menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welk onkruid en hoe verdelgen

Ga naar meest recente reactie

RobbyT

RobbyT

Hallo,

Weet er iemand welk onkruid dit is en hoe ik dit kan verdelgen?
Ik heb er al dicotex onkruidverdelger op gespoten maar zonder resultaat.

Alvast bedankt,

PS Het is al geen paardenbloem. De blaadjes zijn bedekt met witte haartjes en de wortel vormt een pee in de grond.

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 19 april 2011 - 16:24
Polplastron

Polplastron

Welk onkruid het precies is weet ik niet, maar misschien kan je het best met een aardappelmesje uitsteken; dat is goedkoper en meestal effectiever dan al die chemische brol.

Overigens kan je er ook de blaadjes regelmatig van verwijderen. Meestal verzwak je het plantje daarmee zo hard dat het vanzelf afsterft.

Groeten,

Pol
dinsdag 19 april 2011 - 16:52
jdcoster

Jdcoster

Dat zou kunnen een melkdistel zijn of een akkermelkdistel.
Echte tuiniers lossen dat inderdaad op met een aardappelmesje ... .
dinsdag 19 april 2011 - 18:53
timtamtom

Timtamtom

Idd geen paardebloem maar een soort melkdistel.
Bij mij staan ze vaak in de voortuin, maar ik kan ze er zo uittrekken.
dinsdag 19 april 2011 - 20:19
Mandy

Mandy

Als ik 's avonds nog een rondje door de tuin maak heb ik altijd een mesje bij me..( geleerd van mijn grootvader !!) ..... onkruidjes in het gras ( vooral die zo lekker plat liggen en dan niet gepakt worden door de maaier) , grasjes en herderstasjes tussen de keitjes op de paden , hier en daar een polletje mos etc etc..... zo sproei ik nooit... gewoon af en toe even bukken en uitsnijden.....
dinsdag 19 april 2011 - 22:59
timtamtom

Timtamtom

Ja, en het is ook nog eens veel beter voor de planten en het milieu.
En het werkt heel goed.
woensdag 20 april 2011 - 07:25
renate67

Renate67

gevlekt biggenkruid? (familie van de paardebloem)
renate
woensdag 20 april 2011 - 22:14
Mandy

Mandy

Goed opletten dat je de penwortel eruit steekt...... dan ben je alles meteen kwijt.....
woensdag 20 april 2011 - 22:25
marero

Marero

mandy ik doe dat ook altijd zenne, ik kan niet door de tuin lopen of ik heb onkruid in mijn handen
woensdag 20 april 2011 - 22:28
Mandy

Mandy



Ik heb een hele serie van die kleine, geniepig, vlijmscherpe aardappelschilmesjes ( 0,50 eurocenten per stuk) die zijn ideaal voor dat doel, niet om piepers mee te schillen......
woensdag 20 april 2011 - 22:32
timtamtom
donderdag 21 april 2011 - 07:12
rombaft

Rombaft

soms ben je toch beter eens een product te kopen, met je mesje haal je er nooit alles uit en blijf je maar zitten met onkruiden die zichzelf voortplanten.

Door eens een product te gebruiken verwijder je 98% van alle onkruid, verzorg je gras dan goed (kalkan op tijd, mesten op tijd) zodoende nieuwe onkruidzaden moeilijk vat hebben op je gras en je "pelouze" strak blijft.

De selectieve onkruidbestrijders zijn niet zo slecht voor 't milieu, 't zijn welliswaar chemicalien, echter een soort "kunstmatig" plantenhormoon waardoor tweezaadlobige (gras is eenzaadlobbig) zich gaan overgroeien. Diezelfde kunstmatige hormonen breken snel af in de natuur en hebben weinig of geen invloed op bodemleven, insecten, vogels etc... .

Ik zou eigenlijk eerder willen pleiten voor een gezond en verstandig gebruik van bepaalde producten ipv altijd alles direct af te zweren onder de noemer "slecht" , op die manier steek je alle producten in diezelfde categorie terwijl er toch aanvaardbare producten zijn en niet aanvaardbare maar door alles af te zweren kunnen demensen moeilijk het kaf van het koren scheiden ivm de producten
donderdag 21 april 2011 - 08:47
Mandy

Mandy

Bij mij toch geen chemicalien in de tuin/ gras/ borders/bos etc......

Mijn kipjes lopen vrij rond in een gebied van 5000 m2 en ook 2 tortels, 3 houtduiven, 2 waterkippies, groene spechten en nog een hoeveelheid vogels etc etc.... die ga ik niet blootstellen daaraan.....
donderdag 21 april 2011 - 08:57
rombaft

Rombaft

Beste mandy,

U weet het misschien niet, maar bv de boeren besproeien hun weiden jaarlijks of meerdere keren per jaar met producten tegen onkruid terwijl de koeien er nog opstaan.
Dit omdat sommige onkruiden de dieren ziek maken en niet de producten, zoals ik reeds zei, alle chemicalien over dezelfde kam scheren is eigenlijk niet echt een goede zaak
donderdag 21 april 2011 - 09:17
Polplastron

Polplastron

De selectieve onkruidbestrijders zijn niet zo slecht voor 't milieu, 't zijn welliswaar chemicalien, echter een soort "kunstmatig" plantenhormoon waardoor tweezaadlobige (gras is eenzaadlobbig) zich gaan overgroeien. Diezelfde kunstmatige hormonen breken snel af in de natuur en hebben weinig of geen invloed op bodemleven, insecten, vogels etc... .

Volgens welke studie is dat zo? Die van Monsanto of een onafhankelijke? Die spreken elkaar namelijk nogal hard tegen.

De meeste stoffen in een doorsnee onkruidbestrijder blijven, volgens onafhankelijke studies, nog jaren in de bodem aanwezig en zijn vaak erg schadelijk voor het bodemleven. Volgens Monsanto en co is er echter geen vuiltje aan de lucht. Vreemd toch.

Ik ben vroeger ook een onkruidverdelger geweest, maar merk nu toch dat een paar keer goed wieden even goede resultaten geeft.

Wat de boeren doen is niet ingegeven door enig respect voor ecologie, maar door kortetermijndenken en winstbejag. Gelukkig komt men er meer en meer achter dat het ook anders kan. Dat wil niet zeggen dat iedereen bio moet gaan; de gulden middenweg zal waarschijnlijk het beste zijn.

Overigens ga ik in mijn tuin niet voor winstbejag, maar voor ontspanning en plezier. Onkruid wieden, schoffelen e.d. is voor mijn part ontspanning. Wie dat niet kan opbrengen, verdient mijns inziens geen tuin, maar dat is mijn mening.

Groeten,

Pol
donderdag 21 april 2011 - 09:53
RobbyT

RobbyT

Hallo beste forumleden, alvast bedankt voor jullie antwoorden. Renate is er het dichtste bij denk ik, maar ik denk echter wel niet dat het het gevlekte biggenkruid is , maar het gewoon biggenkruid.

URL GEBLOKKEERD :// URL GEBLOKKEERD 715025-4b503165ffa1164833fbb6b55236fbc4.jpg&imgrefurl= URL GEBLOKKEERD %3FID%3D715025&usg=__j4kzzsxAc2DNPt96kW1Z9J6CyWw=&h=329&w=745&sz=61&hl=nl&start=19&zoom=1&tbnid=WuFnXUP55xKYVM:&tbnh=102&tbnw=232&ei=2PqvTfjIGYKXOtWQuKQJ&prev=/search%3Fq%3Dgewone%2Bbiggenkruid%26um%3D1%26hl%3Dnl%26biw%3D1399%26bih%3D657%26tbm%3Disch0%2C224&um=1&itbs=1&iact=hc&dur=14&page=2&ndsp=19&ved=1t:429,r:0,s:19&tx=164&ty=68&vpx=163&vpy=475&hovh=107&hovw=243&biw=1399&bih=657

Ik vind het wel vreemd dat het biggenkruid door de dicotex behandeling niet is stukgegaan. Dit zou normaal wel hierdoor kapot moeten gaan.
Eind april zal ik nog wel eens een beetje sproeien enkel op het biggenkruid.

Groetjes
Spartel
donderdag 21 april 2011 - 11:43
RobbyT

RobbyT

tweede poging om fotootje van het biggenkruid er op te zetten. Link plaatsen gaat hier precies niet.

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 21 april 2011 - 11:52
Mandy

Mandy

Nog een keertje sproeien!!!!!!

donderdag 21 april 2011 - 12:18
renate67

Renate67

Ik zag zo van die rood/paars strepen vlekken of was dat het effect van het spuiten??
Renate
zaterdag 23 april 2011 - 05:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon