menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Zelf boom in vorm snoeien

Ga naar meest recente reactie

monty

Monty

Ik ben van plan om in het voorjaar een stukje van de voortuin aan te leggen.
Een stuk van 4m op 8m wordt ingedeeld in 2 vakken met ertussen een paadje.
In elk vak wil ik een boom plaatsen met aan de voet een vierkant van buxus.

Bij het surfen op internet heb ik het idee opgedaan om een boom in blokvorm op stam te gebruiken.
Bijvoorbeeld dit: [afbeelding verwijderd niet-https]

Uit navraag blijkt dat dit nogal een forse investering vraagt (min. 300 euro per boom!).
Mijn vraag nu: is het realistisch en haalbaar om zelf te proberen een blok op stam te vormen?

Mijn alternatief is kiezen voor een boom in bolvorm (van nature uit).
Welke bomen kunnen in dit geval dienen?

Groeten,

Wim
zondag 19 november 2006 - 09:17
anthomaka

Anthomaka

Door het aantal jaren en het jaarlijkse intensieve onderhoud in de kwekerij om tot zo een mooie boomvorm te komen,is de investering inderdaad fors,maar ook relatief.
Zelf doen vraagt een aparte plantplaats,kennis en jaren geduld.
Ik zou dus de investering doen,vermits de boom uw tuin en woonomgeving een mooiere uitstraling geven.
Maak een flink plantgat(1m³) en vermeng de grond met een flinke hoeveelheid goede compost,goed aangieten(zelfs overdreven) en een boompaal plaatsen(kant overheersende windrichting) om de soms krachtige wind op te vangen,zodat uw investering de eerste jaren goed kan"aanslaan".Ga ook na of de boom kalkminnend is,anders een hoeveelheid kalk samen met de compost door de tuingrond mengen.
Indien de eerste 2à3 zomers zeer droog en warm zouden zijn,vergeet dan niet om uw boom af en toe bij te gieten.
Zelfs bij de beste behandeling(gedurende de eerste jaren) zou de boom toch nog kunnen afsterven.
zondag 19 november 2006 - 12:00
cetinel

Cetinel

smaken verschillen dus,ik vind dit persoonlijk totaal geen mooie vorm...een boom moet er natuurlijk uitzien vind ik(maar ja wie ben ik)
prijskaartje is ook niet mis...
zondag 19 november 2006 - 14:27
deHaan

DeHaan

Een boom zo snoeien is haalbaar, en ook goed te doen.
Maar je moet wel wat geduld hebben.
zondag 19 november 2006 - 15:17
florine

Florine

Ik kweek met plezier en geduld, liefde en aandacht Carpinus Betulus in die vorm. De kunst is een zeer degelijk rek te hebben die ook echt kubusvormig is, anders wordt het per ongeluk een bol! Pas starten met een boom die zonlicht op de stam verdraagt en zwaar genoeg is om de weelde te kunnen dragen! Veel succes, Mariëtta van Meer-Went
woensdag 21 februari 2007 - 20:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon