menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Natuurvriendelijk houtbescherming

Walter24

Walter24

Een goede tiental jaren geleden kocht ik vier palen van ongeveer twintig centimeter doorsnede en zo'n 3,5 à4 meter lang. Je kent dat wel van dat s^peciaal hout, behandeld voor in de tuin. Ik plantte ze een 80cm. diep in de zandige grond, met de bedoeling elke paal een klimplant te geven en zo de composthoop erachter te verbergen. Alles lukte tot vorige week een paal scheef zakte, blijkbaar is ze onder de grond afgerot. Ik zou ze graag vervangen (waarschijnlijk zullen de ander ook moeten vervangen worden, het zou me verwonderen dat de ene wel en de andere niet rot op een kleine meter van mekaar). Hoe ga ik best te werk om het ondergronds gedeelte te beschermen tegen rotten, Ik heb al gedacht aan inpakken in dik plastiek, betoneren in de hoop dat het grondwater er dan niet aankan of zelfs in een plastiek afvoerbuis steken. Vroeger zou ik gedacht hebben ze goed in te teren met teer ofte blackvarnish, of carboline maar dat zijn zeer milieu onvriendelijke produkten en dat wil ik liever vermijden. Iemand enige tip???
Bedankt voor jullie moeite.
Walter
dinsdag 5 december 2006 - 22:22
Tine

Tine

Er bestaan steekpalen waar de houten paal ingezet kan worden. Deze steekpalen voorkomen dat de houten paal in de grond komt te staan. Ze zijn verkrijgbaar bij tuincentra en bouwmarkten.

Tine.
dinsdag 5 december 2006 - 23:54
Catgarden

Catgarden

Wij hebben de palen voor de klimplantsschermen in stabilisé gezet.
We hebben de putten 2 keer zo breed gemaakt als de palen en 15 cm dieper dan dat de palen komen.
Dan eerst droge stabilisé storten in het putje die onder de paal komt, de paal er in zetten en zien of hij pas staat.
Vervolgens het putje rond de paal opvullen met droge stabilisé tot op de hoogte van de grond.

Nog eens checken of je paal pas staat en met een gieter het stabilisé bevochtigen zodat het kan uitharden.
Door die stabilisé komt de paal niet meer in contact met aarde of zand en zal ze veel langer meegaan.

Die steekpalen zijn ook een optie, maar veel duurder. En als het om een lange paal gaan die steekpalen niet diep genoeg in de grond zodat je paal scheef zakt na een tijd.
woensdag 6 december 2006 - 11:46
Tine

Tine

Bedoel je met stabilisé soms cement of beton?

Tine.
woensdag 6 december 2006 - 12:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon