menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onderhoud groendak

Ga naar meest recente reactie

Katl1

Katl1

hoi

Ik weet niet of ik het hier juist plaats en ook niet of iemand me hier kan helpen, maar ik heb een groendakprobleem..

Door het zeer vochtige najaar en natte winter is er tussen het mos op ons groendak 'fout mos' gaan groeien. Aangezien ik niet kan verticuteren op m'n dak - het zou het andere mos ook stukmaken - ben ik dus op zoek naar een andere oplossing. Ik zou het eventueel wel met de hand kunnen verwijderen, maar dan blijven er nog altijd de lege plekken over. Dat is dan meteen ook mijn tweede vraag.. hoe krijg ik mijn groendak weer vol en 'groen'?

De man die het dak is komen plaatsen is ondertussen overleden, ik kan hem dus helaas niet meer om raad vragen.

Misschien kennen jullie eventuele links want ik vind veel info over groendaken, maar concrete oplossingen voor dit probleem dus niet..

alvast bedankt!
dinsdag 1 maart 2011 - 20:42
jdcoster

Jdcoster

Normaal worden er geen mossen gebruikt op groendaken maar een mix van sedumsoorten.
De planten zijn zodevormend en de gaten na het schoonmaken, groeien snel weer dicht. Als het te erg lijkt, kunt u in tuincentra en kwekerijen wel planten kopen om er weer in te planten. De te hoge potkluit snijdt u maar voor 2/3 er af, dat kan geen kwaad.
Vraag naar de laag blijvende Sedum acre, Sedum Spurium, Sedum album, Sedum Sieboldii ... .
woensdag 2 maart 2011 - 10:06
Katl1

Katl1

bedankt voor jullie antwoorden.

Het dak is idd een dak van sedumsoorten (jullie merken het, ik ben (nog niet) zo'n super groen kenner...

Ik lees dat jullie ofwel zouden bijzaaien ofwel gewoon sedumplanten zouden bijplanten. Wat zouden jullie dan zaaien?? Bijplanten lijkt mij voor de hand liggender..

ik denk wel dat ik wat moet bijplanten aangezien ik anders echt wel grote kale plekken heb, en het dak is zo mooi als de sedum in bloei staat..

nogmaals heel erg bedankt, eindelijk concrete antwoorden.. zo simpel
woensdag 2 maart 2011 - 21:10
jdcoster

Jdcoster

Afhankelijk van de tijd die u daar wilt aan besteden of als u zin hebt om daar mee bezig te zijn, kunt u daar ook nog een beetje meer kleur in steken.

Planten als Campanula portenslagiana, Campanula Porschkariana (hopelijk goed gespeld), Hieracinum, Mesembrianthemum, ... . Die zullen het daar ook wel goed doen, groeien niet hoog en bloeien mooi.

Het resultaat zal schitterend zijn, maar zal dan ieder jaar door 'creatief wieden' moeten in de hand gehouden worden.

Voor u het weet bent u dan al expert aan het worden en volop aan het tuinieren ... op uw dak.

donderdag 3 maart 2011 - 10:37
Katl1

Katl1

het dak ligt idd in de volle zon. We plannen wel nog een tweede dak dat meer in de schaduw ligt, daar zou ik hogere planten willen..

nogmaals dank voor jullie antwoorden.. volgende week ga ik aan de slag!
donderdag 3 maart 2011 - 21:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon