menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Klaverzuring - silvanet

Ga naar meest recente reactie

buffel

Buffel

beste,
ik heb net nieuw gras gezaaid en ondertussen 1 keer afgemaaid
maar ik heb ontettend veel last van klaverzuring
op het internet lees ik dat silvanet een geschikt middel is
toen ik dit gisteren bij aveve ging halen raadde men dat sterk af, en zei men dat dit het gras ging kapot doen


hoe kan ik het best klaverzuring vernietigen en is silvanet hiervoor geschikt (ook voor jonge gazon)? iemand ervaring mee?

hartelij kdank!
groetjes
steven
woensdag 6 oktober 2010 - 18:09
buffel

Buffel

beste,
in aveve heeft men Dicotex aanbevolen en heb ik ook gekocht
op internet lees ik net dat dit niet mag gebruikt worden op gazon minder dan 6 maand oud...toch wel om moedeloos van te worden hoor!
woensdag 6 oktober 2010 - 18:37
jdcoster

Jdcoster

Ik word dan weer moedeloos van mensen die de schoonheid van een klaverveldje niet eens meer kunnen waarderen.
Ik lees hier soms de gekste vragen. De één vraagt of regenwater slecht is voor zijn vijver. Een andere wil dan weer een accuraat middel om de regenwormen te "verdelgen" die in zijn gazon zitten.
Wat zijn we toch vervreemd geworden van dat prachtig ecosysteem dat al miljoenen jaren zichzelf in stand houdt zonder de hulp van al die chemiereuzen.
Met lepe reklametrukjes heeft men ons gehersenspoeld totdat we gras (en dan nog maar enkele soorten)nog als enige waardige bodenbedekker gaan zien zijn.
Nog erger, we hebben er al veel geld, de biodiversiteit en onze gezondheid voor over om dat ultieme doel te bereiken.

En ... voor jou hebben ze het kunstgras uitgevonden.

Groetjes
donderdag 7 oktober 2010 - 00:53
buffel

Buffel

misschien had ik hier beter gevraagd naar onkruiddelvers voor zeikerds!!!

ter verduidelijking: ik hou zelf van de natuur, en ik ben er ook mee begaan - maar er zijn grenzen - je moet niet heiliger zijn dan de paus...hoe heiliger men denkt te zijn, des te .... enfin.

het is kwestie van een zo goed mogelijk evenwicht te vinden...zo gaat dat met alles in het leven! diegene die volledig naar 1 kant hellen worden extremisten genoemd...en jij vindt jezelf "normaal" vinden? en noemt anderen die een evenwicht zoeken terroristen?

beschouw het als een levensles jullie 2 - time to wake up boys !
donderdag 7 oktober 2010 - 11:47
dendrodan

Dendrodan

Heb ook veel klaver op mijn gazon gehad vorig jaar, heb 3 kleine kindjes en nog maar 1 hond.
Ik geef het ook toe dat ik me soms erg aan die klaver in mijn gazon, maar volgens de aveve in mijn buurt komt het door kalkgebrek in de bodem. Dus heb ik mijn gazon in het voorjaar een ecostyle zak over het gazon gekipt en moet zeggen heb dit jaar niet zoveel klaver als vorig jaar gehad. Maar ik vind dan ook wel prachtig de klaverbloezem vol bijen. Maar me kindjes weten ook dat ze moeten oppassen voor de bijen, deze dieren zijn nu al minder dan vorig jaar.

donderdag 7 oktober 2010 - 21:14
Polplastron

Polplastron

Stelletje eco-fundamentalisten!

Groeten,

Pol

P.S.: Ik stem ook voor de klaver! LOL
donderdag 7 oktober 2010 - 22:39
Juelz

Juelz

Ehh tja, als er klaver inzit kun je wel gaan spuiten maar dat is een tijdelijke oplossing, voor onkruid gebruiken wij MCPA maar alleen als het echt! niet anders meer kan! doordat er gewoon zoveel onkruid in het gras zit dat het gewoon geen gras meer is!.

voor de rest ga langs een ervaren hovenier of laat de grond van je testen meestal komt het gras gewoon iets te kort zoals bijvoorbeeld kalk of voeding etc etc etc.

dus nogmaals geen gif gebruiken als het niet echt nodig is en het gewoon niet anders kan.
zondag 10 oktober 2010 - 10:44
buffel

Buffel

Bedankt allemaal voor de "groene" reacties!

Toch nog een kleine reactie over wat ik ga doen:

Gezien het nieuwe gras slechts 2 maanden oud is, ga ik er dit jaar niets meer aan doen. Komende weken proberen zoveel mogelijk onkruid met wortel eruit trekken, en eind deze maand of in de loop van volgende maand ga ik kalk smijten...wellicht de oorzaak van het vele onkruid. In het volgend voorjaar ga ik toch eens spuiten (maar niet met silvanet), en daarna opnieuw wat kalk op het gras doen.

Mvgr,
buffel
zondag 10 oktober 2010 - 19:00
deHaan

DeHaan

Voor je kalk gaat smijten, laat eens grondonderzoek doen.
zondag 10 oktober 2010 - 21:29
buffel

Buffel

beste,
waar kun je voor zo'n grondonderzoek terecht? en hoeveel bedraagt het kostenplaatje hiervoor?
groetjes
B
maandag 11 oktober 2010 - 09:15
jdcoster
maandag 11 oktober 2010 - 13:10
deHaan

DeHaan

Voer, grondonderzoek, in op Google en je vind wel wat.
dinsdag 12 oktober 2010 - 18:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon