menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onderhoudsvrije klimplant

Ga naar meest recente reactie

jeroen870

Jeroen870

Hoi,

Ik ben al jaren lid van een scouts in het Antwerpse. Nu zijn we ook al jaren aan het zoeken naar een mogelijkheid om ons hekwerk rond ons lokaal te bedekken met een klimplant (of iets anders). Nu zouden we voor gewone klimop zijn gegaan, maar dat blijkt elk jaar veel snoeiwerk te zijn, en ik denk dat het dan snel zal verwilderen. Het gaat namelijk om ongeveer 180m x 2m hoog hekwerk.

Heeft er iemand een ander voorstel? Ik zoek dus een bedekking om inkijk en eventueel lawaai wat te beperken.

Groetjes,

Jeroen
donderdag 6 januari 2011 - 11:11
Eniavaswen

Eniavaswen

Hallo Jeroen,

Welkom op ons forum.
Klimplanten die niet snel groeien, gaan ook niet snel voor de nodige beschutting zorgen. En gaan de planten niet teveel afzien? Vermoedelijk zal er wel flink geravot worden rond jullie lokaal en dan zullen het toch planten moeten zijn die tegen een stootje kunnen.
Ik denk ook dat je best bent met riet of bamboematten tegen het hekwerk.

Groetjes,Karen
donderdag 6 januari 2011 - 14:00
jeroen870

Jeroen870

Daar heb ik ook al aan gedacht.
Maar hoe zit het met de houdbaarheid van die matten? Want als ik aan zo'n matten denk, stel ik me zo een beschutting voor die na 5 jaar volledig is vergaan.
Welke matten nemen we dan het best?
donderdag 6 januari 2011 - 14:22
Tjeuke01

Tjeuke01

Hallo Jeroen,

Wat zou je zeggen van een kimhortensia.
Je moet de plant wel een keer per jaar terugsnoeien maar dat valt best mee.
Het liefst half schaduw half zon als standplaats.
Klimhortensia woekert niet.

Succes Tjeu
donderdag 6 januari 2011 - 19:50
Jens

Jens

Hallo ,

Ik zou toch aanraden van met Hedera (klimop) te werken , want enige andere duurzame oplossing ligt qua kostprijs veel hoger dan deze , omdat het om een
180 Lm gaat . Het voordeel t.o.v. ander klimplanten is dat klimop goed gesloten blijft ook in de winter.

Moest je omwille van de onderhoud toch hiervan afstappen , kan je misschien met een natuurlijke afsluiting werken. Deze is van recycleerbaar materiaal en is dus kosteloos.
Wat je doet is palen op de gewenste hoogte kloppen en deze op te vullen met twijgen en takken van verschillende diktes. Je verrijkt de Biodiversiteit in jouw buurt , hebt een natuurlijke afsluiting en is volledig gratis.

Hopelijk helpt dit je verder in je zoektocht

Met vriendelijke groeten ,

Team Tuinen Blondiau
http://www.blondiaubvba.be
donderdag 6 januari 2011 - 20:04
dendrodan

Dendrodan

In mijn buurt heb ik dit ook gezien maar dan met bladeren. Hij heeft zijn draadhek ca 20 m met een 10cm dikte helemaal gevuld met bladeren die van de bomen komen. Zijn vooral beukenbladeen aangezien die daar op het pleintje groeien.
Heb bij mij vanachter een rietemat geplaats vorig jaar van ca 6 m, omdat daar vanachter en serieus trekgat is, voorlopig is dat nog een landbouwgebied. Maar we hebben het vorig jaar kunnen door de raad van staten kunnen tegenhoudn omdat men er wilde bouwen 525 woningen.
Dus tot 2014 zitten we safe normaal.
Maar heb er vorig jaar ook een wilde wingerd tegen gezet, nu hopen dat hij groeid
donderdag 6 januari 2011 - 21:10
jeroen870

Jeroen870

En zijn er misschien ook hagen die in aanmerking komen?
donderdag 6 januari 2011 - 22:23
Eniavaswen

Eniavaswen

Aan een haag ga je evenveel onderhoud hebben als aan klimop en ze zijn breder.
vrijdag 7 januari 2011 - 07:56
Jens

Jens

Praat je dan over hagen met weinig onderhoud ?
Deze zal gelijklopend zijn met de hedera afsluiting.
Wat je dan als voordeel hebt is dat je aanbod aan beplanting groter is.

wat in mijn ogen toppers zijn voor zulke lengtes :

Acer campestre
Fagus sylvatica (niet atropurpurea)
Ligistrum augustifolium
Mischien thuya plicata ??

Met vriendelijke groeten ,

Team tuinen Blondiau

www.blondiaubvba.be
vrijdag 7 januari 2011 - 08:38
jeroen870

Jeroen870

Alvast bedankt voor jullie tips!

Ik leer dus dat het voor ons waarschijnlijk de beste oplossing is om matten te plaatsen?

Weet iemand iets over een afsluiting van plastic matten? Of iets anders dat wel tegen een stootje kan en lang kan meegaan.
vrijdag 7 januari 2011 - 09:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon