menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe Haspengouwse leemgrond verbeteren en wanneer

Ga naar meest recente reactie

Nimue007

Nimue007

Hallo,

Wij wonen in Haspengouw, omgeving Gingelom/St-Truiden, en we hebben hier vrij zware leemgrond. Bij mijn ouders werd bij de aanleg van hun tuin grond (ik dacht een mix van kippenmest en champignongrond) aangevoerd en ik zie duidelijk dat wanneer we dezelfde planten zetten, de planten het zonder uitzondering veel beter doen bij hun dan in onze tuin.

Wie kan me zeggen hoe ik onze grond kan verbeteren en wanneer ik dit best doe. Kan dit geen kwaad aan de planten, hagen en bomen die reeds in de borders geplant zijn?

Bedankt!

maandag 4 oktober 2010 - 16:59
Polplastron

Polplastron

Ik tuinier zelf op (zeer arme) Kempense zandgrond dus 100% zeker ben ik niet maar ... ik dacht dat die Haspengouwse leemgrond net erg goede grond was.

Natuurlijk kan je het een en ander verbeteren door compost aan te brengen als mulchlaag of te vermengen met de bovenste laag grond. Dit verbetert de Waterhuishouding en maakt zware grond lichter. Champignonnenmest heeft dezelfde werking, maar heeft als nadeel dat deze nogal wat zouten bevat waar niet alle planten even goed tegen kunnen.

Compost kan je nu als mulchlaag aanbrengen rondom planten en struiken. Tegen het voorjaar zal er al heel wat mee in de grond verwerkt zijn.

Bij aanplanting is het belangrijk rekening te houden met de grond. Sommige planten houden nu eenmaal meer van leemgrond dan andere vermoed ik.

Grts,

Pol
maandag 4 oktober 2010 - 18:43
Nimue007

Nimue007

Hallo Pol,

bedankt voor je antwoord.

De grond op zich is inderdaad goed maar erg zwaar en ik denk dat de planten het moeilijk hebben om te wortelen.

Misschien een domme vraag maar waar haal ik compost want zelf heb ik geen composthoop (een veel te kleine tuin om nog een compostvat kwijt te geraken).

Bedankt!

vrijdag 8 oktober 2010 - 10:42
Polplastron

Polplastron

Compost kan je in vele gemeenten kopen bij het kringlooppark of bij composteringsbedrijven. Kijk eens op de website van Vlaco http://www.vlaco.be/ . Als je kijkt bij verkoopadressen kan je je eigen provincie ingeven en vind je meteen wat je zoekt.

Natuurlijk kan je ook in de gewone tuincentra compost vinden in zakken. Ter info: een zak van 50 l kost al gauw zo'n 5 euro terwijl je voor dezelfde prijs met een karretje 1 m³ haalt! Uitkijken is de boodschap dus!

Overigens is zelf composteren niet zo moeilijk als het lijkt. In de toekomst zal je immers nog regelmatig compost moeten aanbrengen en dan is het interessant als je zelf een voorraadje hebt. Informeer hiervoor bijvoorbeeld eens bij de plaatselijke compostmeesters.

Groeten,

Pol
maandag 11 oktober 2010 - 14:29
Nimue007

Nimue007

Hoi Pol,

bedankt voor de info, ik heb geluk, ik kan in Sint-Truiden terecht voor compost.

Ik ga ook eens kijken voor een compostvat ergens in een hoekje kwijt te geraken en ik kan misschien ook eens één van de paardenmannen hier in het dorp aanspreken om enkele emmers verse mest te gaan halen.. Ik heb in elk geval ook wat leesvoer van de website gehaald, zal daarmee al eens beginnen..

Bedankt!

maandag 11 oktober 2010 - 15:29
Polplastron

Polplastron

Succes!
maandag 11 oktober 2010 - 20:27
Echinacea

Echinacea

Ik woon in Sint-Truiden, zelfde grond ongeveer. Heb chapionmest over de grond verspreid rekening houdend met de hoeveelheid. ook compost en reinzand.
Wij hebben hier heel goede grond, in Sint-Truiden kost de compost voor een aanhanger fijne 9 € en grove 6 €, die compost is van heel goede kwaliteit geen onkruid zaden en dergelijke, deze week was er wel geen te verkrijgen.
Zelf composteren is wel heel goed maar ge komt er altijd te kort.
Als ge wilt weten welke planten er op mijne grond groeien kijk dan maar eens op http://www.familie-tuinen.be
dinsdag 19 oktober 2010 - 08:07
Polplastron

Polplastron

Champignonmest bevat schijnbaar wel veel zouten wat niet voor alle planten even goed is. Verder is het goed materiaal.

Ik verkies toch compost. Zelf composteren kan ook via een "passieve" composthoop. Alles in de GFT-container steken of naar het kringlooppark brengen, neemt ook tijd in beslag he!?!

Grts, Pol
dinsdag 19 oktober 2010 - 14:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon