menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onkruid bestrijden braakliggend groot terrein

Ga naar meest recente reactie

bloedgras

Bloedgras

We hebben een grote bouwgrond gekocht van 25 are en in afwachting van de tuinaanleg (+/- 2 jaar), willen we het terrein min of meer onkruidvrij houden.
Hoe gaan we deze grote oppervlakte te lijf? Met welk materiaal (soort sproeier, produkten) pakken we dit best aan? Kunnen we hiervoor ergens een toestel huren?
zondag 17 april 2011 - 21:49
deHaan

DeHaan

Je kan het beste gras inzaaien en dan regelmatig maaien.
zondag 17 april 2011 - 22:04
bloedgras

Bloedgras

Bedankt voor je idee. Dit was ook al eens door ons hoofd geflitst. Maar dat is heel wat werk. Het terrein ligt er nog hobbelig bij want was een akker. Dus niet meteen klaar om gras in te zaaien. We hebben ook nog geen aangepaste grasmachine om het te maaien, nog geen veilige plaats om het daar op te bergen...
We denken eerder aan krachtig besproeien om dan voor een aantal maanden onkruid- en werkvrij te zijn. Maar met ons eenvoudig drukspuitje doen we er dagen over denk ik. We zijn dus eerder op zoek naar een (huur)toestel dat een groot bereik heeft waarmee het dus vlug kan uitgevoerd worden.
maandag 18 april 2011 - 09:56
cee

Cee

Om er snel komaf mee te maken kan je er ook een aantal geiten en/of kippen op zetten, die alle onkruid zullen ze al snel verorberen. En je krijgt er eitjes voor in de plaats!

Verder zorgen de kippen er ook voor dat er minder zaden achterblijven aangezien ze die ook lekker opeten. ze scharelen de grond volledig open, wat er misschien zelfs voor zorgt dat het wat meer effen zal worden.

Dus AUB niet sproeien, dat is toch alleen maar een korte termijnsoplossing en slecht voor het milieu.
maandag 18 april 2011 - 11:32
bloedgras

Bloedgras

Kippen komen er ooit zeker wel, maar momenteel is dat geen optie want terrein is niet afgesloten en zal kan op korte termijn niet afgesloten worden.
En er zijn veel vossen in de buurt...
maandag 18 april 2011 - 13:28
bvangerven

Bvangerven

De natuur is nu eenmaal zo dat ze elk stuk braakliggend land probeert in te palmen. Als je niets anders op je grond zet, komen er onkruiden op = pioniersplanten. Daar is niets aan te doen, behalve minstens elke maand (maar dan echt elke maand!) vergif sproeien. Na een maand staat er terug precies evenveel onkruid. En al dat vergif gaat de bodem in. Een ander gevolg gaat zijn: de hardnekkigste onkruiden worden hierdoor juist sterker, omdat de zwakkere onkruiden het opgeven (eigen ervaring !). Heermoes, hagewinde, brandnetels: trekken zich allemaal weinig of niets aan van Roundup(glyfosaat). Google ook maar eens op superonkruiden: onkruiden die resistent zijn geworden tegen glyfosaat, omdat dit vergif zoveel in de landbouw gebruikt is geweest.

Daarom:
- onkruid rustig laten staan, en pas aanpakken op het moment dat je je tuin aanlegt OF
- alvast gras zaaien en regelmatig maaien, het gras kan daartegen, de onkruiden niet, de meeste onkruiden zijn na een aantal maaibeurten verdwenen.

Vergif 1. Helpt niet en 2. Heb je niet nodig om van onkruid af te geraken.
dinsdag 19 april 2011 - 13:39
bvangerven

Bvangerven

De natuur is nu eenmaal zo dat ze elk stuk braakliggend land probeert in te palmen. Als je niets anders op je grond zet, komen er onkruiden op = pioniersplanten. Daar is niets aan te doen, behalve minstens elke maand (maar dan echt elke maand!) vergif sproeien. Na een maand staat er terug precies evenveel onkruid. En al dat vergif gaat de bodem in. Een ander gevolg gaat zijn: de hardnekkigste onkruiden worden hierdoor juist sterker, omdat de zwakkere onkruiden het opgeven (eigen ervaring !). Heermoes, hagewinde, brandnetels: trekken zich allemaal weinig of niets aan van Roundup(glyfosaat). Google ook maar eens op superonkruiden: onkruiden die resistent zijn geworden tegen glyfosaat, omdat dit vergif zoveel in de landbouw gebruikt is geweest.

Daarom:
- onkruid rustig laten staan, en pas aanpakken op het moment dat je je tuin aanlegt OF
- alvast gras zaaien en regelmatig maaien, het gras kan daartegen, de onkruiden niet, de meeste onkruiden zijn na een aantal maaibeurten verdwenen.

Vergif 1. Helpt niet en 2. Heb je niet nodig om van onkruid af te geraken.
dinsdag 19 april 2011 - 14:10
cee

Cee

helemaal mee akoord
woensdag 20 april 2011 - 09:37
iecee

Iecee

onkruid verwijderen heeft geen enkele zin het komt toch terug

ik hen hier begonnen met alles af te dekken met alles wat ik te pakken kon krijgen
zwart landbouwplastic (gooien ze toch weg) kartomnnen dozen , die vergaan en geven nog wat meststoffen
ouwe tapijten,( toen zetten de mensen dat nog bij het groot huisvuil)
en verder stro, hooi, een mulchlaag, houtsnippers,
maar karton gaart erg goed zelfs ouwe kranten.
of een keer onkruidvrij maken en dan iedere week schoffelen.
oh ja en op de tuinbouwschool was het eerste wat we leerden
het eerste jaar patatten planten om de wortelonkruiden weg te houden
en in de herfst een groenbemester zaaien lupine of zo

weet je geen boer die het een keertje wil ploegen of zoiets zodat het onkruid weg is en er dan aardappelen op planten
woensdag 20 april 2011 - 12:06
bloedgras

Bloedgras

Gras zaaien is geen optie om reeds vermelde redenen en aardappelen ook niet.
Op een klein terrein waar ik vroeger eigenaar van was (5are) werd wèl met onkruidverdelger gewerkt en we waren toen voor ongeveer 6 (!!) maanden er van af.
Dus ik begrijp niet helemaal waarom dat vandaag niet meer zou kunnen.
Het enige alternatief is denk ik een boer zoeken die het af en toe wil omploegen.
woensdag 20 april 2011 - 12:34
Polplastron

Polplastron

Ik stel me sterk de vraag waarom het onkruid dood moet als je het terrein momenteel toch niet gebruikt?

Onkruidverdelgers werken nog steeds, maar ten koste van wat?
woensdag 20 april 2011 - 13:22
bloedgras

Bloedgras

Ik zou er ooit graag in vrede gaan wonen met mijn buren.
Niemand heeft graag voor, naast, achter of rond zich een terrein vol paardebloemen, netels, distels...
woensdag 20 april 2011 - 13:38
Polplastron

Polplastron

Persoonlijk zit ik daar niets mee in ... Ik zou het erger en ongezonder vinden als de grond naast mij vol vergif gespoten zou worden, maar ja ... Dat is mijn mening.

Als ik jou was zou ik eens informeren of er niet een schapenliefhebber is die er wat schaapjes op wil zetten of zo ... De overburen doen dat hier ook met hun "braakliggende" bouwgrond en dat gaat erg goed. Misschien is er een investering in afrastering e.d. nodig, maar vergeet niet dat pesticiden ook niet goedkoop zijn voor zo'n oppervlakte.

Overigens ben je wettelijk totaal niet verplicht om deze grond onkruidvrij te te houden met uitzondering van bepaalde distels:
De overheid beschouwt 4 soorten distels als schadelijk (KB’s van 19 november 1987 en 3 mei 1994).
Het gaat om de volgende soorten :
• Carduus crispus (= kruldistel)
• Cirsium palustre (= kale jonker)
• Cirsium lanceolatum (= speerdistel)
• Cirsium arvense (= akkerdistel)
Iedere eigenaar of huurder is verplicht om de bloei van deze schadelijke distels met alle middelen te beletten. Niet iedereen is zich daarvan bewust. Daarom houdt de wijkagent in de maanden waarop de zaden tot rijping komen, nl. van mei tot juli, een scherp oog in het zeil. Wie erop betrapt wordt schadelijke
distels te hebben in zijn tuin, wordt aangemaand om ze zo spoedig mogelijk te verwijderen. Wie weigert dit te doen, riskeert een strafrechterlijke vervolging.

Hoe onderhield de vorige eigenaar trouwens de grond? Oftewel, hoe ziet het er nu uit en hebben je (toekomstige) buren daar dan al op gereclameerd? Ik zou precies niet te snel er vanuit gaan dat je ruzie gaat krijgen met je buren hoor: onkruid op een braakliggend terrein lijkt mij redelijk logisch.

Groeten,

Pol
woensdag 20 april 2011 - 14:35
bloedgras

Bloedgras

De vorige eigenaar was een hoogbejaarde landbouwer en ploegde het af en toe om.
Omdat we er op redelijke termijn op willen beginnen bouwen (1 à 1,5 jaar), wil ik het niet uitlenen of verhuren om er dieren of te zetten, en ook niet investeren in tuinafsluitingen die misschien niet zullen passen in het later tuinplan.
Ik heb ooit naast een buur gewoond die het onkruid vrij spel liet op zijn terrein en was absoluut niet gelukkig met de gevolgen daarvan voor mijn tuin.
Bedankt voor al julie (groene) reacties
woensdag 20 april 2011 - 16:44
iecee

Iecee

tja, als je een vraag over onkruidverdelgers stelt op dit forum krijg je alle moderne tuiniers op je nek want vergif is uit!!!
gelukkig maar!!!!
woensdag 20 april 2011 - 23:09
bloedgras

Bloedgras

Geen probleem, en respect voor die visie.
Helaas biedt het geen antwoord dat haalbaar is voor iemand die weinig tijd heeft omdat hij voltijds werkt, een gezin heeft met 2 kleine kids,... behalve dan een vriendelijke boer gaan zoeken die zo goed wil zijn om het mee om te ploegen.
donderdag 21 april 2011 - 07:47
Polplastron

Polplastron

Zelf ben ik ook vader van drie kleine kinderen en wij werken beiden fulltime.
Ooit was ik ook een Roundupper, maar vergif spuiten is ook arbeidsintensief en moet ook herhaald worden.

Bovendien moet je ook goed beseffen dat het vergif dat je nu spuit nog lange tijd in de bodem blijft en ondanks het feit dat Monsanto (producent van Round-Up e.d.) beweert dat het allemaal netjes wordt afgebroken, spreken onafhankelijke studies dit toch sterk tegen.

Persoonlijk wil ik er alvast mijn kinderen niet aan blootstellen.

Misschien kan je overigens ook eens een paar keer met een bosmaaier over je grond gaan of zo vooraleer de distels in bloei komen. Het overige onkruid lijkt mij niet meteen makkelijk om te bestrijden.

Vergeet overigens ook niet dat als je nu al geen tijd hebt om je grond te onderhouden, dat er ook niet op zal verbeteren als je er ooit een huis met tuin op hebt staan. Gras moet in het seizoen ook twee keer per week gemaaid worden en onkruid zal je dan ook nog hebben.

Jammer genoeg verwachten veel niet-tuiniers tegenwoordig kant-en-klare antwoorden op hun vragen. De meesten hier die wat meer ervaring hebben weten ondertussen wel beter.

Succes alvast nog met je probleem , hoewel het volgens mij eigenlijk geen probleem is zoals reeds voordien gezegd; de berm met "onkruid" aan de rand van de straat stoort mij niet, de verwaarloosde tuin van de buren wel. Ik heb dezelfde mening i.v.m. een braakliggende grond; het is geen tuin, dus groeit er geen onkruid, maar natuur! Wie dat niet kan tolereren kan misschien beter in de stad op een apartementje gaan wonen. Volgens mij kan je beter eens babbelen met je toekomstige buren i.p.v. je zo'n zorgen te maken.

Groeten,

Pol
donderdag 21 april 2011 - 09:47
cee

Cee

Een ander idee om van je onkruid af te graken is het afbranden van de planten.

Dat zo met de droogte van de laatste weken geen groot werk zijn.

Je gebruikt geen giftig spul en het werkt minstens even efficient als round-up en dergelijke meer.

Wel niet komen klagen als er enkel nog heermoes, haagwinde en zevenblad in je tuin staat, want die overleven alles en als je ze vrij spel geeft, zullen die hun slag wel slaan.

Mijn mening is nog steeds om er beestjes op te zetten. Je kan evengoed een tijdelijke afsluiting maken met palen, krammen en prikkeldraad voor geiten of schapen. Makkelijk zelf te doen en de beesten doen het onderhoud van je braakliggend stukje grond. De palen kan je achteraf misschien nog iets mee doen in je uiteindelijke tuin.

In de parken in Gent leven er kippen die zonder omheining leven, en die lopen ook niet weg, misschien ook het proberen waard.

Twee jaar geleden heeft m'n buur gespoten met vergif, mooi alle kantjes meegenomen, met als resultaat dat ie ook een volle meter op mijn grond alles dood heeft gekregen. Pas toch maar op met vergif spuiten, het zou evengoed een slechte start met je buren kunnen zijn.
donderdag 21 april 2011 - 09:50
deHaan

DeHaan

Met een ruwterreinmaaier ga je er waarschijnlijk fluitend overheen.
Een gewone zitmaaier in de hoogste stand kan ook veel.
de eerste paar keer is het moeilijkst.
Is het erg ongelijk, laat er door een loonwerker even met de eg er overheen gaan.
donderdag 21 april 2011 - 22:13
renate67

Renate67

Hier naast de tuin een stukje gemeente grond waar gemeente 1x per jaar spuit, dan sterft alles af met als gevolg na paar jaar dat het daar binnen paar weken weer vol staat met alleen zevenblad en heermoes.
Daar worden wij als buren alles behalve blij van!!!
Ik weet het niet hoor maar is wilde bloemen mengsel zaaien geen optie.
Renate
zaterdag 23 april 2011 - 05:43
sunjet

Sunjet

bewerk de grond zaai er gras in en u kunt het maaien
zo blijf het proper
wild u erna de tuin inrichten kunt u dat stukje voor stukje doen
heb ik ook zo gedaan
groeten sunjet
zaterdag 23 april 2011 - 23:10
spruce

Spruce

Hallo,

ik heb eens gegoogeld naar de "superonkruiden".

Het eerste wat mij opviel was dat deze onkruiden zelfs anoniem door het leven gaan. Nergens is bekend om wat voor onkruiden het gaat. Mijn gedacht komen ze uit de ruimte.

Overal is het bedrijf Monsanto gelinkt via Roundup met dit probleem.

Iedereen weet dat bepaalde onkruiden ongevoelig zijn voor Roundup - dat heeft niets te maken met het ontstaan van "superonkruiden". Bovendien is het de logica zelve om aan te nemen dat het gebruik van Roundup producten bepaalde onkruiden procentsgewijs meer markaandeel gaat geven. Heermoes is zo een voorbeeld.

Ik zie maar één rode draad, en dat is dat de consument niet meer bereid is om te betalen voor eerlijk voedsel met een eerlijke prijs. Als u mais of soja wil dat niet geteeld werd via de Roundup of Monsanto link, betaalt u een veel hogere prijs. Op bepaalde sites kan u goed lezen dat het machinaal of handmatig verwijderen van onkruid lijdt tot astronomische kosten.

Als u bovendien weet dat de grootwarenhuizen gaan lopen met de winsten, en de marges drukken naar de leverancier moet de consument toch eens gaan nadenken over wat voor wereld wij in leven. Mijn schoonvader is boer die aan het uitbollen is, die heeft niets te zeggen aan de grote retailers.

Ik snap nog altijd niet dat de boeren zich niet verzamelen in coöperaties die zelf hun producten op de markt brengen tegen een eerlijke prijs en vrij van enige economische verbintenissen met multinationals zoals Delhaize, Aldi, Lidl, Carrefour, Monsanto, Dow of Bayer. Zo krijgt u pas gezond voedsel.

Het is niet omdat jullie in jullie hofke geen product van Monsanto gebruiken, dat de wereld plots op een eerlijke en ecologische manier werkt. Ik denk dat de bewustwording van de consument een groot probleem is, die wil alles aan woekerprijzen terugvinden in de grootwarenhuizen. Vraag maar eens aan de kinderen vandaag na waar de melk en het graan vandaan komt ? En de Asperges zitten nu al naast de Ananassen in het vliegtuig - want we moeten toch ook asperges uit Peru kunnen eten ?

De consument laat zich kennen, en eerlijk gezegd, misschien omdat het hem/haar geen ééne reet kan schelen. Want als er een koopje te doen is bij de grote retailers, dan staan we allemaal in de rij.

En voor de mensen die een volledig bedrijf laten draaien, zonder onkruidbestrijding, zoals die jongen van Houtmeyers vorig jaar op TV kwam zeggen - daar heb ik veel respect voor.
woensdag 4 mei 2011 - 00:43
iecee

Iecee

wat een onzin
als consument hebben wij veel keus zeker.
zeg maar geen!!!!

de supermarkten bepalen de prijzen onder het mom van de cosument wil dat
wie hebben ze al ooit iets gevraagd?
iets anders is niet eens te koop.
en wij hebben niets maar dan ook niets te vertellen
woensdag 4 mei 2011 - 09:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon