menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Grasmatten of toch beter zaaien

Katl1

Katl1

Hoi

Onze tuin ligt klaar om te zaaien. Aangezien hier best wel wat katten lopen (en dus ook af en toe komen krabben) denken we mss over grasmatten, ook omdat het sneller gaat.

Zijn grasmatten zoveel duurder? En wat raden jullie dan aan van grasmatten (er schijnen ook grasmatten met kunstgras te bestaan???)

Hoe dik is zo'n grasmat? Hoe leg je zoiets mooi? Groeien die naden mooi aan elkaar of blijf je dat best wel zien? Wat is een goed adres met kwalitatieve grasmatten? (prov antwerpen)

Veel vragen dus.. graag jullie pro's en contra's en alle tips

Alvast bedankt
donderdag 31 maart 2011 - 10:56
Eniavaswen

Eniavaswen

Wij hebben twee keer grasmatten gelegd en 1 keer gezaaid. Zaaien is een pak goedkoper, maar vraagt iets meer voorbereidingswerk. Je mag er zo snel niet op lopen en soms moet je bijzaaien. Wij hebben ecogazon gezaaid en het ziet er alleszins al behoorlijk goed uit. Ben blij dat we hiervoor gekozen hebben.
Voordeel van grasmatten is een instant resultaat. Na een tijdje zie je de naden niet meer, die zijn dan dichtgegroeid. Ik denk dat je bij grasmatten op een 3 cm wortels met grond en dan het gras hé.
Ik denk dat de twee na het eerste jaar nog weinig verschil tonen. In grasmatten komt ook onkruid en het wordt ook geel of verdort als je het niet goed verzorgd.

Als je geen zin hebt om te wachten en er wat geld aan kan geven, kan je kiezen voor grasmatten, als je het niet erg vind om je grond goed voor te bereiden en geduld hebt tot het gras goed gegroeid is, kan je zaaien.
donderdag 31 maart 2011 - 11:34
koen

Koen

Grasmatten kan je meestal krijgen voor rond de 2,5€-3€/m2 afhankelijk van hoeveelheden,


Groeten , Koen
donderdag 31 maart 2011 - 19:19
Sandy

Sandy

Wij hebben altijd al grasmatten gelegd, en vinden dit een gemakkelijke manier om heel vlug een mooi resultaat te krijgen.
De grond moet je wel mooi gelijk maken en de stenen eruit verwijderen, gritselen. Daarna leg je de matten en druk je ze mooi aan, de naden echt tegen elkaar aandrukken. Wij gaven ze ook altijd onmiddellijk voeding en in het begin goed water. Het is nooit mislukt

Daarna is het zoals een gewoon gazonnetje

Voor kleinere stukken grond vind ik persoonlijk dit de gemakkelijkste oplossing. Voor grotere stukken zou ik eerder zaaien.

groetjes
Sandra

donderdag 31 maart 2011 - 19:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon