menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mooie onderhoudsvriendelijke border

vdbl

Vdbl

We willen langs ons garage planten zetten. Dat is een border van ongeveer 1m op 12m. De border is naar het Oosten, Zuidoosten gericht. Grotendeels zal die border van de ochtendzon genieten, maar tegen de middag kan er nog eventjes felle zon op schijnen in de zomer. We hadden hier graag een beplanting gehad, die we niet hoger willen laten groeien dan 1m (venster van garage). Het liefst zouden we hebben dat er mooie bloemen komen in het voorjaar - zomer en dat die in de winter zijn bladen behoudt. Kan er ons iemand tips geven?
zondag 20 februari 2011 - 18:07
Ed50

Ed50

Als je aan wintergroen voor redelijk wat schaduw denkt kom je al gauw bij Vinca minor terecht waarbij je kunt kiezen uit blauwe of witte ('Alba') terecht. Je zou dat kunnen combineren met bv. Geranium macrorhizum die je met roze en witte bloemen hebt en wat grover blad heeft dan Vinca. Je zou er hier en daar enkele groepjes van Hosta's kunnen zetten voor mooi blad (en ook wat bloem) in de zomer. Je hebt daar een enorme keuze in bladkleur en bladgrootte in. Ook wat varens zouden er zeker tussen passen zoals de wintergroene Polystichum setiferum. Of een Brunnera met mooie blauwe vergeet-me-nietjes- achtige bloemen in het voorjaar en groot blad (al dan niet met witte vlekken) in de zomer. Er zijn nog wel meer planten die het daar goed zullen doen bv. Epimedium wat ook een mooie bodembedekker is met mooi blad en fijne bloemetjes in het voorjaar.
Het is alleen wel opletten voor droogte aan de oostkant van een muur.

Groetjes,
Eddy
zondag 20 februari 2011 - 19:18
Polplastron

Polplastron

Waar stond er iets over redelijk wat schaduw? Mij lijkt dit een border die best wel wat zon krijgt hoor!

Ik denk spontaan aan de halfgroenblijvende Geranium macrorrhizum die het op elke grondsoort en standplaats eigenlijk goed doet en die deze zo dicht bedekt dat er eigenlijk geen onkruid tussen groeit. Zelf plant ik er meestal lage narcissen tussen zodat er ook in het voorjaar al wat leuks te zien is.

Campanula portenschlagiana is ook een groenblijver die heel wat standplaatsen aankan. Van het moment dat hij dichtgegroeid is, wordt het meeste onkruid goed onderdrukt. Deze plant is overigens ook heel geschikt om rozen tussen te zetten; zelf heb ik hem gecombineerd met Rosa "Amber Queen". Op die manier breng je toch nog variatie in de border.

Planten als Symphytum grandiflorum blijven ook grotendeels groen, bloeien lang en uitbundig en lokken ook nog eens heel wat nuttige insecten.

Naast de door Eddy vernoemde Polystichum is ook Polipodium vulgare is ook een varen die groenblijvend is en die naar mijn ervaring best wel wat (ochtend-)zon en droge grond kan verdragen.

Ik zou toch opteren om hier en daar wat niet-groenblijvende planten ertussen te combineren zodat er in de loop van het jaar toch wat afwisseling is.

Groeten,

Pol
maandag 21 februari 2011 - 13:23
renate67

Renate67

Als je kiest voor winter"groene " planten dan zou het mooi zijn om veel te varieren in bladkleur en hoogt van plant.

bladhoudend in winter:
hypericum: donkergroen glimmend wintergroen blad en hele zomer flinke gele
bloemen, na bloei mooie rode of donkere bessen, is er in
verschillende hoogtes, bv type calycinum 20-30cm hoog.
Lavendel: winter grijsgroen en natuurlijk bloemen,
Japanse Azalea: wintergroen en vol bloemen in voorjaar.
pachysandra: wintergroene bodembedekker met witte bloemetjes
Viltige hoornbloem: grijswit blad hele jaar, bodembedekker, witte bloemenzee.
Rozemarijn wintergroen en bloei
tijm wintergroen en bloei
salie: ook purpergrijze varianten , winter"groen"
prikneus: grijswitte rozetten blad hele jaar, witte en knalroze bloemen
Campanula portenschlagiana : lekker knalgroen ook in winter, en paarse klokjes
Helloborus foetidus: hele jaar mooi gevormd groen blad in winter geelgroene
bloemen
skimia: wintergroene struik met of bessen of mooie knoppen in winter
kruipend zenegroen (ajuga reptans) donkerrode varianten, redelijk winter"groen"
gaultheria procumbens (bergthee): wintergroen mooie bessen
zuurbes (berberis thunbergii) donkerrode blaadje en wel stekels (in bolvorm bv)


Ter overweging
lupine: mooi blad groot deel van jaar en erg mooie bloemen
kornoelje: mooie herfstkleur en decoratieve rode takken in winter.
Lavatera (vaste plant) niet wintergroen maar wel hele zomer heel veel bloemen.
renate
vrijdag 25 februari 2011 - 02:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon