt even hoog als 't reeds aangelegd terras en daar zal ik met een opstap werken. Rechts van dat gedeelte (langs de platen) dacht ik te werken met een scherm van boomschors (de platen zijn iets te laag en de buren kunnen nog inkijken), bamboe en wat tropische planten zoals trachycarpus/chamaerops icm lavendel en wat buxusbollen en idem ronde kleine struikgewassen. Ook vlak langs beide terrassen dacht ik dat te doen. Eenmaal op de verhoogde grond dacht ik een strook van anderhalve meter te nemen langs de platen aan de rechterkant, en daar beginnen met lagere heesters (rhodondendron etc) zodat ik geen mega struiken krijg. Eenmaal voorbij de platen zou ik dan naar hogere heesters en struiken willen gaan. Aan der linkerkant ga ik bamboerollen gebruiken tegen de bestaande draad, om meer privacy te krijgen. Langs deze bamboe maak ik een paadje van 80cm breedte naar achter. Vlak voor dat paadje wil ik een strook druivelaars in haagvorm plaatsen over een afstand van 10 - 15 meter (zoals bijgevoegde foto maar dan maar één haag).
Op 't grasperk wil ik werken met een heel aantal kerselaars. Ook weer 2 lange rijen vanaf 't einde van de druivelaars (dus op een 20tal meter van 't terras) tot een 20tal meter van de zonnepanelen (zoals op onderstaande foto)
Volstaat elke 10 meter één kerselaar in bolvorm? Ik zou ook iedere keer 4 meter van de draad willen blijven langs beide kanten voor de rijen. De laatste 4 a 5 bomen van de rij wil ik gebruiken voor fruitbomen die weinig onderhoud of vuil hebben (appel/peer). De laagstam pruimenboom, perzikbomen en kersenbomen wil ik achter de zonnepanelen plaatsen (ver genoeg van de panelen om geen schaduw te krijgen) want deze bomen gaan volgens mij veel te breed groeien.

Welke bamboe zou ik best gebruiken? Iemand een betaalbaar adres? Welke kerselaar, want je ziet er duizenden soorten. Hij zou goed moeten kunnen gedeien op zure grond.

PS de buis in 't midden op de grond is voor ventilatie (aardwarmtewisselaar) en moet nog worden afgewerkt vanaf de grond. Daarrond wou ik een heel klein lavendel perkje maken (dan geurt het huis ook goed).

Foto's van grond hier klikken:
http://img824.imageshack.us/g/cimg3089.jpg/

[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 7 mei 2011 - 12:21
molleke32

Molleke32

amai dat is een heel sportveld
zaterdag 7 mei 2011 - 12:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon