menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onkruidverdelging met gasbrander

Ga naar meest recente reactie

Jules

Jules

Heeft er iemand reeds ervaring met het verdelgen van onkruid op tuinpaden of in de siertuin door middel van een gasbrander? Zo ja, mag ik dan vragen of u het een aanrader vindt en welke volgens u de voor- en nadelen zijn. Mijn dank bij voorbaat.
zondag 30 januari 2011 - 16:49
Polplastron

Polplastron

Voordeel is alvast dat je niet met chemische middelen aan de slag gaat en ik vermoed dat het sneller gaat dan manueel onkruid uittrekken.

Nadelen zijn volgens mij het verbruik van het gas dat afhankelijk van de grootte van de te behandelen oppervlakte toch al snel kan oplopen en het feit dat je enkel de bovenkant van het onkruid verdelgt: je zal de behandeling dus regelmatig moeten herhalen.

Persoonlijk heb ik over de aankoop van zo'n toestel ook al vaak getwijfeld, maar uiteindelijk heb ik zo'n (relatief goedkope) onkruidborstel gekocht en daar ben ik ook heel content van: het is iets arbeidsintensiever, maar gaat nog altijd gemakkelijker dan wieden en met enkele malen herhalen geeft bijna elk onkruid het op.

Hopelijk ben je hier al iets mee, anderen weten misschien meer ...

Groeten,

Pol
zondag 30 januari 2011 - 17:27
FransNL

FransNL

Mijn ervaring is dat onkruid wegbranden prima en snel gaat maar die in de handel zijnde hobby onkruidbrandertjes , die via een wegwerppatroon met butaan werken , zijn niet erg bruikbaar voor het serieuze werk. De capaciteit van de vlam is vrij laag en in die patronen zit weinig en vooral erg duur gas. Ik gebruik een zgn bitumenbrander op een 11kg propaangas fles. 5kg flessen zijn handiger door hun lagere gewicht maar ik gebruik de 11kg flessen omdat ik die toch al in mijn camper heb staan.

Ik gebruik dit ding om de paden in mijn tuin (naden tussen betonklinkers en grindtegels) en het trottoir voor mijn huis van opkomend onkruid te ontdoen. Met zo'n grote brander gaat dat echt snel , zeker als je de vlam wat hoger zet. Zo'n 'brullende' vlam (indien nodig) haal je met een hobbybrandertje niet.

De kosten vallen reuze mee. Wat ik een paar jaar geleden voor de brander betaald heb weet ik niet precies meer , zal een paar tientjes geweest zijn. Een nieuwe gevulde 5kg propaangas fles moet je voor ongeveer 35 euro kunnen kopen , een 11kg voor ongeveer 50 euro. De flessen kun je weer laten vullen als ze leeg zijn en zo'n vulling is niet eens zo duur. Ik betaal momenteel voor een vulling van 11kg propaan ongeveer 16 euro .

Even nog een paar plaatjes ter verduidelijking. De brander is ook verkrijgbaar in een uitvoering met langere steel.

[afbeelding verwijderd niet-https][afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 31 januari 2011 - 00:40
Polplastron

Polplastron

@Birdwatcher: Gebruik jij ook zo'n bitumenbrander of heb jij nog een ander systeem? Ik ben geïnteresseerd!
maandag 31 januari 2011 - 15:11
FransNL

FransNL

Het grote voordeel van een bitumenbrander is dat je snel grotere oppervlaktes kunt behandelen en je kunt dat ook nog eens rechtopstaand en lopend doen . Rugsparend dus
maandag 31 januari 2011 - 16:08
FransNL

FransNL

Die hitte met zo'n ding is goed te regelen Batdah. De gasfles die jij in die kruiwagen gebruikte zal wel een fles met 11kg inhoud geweest zijn en dan kom je bij een volle stalen fles al gauw aan 23kg. Het gewicht van een volle 5kg inhoud (stalen) fles valt wel mee, ongeveer 11.5kg. Verder zijn er tegenwoordig ook aluminium en kunstofgasflesjes voor 5kg vulling te koop en dan wordt dat totaalgewicht nog een heel stuk lager. Ik heb een vrij lange gasslang van enkele meters gemonteerd tussen fles en brander dus ik hoef die fles niet steeds in de hand te houden. Als ik hem neerzet kan ik nog steeds een behoorlijk oppervlak behandelen voor hij weer verplaatst moet worden. Bij paden waarlangs iets groeit dat ik niet per ongeluk wil beschadigen gebruik ik een plaat triplex in mijn linkerhand ter afscherming (nee vat niet zo snel vlam mits je de brander er niet tegen aan houdt ) en rechts brand ik.

Het is maar een tip die ik geef , iedereen moet zelf weten wat hij er van vindt en wat hij er mee doet , maar mij bevalt het op deze wijze prima. De grote voordelen t.o.v. die kleine branders zijn in ieder geval de lage kosten in gasverbruik en dat je rechtopstaand en snel kunt werken.
maandag 31 januari 2011 - 17:00
Jens

Jens

Hallo ,

Of je nu een gasbrander aanschaft of niet , is een moeilijke vraag .
ik heb deze vorig jaar gekocht op de beurs Green expo (1400 € incl Btw). de verkoper zij dat in het gamma gasbranders , dit me het voordeligste zou uitkomen. Met de speciale sproeikop en dossagesysteem ??

Nu heb ik deze in de praktijk gebruikt bij enige klanten. Daar ik zelf Pro eco ben leek me dit een goede manier , maar als kostprijs is deze zeker niet haalbaar . ook is deze zeker niet 100% effectief.
Bij deze ecovriendelijke manier van onkruidbestrijding zou ik eerder opteren voor bvb
een bestrijding van ECO-style te gebruiken of dergelijke .

Misschien zijn er nu betere modellen op de markt maar na mijn ervaring hiermee ben ik er geen voorstander van..

Met vriendelijke groeten ,

Team tuinen Blondiau


http://www.blondiaubvba.be kom zeker eens langs op onze vernieuwde website !
woensdag 2 februari 2011 - 20:27
FransNL

FransNL

ook dit is niet effectief,want een tweede bespuiting is hier ook nodig.
een tweede keer branden geeft het zelfde resultaat
Branden geeft zelfs een beter resultaat. Niet alleen wordt bestaand onkruid vernietigd, ook de nog niet ontkiemde aangewaaide onkruidzaden worden vernietigd . Een bespuiting doet niets aan de kiemkracht van die zaden .
donderdag 3 februari 2011 - 14:15
Jules

Jules

Vooreerst mijn dank voor de vele antwoorden die ik mocht ontvangen op mijn vraag naar info over onkruidverdelging bij middel van een gasbrander. Voor het onkruid op tuinpaden en wegen in het algemeen, ga ik het zeker proberen met een bitumenbrander (die ik nog liggen heb, maar in geen jaren meer gebruikt).
Iets anders is onkruid (meer speciaal: niet- dood- te- krijgen mossen) tussen en onder sierstruiken (buxus en taxus). Met een brander tussen palmen vind ik nogal riskant voor brandschade aan takken en bladeren (en ook de beworteling is zeer oppervlakkig) . Misschien is TopGun (voorstel birdwatcher) een oplossing? Of een ander product?
donderdag 3 februari 2011 - 20:18
Polplastron

Polplastron

Ik denk dat je Birdwatcher verkeerd begrepen hebt hoor!
donderdag 3 februari 2011 - 21:41
Pieter

Pieter

Als ik me goed herinner uit een ver verleden bestaan er ook toestellen die de onkruiden electrocuteren. Ik weet echter niet als deze beschikbaar zijn voor thuisgebruik.
Als die branders wel zó veel ecologischer zijn dan herbiciden zou ik wel nog eens een berekening willen zien van de levenscyclus. De productie van gas, CO2 door verbranding, ... hebben ook een ecologische voetafdruk die niet te onderschatten is.
woensdag 9 februari 2011 - 09:03
Polplastron

Polplastron

Voor het samenstellen, verpakken en vervoeren van herbiciden is er ook heel wat CO2-ontwikkeling. Maar die CO2 zal nog het minste erg zijn.

De verschillende componenten van verschillende herbiciden worden niet afgebroken in de natuur en stapelen zich op in de bodem met alle gevolgen van dien op langere termijn. Ik zag een tijd terug nog een docu over de doodgesproeide akkers in India: er was destijds zoveel gespoten dat er nu totaal niets meer groeide op die akkers en ze er eigenlijk uitzagen als woestijnen.

Groeten,

Pol
zaterdag 12 februari 2011 - 10:59
Pieter

Pieter

Klopt wel, Pol. Maar veel hangt er ook van af welk herbicide wordt gekruikt en in welke grond en welk klimaat. Ik wil gewoon maar even zeggen dat men best even verder denkt over zaken die op het eerste gezicht evident lijken.
Niets boven manueel wieden, milieuvriendelijk én goed voor de fysiek
maandag 14 februari 2011 - 12:32
Polplastron

Polplastron

Niets boven manueel wieden, milieuvriendelijk én goed voor de fysiek

Dat is hier ook nog de gewoonte hoor!
dinsdag 15 februari 2011 - 18:18
FransNL

FransNL

Niets boven manueel wieden, milieuvriendelijk én goed voor de fysiek

Weleens tussen grind manueel proberen te wieden ?
dinsdag 15 februari 2011 - 20:01
Pieter

Pieter

Weleens tussen grind manueel proberen te wieden ?
Ja hoor weleens gedaan, dat gaat toch perfect? Je trekt een klein beetje en het komt al mee. Als het grind dik genoeg in tenminste en eronder een laagje zand ligt. Is het grind maar 1 cm dik en eronder zware klei, dan is het wel iets anders natuurlijk
dinsdag 15 februari 2011 - 20:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon