menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bodembedekker winterbloeier wit

Ga naar meest recente reactie

starter

Starter

Hallo,

ik ben op zoek naar een bodembedekker (voor zandgrond) die bloeit in herfst/winter/voorjaar, bij voorkeur met witte bloemen/bloemetjes.

Bestaat zoiets? Google maakt het me niet makkelijk, vandaar dat ik mijn vraag hier post. Hopelijk kunnen jullie tips geven.

Alvast bedankt,
An.
vrijdag 4 februari 2011 - 17:11
jdcoster

Jdcoster

Gelukkig moeten ze niet lekker ruiken en veel fruit geven in de zomer ... .
Ik ben ook benieuwd hoor.
vrijdag 4 februari 2011 - 17:27
printemps

Printemps

Ik denk dat je een combinatie moet maken dan

1- een bodembedekker,is eender welke
2- bloembollen Bvb. Sneeuwklokjes,er zijn veel verschillende soorten met verschillende tijdstippen van bloei

mvg
vrijdag 4 februari 2011 - 18:35
piet1

Piet1

Een helleboris bloeit van nu begin februari, tot april. En er zijn diverse soorten ook een 'witte', even googlen en je ziet hoe mooi die zijn.
vrijdag 4 februari 2011 - 20:03
Mandy

Mandy

Pachysandra???????

Wit bloeiend

groenblijvend

Winterhard

Doet het bij mij uitstekend op zandgrond- niets geen last van onkruiden
vrijdag 4 februari 2011 - 21:44
starter

Starter

Bedankt alvast voor jullie reacties.
Ik had al een vermoeden dat er niet zoveel passende antwoorden zouden zijn.
De tip van de sneeuwklokjes e.d. neem ik zeker mee.

@ Mandy: Staat uw Pachysandra momenteel in bloei?

Groetjes,
An.
vrijdag 4 februari 2011 - 21:53
Mandy

Mandy

Bloeitijd maart
vrijdag 4 februari 2011 - 22:02
jdcoster

Jdcoster

Er bestaat ook een wit bloeiende kleine maagdenpalm.
Wat je er ook tussen plant om uw witte bloei te realiseren, sneeuwklokjes, witte narcissen of helleborus, zorg dat de plaats waar die planten staan, de oppervlakte niet helemaal overgroeit zodat ze bij het bovenkomen in de lente, niet verstikken of al te zeer lijden onder de insecten.
vrijdag 4 februari 2011 - 22:15
Eniavaswen

Eniavaswen

Ik heb deze zomer pottentilla alba geplant. Het is een mooi laagblijvend plantje met witte bloempjes. Officieel bloeit hij in het voorjaar van april tot juni, maar bij mij blijft hij toch bloempjes produceren. Niet overweldigend veel, maar toch onmiskenbaar.
maandag 7 februari 2011 - 08:48
bvangerven

Bvangerven

Winterbloeiende heide (erica) is een goede bodembedekker voor in de zon/halfschaduw en er bestaan ook witbloeiende soorten.
maandag 7 februari 2011 - 13:20
starter

Starter

Enkele plantjes erica heb ik al alsook een helleborus --> staan momenteel nog in pot, dus moet nog even zien waar ‘k die tussen placeer.

Mijn keuze ligt ongeveer vast: ik heb proberen vasthouden aan mijn voorkeur voor witte bloei en een gespreide bloei over het ganse jaar, dus ook in de winter:

Vooraan in de tuin als 2 ‘stroken’ achter elkaar:
- Phyla nodiflora Summer Pearls: heel lage bodembedekker met bloei van mei tot september
-Cerastium Tomentosum YoYo: iets hogere bodembedekker met bloei van april tot juni
--> Met erachter een boerenjasmijn met bloei van mei tot juli
(daar nog eens achter komt een haagje van framboos, rode bes en een leiperelaar)

Achteraan in de tuin een combinatie van
- Anemone hup. Honorine Jobert met bloei van aug tot okt
- Cotoneaster Procumbens ‘Queen of Carpets’ met bloei in mei en juni

• Welke het juiste moment van aanplant is, is mij nog niet helemaal duidelijk, dus als jullie het weten: graag.
• Zou het mogelijk zijn om tussen de Phyla Nodiflora Summer Pearls sneeuwklokjes e.d. te zetten of krijgen die niet genoeg lucht in de geslotenheid van de bodembedekker?

Als ik ergens hele 'foute' combinaties heb gemaakt, laat het me ook maar weten.

Alvast bedankt.
woensdag 9 februari 2011 - 13:52
Pieter

Pieter

Er bestaat ook witte Vinca. Momenteel bloeit die hier in Spanje, maar ik herinner me nu niet meer zo goed wanneer die in belgië bloeit.
woensdag 9 februari 2011 - 16:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon