menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe beginnen aan tuin

Ga naar meest recente reactie

MDV83

MDV83

Hallo,

Sinds kort zijn we de gelukkige eigenaars van een tuin! Maar door de jaren heen, is deze verwilderd, zijn er serieuze oneffenheden, onkruid, het gras is niet zo gezond meer...

Graag had ik geweten, om volgende zomer een mooie tuin te hebben wat zijn de stappen om hiertoe te komen? Een ontwerp, daar ben ik mee bezig, maar nu is het vooral, hoe begin ik eraan?

Is frezen en gelijkleggen (en eventueel ophogen) genoeg? En welke machines worden hiervoor aangeraden? Het is een tuin van 5m x 25m.

Alvast bedankt voor de reacties!


vrijdag 16 juli 2010 - 11:08
Eniavaswen

Eniavaswen

Hallo,

Welkom op dit interessante forum!

Ik denk dat je best begint met een inventaris te maken van wat er in de tuin staat. Welke planten moeten eruit, welke mogen blijven.
Afhankelijk van de werken die je wil/moet uitvoeren, heb je ander materiaal nodig. Ga je alles zelf doen of dingen uitbesteden? Als er een groot stuk egaal moet gemaakt worden, is het mss wel het overwegen waard om een tuinaannemer te zoeken.
Kan je de gazon nog herstellen met extra bemesting of is hij aan vervanging toe?
Met een foto van hoe het nu is en wat meer uitleg over waar je naartoe wil, kunnen we je vast beter helpen.

Groetjes, Karen
vrijdag 16 juli 2010 - 13:54
MDV83

MDV83

Dag Karen,

bedankt!

Ik heb een foto toegevoegd. Momenteel probeer ik een beetje structuur te vinden, wat ik wil en verwacht van de tuin.

Zoals je ziet op de foto, staan er wel nog een aantal planten in die ik zou willen eventueel laten herplanten of laten staan, het is niet dat ze er moeten in blijven, maar het zijn al mooie struiken en gezond, ik vind het jammer mochten die verloren gaan. Wat er al uit mocht is er al uit. Achteraan staat drie grote berken die er zeker in moeten blijven.

Het zou de bedoeling zijn om een mooi gazonnetje te hebben waar wel kan gespeeld worden, maar er moet zeker ook kleur in. En achteraan hou ik een stukje vrij voor wat kruiden en groentjes.

We hebben momenteel wel een aantal offerte aanvragen lopen. Maar langs de andere kant werk ik ook graag in de tuin en wil ik het wel zelf allemaal doen. Maar ik heb hier allemaal nog geen ervaring mee, en ben een echte beginner, daardoor weet ik ook niet hoe er aan te beginnen

en de betonnen afsluiting moet er ook nog uit

op de foto(is eind mei genomen), het stuk waar geen gras groeit, is omgespit en nieuw gras gezaaid, om deze zomer te overbruggen. Maar overal groeit onkruid, lappen zien bruin, of er groeit geen gras. En helemaal achteraan, was het zo een oerwoud, dat gras al helemaal geen kans heeft gehad om te groeien.Het hele stuk ligt ook niet echt egaal, er zijn putten en bulten. Vandaar de keuze om toch helemaal op nieuw te beginnen...



[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 16 juli 2010 - 14:16
Stefan70

Stefan70

Beste MDV83,

Kan je ons nog wat foto's laten zien ? Kan je ons een plattegrond schetsen met de afmetingen(tot op 10 cm nauwkeurig) en een pijl die het noorden aangeeft ?Dan ben ik er zeker van dat de mensen op dit forum je de nodige tips kunnen geven.
In je plaatselijke bibliotheek zijn er vast ook allerhande boeken waar je inspiratie kan uithalen .
Om te frezen gebruik je best een motocultor met bakfrees ,erg handig en veel makkelijker om daarna te nivelleren ,een gewone frees is moeilijk te hanteren .Je kan achter die bakfrees ook nog een rotareg hangen dit is een verkruimelrol die je grond mooi fijn en gelijk maakt .Als je daarmee gedaan hebt en de grond ligt op het zicht mooi waterpas begin je te wellen met een rol .Meestal word met een pasdarm gekeken of de grond waterpas is maar gezien de redelijk kleine oppervlakte zou ik dit met een reilat met daarop een waterpas doen.
Ziezo ,je kan er al vast aan beginnen !
Groetjes

Stefan
zaterdag 17 juli 2010 - 00:37
Stefan70

Stefan70

BesteMVD83,(vervolg)
Elke keer alvorens te rollen (dus als de grond nog kruimelig is) ga met de reilat(en daarop de waterpas) over de aarde en werkt niveauverschillen weg.Dit doe je op handen en knieen en je werkt achteruit zodat je overzicht houdt over het reeds bewerkte stuk .Grotere oneffenheden werk je weg met de schop .Daarna hark je alles terug kruimelig . Je doet dit alles minstens 3 maal!!!!!! Toch even vermelden dat dit alles het allerlaatste is dat je doet (eerst bestrating,hagen,afsluiting,borders,eventueel bo(o)m(en) !

Laat je maar eens volledig gaan !

Groetjes

Stefan
zaterdag 17 juli 2010 - 01:18
MDV83

MDV83

Beste Stefan,

Heel erg bedankt voor de uitleg, nu kan ik inderdaad al beginnen het plan, daar ben ik volop mee bezig, dat komt binnenkort op het forum! eerst eens aan dat omsteken beginnen!

bedankt
groetjes
marijke
zondag 18 juli 2010 - 12:19
Stefan70

Stefan70

Beste Marijke,

Het allereerste dat je moet doen is het ontwerp maken omdat je eerst moet weten waar eventueel bestrating ,leidingen ,tuinspots ,terras,enz... gaat komen.Nu al gaan spitten heeft geen nut omdat je er toch nog door moet voor vanalles en nog wat .Het bemoeilijkt zelfs het aanleggen achteraf omdat je dan graszoden terug bovenspit .

Groetjes


Stefan
zondag 18 juli 2010 - 14:45
MDV83

MDV83

aha! das waar! eerst het plan dus bedankt!

groetjes
marijke
zondag 18 juli 2010 - 15:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon