menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Slib uit regenwaterput bruikbaar

Ga naar meest recente reactie

apekrul

Apekrul

Hoi iedereen,

Op de bodem van m'n regenwaterput ligt een dikke 15cm bezinksel. Ik vroeg me af of ik dit in de tuin mag gebruiken, bv. tussen de rabarberplanten.
Het kan goed zijn dat dit 'smos' is van tientallen jaren oud, want de put is behoorlijk antiek.

Perfect vergane, voedzame compost of te mijden, giftig slib?
maandag 8 november 2010 - 09:48
Polplastron

Polplastron

Afhankelijk van waarmee de waterput gevoed wordt, lijkt het me niet echt een probleem om dit spul met mate te gebruiken.
maandag 8 november 2010 - 16:38
Pieter

Pieter

Giftig zal het wel niet zijn voor de planten, maar let wel op als je het eruit haalt. gebeurt dit met een dompelpomp? Of kruip je in de put en haal je het met emmers eruit? Er kunnen giftige gassen vrijkomen als je dat slib omroert.
maandag 8 november 2010 - 17:03
Eniavaswen

Eniavaswen

Ik wist niet dat het gevaarlijk kan zijn om een regenwaterput uit te kuisen. Mijn man kuist ieder jaar onze put uit, want wij gebruiken dit water veel en het moet proper zijn. Eerst pompen we hem zoveel mogelijk leeg en dan schept hij hem verder uit. Zou het dan beter zijn om een mondmasker te dragen hiervoor?
Wat zijn dit voor gassen?

Groetjes, Karen
dinsdag 9 november 2010 - 11:16
apekrul

Apekrul

Ik was inderdaad ook van plan om het water op te pompen en vervolgens met schop & emmer aan de slag te gaan.

Bij mij wordt de waterput wel afgebroken, dus het volledige plafond is al weggekapt, misschien da'k zo minder last ga hebben van eventuele dampen
dinsdag 9 november 2010 - 11:33
Rockey

Rockey

Hoe ik het altijd doe:

- put met de dompelpomp zo veel mogelijk leeg halen
- het deksel half op de put en nacht zo laten (moet dan wel droog weer voorspeld worden)
je mag de put ook volledig open laten maar ik doe het half zodat er niet per ongeluk een kat in valt.
- dag dat ik er in kruip laat ik eerst een brandende kaars zakken in het gat, blijft hij branden = veilig, dooft de vlam uit = niet genoeg zuurstof dus wachten.
Indien je toch nog duizelig zou voelen na tijdje werken, dan direct de put verlaten en terug testen

Is een oud trucje maar het werkt perfect voor mij en zie ik leef nog en heb al meerdere malen de put uitgekuist.
dinsdag 9 november 2010 - 14:50
jumperke

Jumperke

Zoals Pieter eerder meedeelde, oppassen als je het slib omroert, want er kunnen idd 'giftige' gassen vrijkomen.
En verder..... wij kuisen de regenput hier jaarlijks en wij gaan de nacht ervoor de put ook openleggen en de dag zelf zetten we de ladder erin en kuisen maar!

En normaalgezien kan het geen kwaad om dit aan de planten te geven, dat slib, maar of het echt veel effect zal hebben weet ik niet. Er zal daar hoogstwaarschijnlijk ook een onaangenaam geurtje aanhangen door het 'verteren' zonder zuurstof, als ik me niet vergis door de anaërobe bacteriën.

jerko
woensdag 24 november 2010 - 13:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon