menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kelder onder de tuin.

Ga naar meest recente reactie

geut

Geut

Hoi,

Onder onze nog te bouwen vrijstaande garage komt een kelder die groter is dan de garage zelf.

Er wordt dus een stukje tuin onderkelderd.

Los van alle bouwkundige en technische details ben ik op zoek naar de hoeveelheid zwarte grond die nog boven de kelder zou moeten komen.
Om het gazon en de planten te laten groeien.

Het is relatief kort bij het huis, dus bomen zullen er nooit op komen te staan.
Maar een plant of struik valt uiteraard nooit uit te sluiten.

Iemand een idee hoe diep we de kelder moeten plaatsen voor het welzijn van de planten ?

mvg.
Dieter
zondag 1 mei 2011 - 16:28
Rita1960

Rita1960

hangt er vanaf welke soorten planten/struiken je later wilt zetten.

maar zo'n 60 cm lijkt mij toch minimaal... 'k weet niet hoever de kelder wegloopt van de garage maar als dat een behoorlijk stuk is zul je m.i. ook rekening moeten houden met de afwatering.
(mede gelet op het vriezen in de winter en de werking van het water op de kelder
maar ja, ik ben nu eenmaal geen architect.)

groetjes,

Rita

zondag 1 mei 2011 - 19:54
Juelz

Juelz

Het ligt idd aan allerlei factoren hoeveel grond je nodig hebt, en wat er mogelijk is.
sommige planten hebben aan 20Cm al genoeg andere week aan 70 of meer pas.
als ik ervanuit ga dat je gewone heester/vaste planten neemt die z'n 50-75cm hoog worden.
dan is het minimum toch echt wel 60Cm en er misschien nog drainage onder leggen zodat het water goed wegloopt.
zondag 1 mei 2011 - 21:54
geut

Geut

De garage wordt 4,5m x 8m.
De bedoeling is om nog eens 4,5m extra onder de tuin te voorzien.
De kelder wordt dan 9m x 8m.

Op een eerste schets is er een 65cm zwarte grond voorzien.
Dan denk ik dat we het hierbij gaan laten, echt hogere struiken gaan er toch niet komen.

Het is een lange/smalle tuin, om het zicht naar achter toe niet te verliezen zal het hoofdzakelijk lage begroeing worden op die plaats.
Eventueel een vijvertje, maar dan zal 65cm ook wel voldoende zijn.

Uiteraard worden de bouwkundige details uitgewerkt door een architect en ingenieur.
De garage is de laatste stap in ons verbouwavontuur.

Die drainage moet ik zeker even vermelden bij de architect.
Het is hier nu wel zéér lichte en zanderige bosgrond, het grondwater zit hier in de winter op +/- 1m90, misschien dat het niet nodig zal zijn.

Alvast bedankt voor de reacties.
Dieter.
maandag 2 mei 2011 - 18:54
iecee

Iecee

ik denk dat je zo'n tuin dan moet behandelen zoals je met een dakterras zou doen
dinsdag 3 mei 2011 - 08:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon