menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Miniserre aanbouwen

Ga naar meest recente reactie

koddeken

Koddeken

Zodra ik een tuincentrum of DHZ-zaak binnenwandel kan ik nauwelijks de drang bedwingen zo'n goedkoop zakje zaden mee te graaien, maar vaak mogen die volgens de "uitgebreide" gebruiksaanwijzing vroeg onder glas gezaaid worden.

Vandaar dat ik al even het ideetje in mijn molen heb draaien om aan mijn tuinhuis een kleine broeikas te bouwen. Ik hoef echt niet veel plaats maar zo'n prefab rekjes met plastic hoes met rits kunnen me esthetisch niet echt overtuigen dus ben ik maar ten rade gegaan bij de handige harry van de familie.

Nu is het grote probleem de zoninval in de tuin. De plaats waar ik het over heb is naar het Oosten gericht en geniet van de opkomende zon maar valt rond 13 uur in de schaduw. Zelfs een absolute tuinidioot als mezelve weet dat dit nooit ideaal kan zijn maar toch vraag ik me af of ik er geen voordeel uit kan halen?
maandag 17 januari 2011 - 13:12
cee

Cee

Ik zit met een gelijkaardig stukje grond waar ik over denk om een serretje op te zetten, dus ben benieuwd naar verdere sugesties.

Oost gericht lijkt me eigenlijk wel mogelijkheden te bieden voor serres?
De ganse dag zon, zouden planten toch ook niet overleven?

groeten
Cee
dinsdag 18 januari 2011 - 09:10
koddeken

Koddeken

Bedankt voor de reacties, dus dan is het toch niet zo'n dom idee als ik me heb laten aanpraten? Het proberen waard!
Kent iemand soms goede sites over de bouw van serres?
woensdag 19 januari 2011 - 17:45
jdcoster

Jdcoster

Ik heb tweedehands nog wel wat ruiten en aluminiumpofielen waar er een muurkasje op maat kan mee gemaakt worden. Prijs(je) is overeen te komen.

Als er belangstelling is maak ik een inventaris van wat ik nog allemaal heb.
Alleen een deur heb ik niet, wel nog dakramen, maar dat kan bijvoorbeeld opgelost worden door een deuropening te maken vanuit het tuinhuis.
Het vergt natuurlijk een beetje handigheid en doe-het-zelf-durf.
Voordeel is dat het altijd veel goedkoper zal zijn en maatwerk
Het gaat over de resten van deze serre. Ik maakte een nieuwe in hout en kon het niet over mijn hart krijgen van dat materiaal weg te doen.



Uploaded with ImageShack.us

[[Groetjes
vrijdag 4 februari 2011 - 17:58
koddeken

Koddeken

jdc, bedankt voor het aanbod en sorry voor mijn làààààààààte antwoord, blijkbaar heb ik die mail gemist...

Ik heb al een tijdje geleden op aanraden van een forumlid hier bij tuinadvies een kweekkas gekocht (nog voor jouw berichtje). Ik vond op dat moment nl. nergens goedkope serrestukken en als ik er goed over nadacht kan ik met zo'n kweekkas perfect mijn plan trekken in mijn kleine tuin.

Misschien had ik beter gewacht en met mijn budget bij jou langsgeweest (schoonpa is zeer handig dus die zou daar zeker iets moois van gemaakt hebben) maar ik ben er wel tevreden over dus zal het voorlopig daarbij blijven. Ze is verplaatsbaar en neemt weinig plaats in in mijn kleine tuintje. En behoorlijk goedkoop als je vergelijkbare alternatieven bekijkt!

Een zeer indrukwekkende serre had je daar trouwens, diende die een stuk als veranda of kweek je voor de hele buurt tomaten?

zaterdag 19 februari 2011 - 11:26
jdcoster

Jdcoster

Die serre was en is eigenlijk een druivenserre. Er staan nu nog voor een deel Frankenthaldruiven in die er al staan van bij de bouw van het huis rond 1930.
In de zomer brengen we daar inderdaad ook veel tijd in door want de serre is pal op het zuiden gericht en het is er al vroeg lekker warm.
In de winter staan mijn orangerieplanten daar en in de zomer is dat onze eetplaats, ons salon ... en speelhoek voor de kleinkinderen. Als er een familiefeestje is kunnen daar 30 mensen zitten
Ondertussen heb ik die serre herbouwd in hout, met dubbel glas en polycarbonaatplaten op het dak. Ze is nu 5 m hoog. Ik wou wat meer hoogte voor een betere klimaatbeheersing.
[url=http://img255.imageshack.us/i/010au.jpg/][afbeelding verwijderd niet-https]

Uploaded with ImageShack.us
zondag 20 februari 2011 - 09:42
cee

Cee

Heb je nog steeds die onderdelen van je vorige serre.

Ik zou wel eens durven om dit jaar een serretje te bouwen voor m'n tomaten, die hadden vorig jaar in augustus een slechte maand die m'n oogst grotendeels geruineerd heeft.

En loppem is niet eens zo ver van m'n deur wat ook nog eens handig uitkomt.

groetjes,
Cee
dinsdag 8 maart 2011 - 09:28
jdcoster

Jdcoster

Ik probeer in het weekend eens een inventaris te maken van wat ik nog staan heb en stuur u dan een berichtje.
M.v.g.
dinsdag 8 maart 2011 - 17:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon