menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Graskant trimmer

Ga naar meest recente reactie

Vic55

Vic55

Ik zou me een accu-graskant trimmer wensen aan te kopen. De vraag is nu koop je best een toestel die het gras afsnijdt met een draadje (zoals een bosmaaier) of met een soort van kunsttof mesje zoals bijvoorbeeld dit model van Bosch http://www.bosch-pt.be/boptocs2-be/Tuingereedschap/Toebehoren+tuingereedschap/BE/nl/aw/Accu-gazontrimmers/139778/ART+26+LI/16217/index.htm

Of met andere woorden welk model of systeem geeft volgens jullie de beste resultaten.

Mvg, Vic
maandag 14 juni 2010 - 10:35
Kater

Kater

Hangt er van af wat de lengte is van de grasboorden, hoe diep je wil afsnijden (enkel gras of gras en wortels).

Elk toestel heeft zijn voor- en nadelen.
Deze met een draadje snijden de wortels niet af, die met een mes gaan iets dieper en geven een mooiere rand, maar als je een vastliggende steen tegenkomt slijt het plastic mes enorm snel.

Men spreekt in de reclame van je link over 1000 meter. We weten allen dat de accu's tegenwoordig beter zijn dan enkele jaren terug, maar toch... verliest. Ik heb goede ervaringen met het gereedschap van het merk dat je voorstelt, maar alles op accu heeft zijn beperkingen...

Voor grote afstanden is voor sommigen een combinatiemachine op benzine misschien aan te raden (bosmaaier, kantensnijder, trimmer, enz... = all-in-one zoals hieronder). Je hoeft daarvoor niet alle opbouwelementen aan te schaffen.
[afbeelding verwijderd niet-https]

Wij hebben er - om de tot nu toe 2 km boorden van onze tuin in toom te kunnen houden - eentje gekocht op benzine, drie wielen (met stalen mes).
[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 14 juni 2010 - 21:04
Mandy

Mandy

Ik heb zelf ook een enorme afstand kantjes te snijden en ik heb een machine met draad en het is een ONDING........ constant breekt het draadje en ik besteed meer tijd om het draadje weer op gang te krijgen ( machinedeksel open maken, draadjes weer elk op zijn plaats zetten en weer dichtmaken) dan dat ik met het snijden bezig ben....

Zon machientje op 3 wieltjes met een STALEN mes en op BENZINE lijkt mij echt wel ideaal als je veel te knippen en te snijden hebt.
Zeg Kater, als ik vragen mag, is dat een machientje van Stihl???


Of zie ik er ELIET op staan????
maandag 14 juni 2010 - 21:58
Kater

Kater

Is van Eliet.
Niet zo goedkoop, maar ik race langs de borders
dinsdag 15 juni 2010 - 07:36
Vic55

Vic55

Dank u voor de reacties.
Zo veel borders heb ik niet te doen hoor, alles bij elkaar misschien 300/350 meter.
Ik had vorig jaar ook een met een draad, eentje van Black & Decker was ook een echt rotding daar liep het draadje altijd vanzelf af. En aangezien ik dat vorig jaar met een onruilgarantie aangekocht had heb ik het vorige maand terug naar de winkel gebracht en men geld terug gekregen. En dus zou ik nu een nieuwe moeten aankopen.

Mvg, Vic
dinsdag 15 juni 2010 - 08:50
pplakke

Pplakke

ik heb dat gehad niet kopen na een paar minuten is de kracht er reeds uit en aait het enkel gras.
ik heb een benzine nu veel beter je kan ook een met kabel nemen werkt ook wel goed.
het hangt allemaal van de oppervlakte af wat je best koop ver afgelegen benzine dicht electrice draad.
woensdag 16 juni 2010 - 09:25
jumperke

Jumperke

Bij ons is het een bosmaaier van Stihl op 2-takt .

jerko
donderdag 17 juni 2010 - 21:15
Mandy

Mandy

Die ELIET kantenssnijder, gebruik je die bij randen van gras/ aarde zowel als bij gras/ stenen?????
donderdag 17 juni 2010 - 21:50
Kater

Kater

Ja.
De randen van de klinkerpaden heb ik schuin verstevigd met stabilisé tot ±2 cm van de top van de klinker, zo naar de grasmat toe.
Dat randje doe ik ook met de Eliet. Je kan hem trouwens schuin en in de diepte instellen met een eenvoudige hendel.

Om een idee te geven van de tijdswinst: voortuin ±200 meter grasboorden, bochten en padranden doe ik op vijf minuutjes.

donderdag 17 juni 2010 - 23:18
Mandy

Mandy

Dat is inderdaad heel erg snel..... ik heb geen 2 km randjes, denk ik, maar het zit toch wel in die richting en het duurt eeuwen om dat steeds netjes te houden.....van draadjesmachine tot broodmessen........
donderdag 17 juni 2010 - 23:23
Kater

Kater

Ik heb wel rekening gehouden met de beperkingen van de Eliet, hij kan immers niet horizontaal maaien.
Dus, geen paaltjes in het gazon en een grasmaaier waarvan de het maaivlak breder is dan de wielen om net dat kleine beetje over de grasrand te kunnen maaien zonder met de wielen in het zand te komen.

Onder de schommel en einde van de glijbaan van de kids is er wel gras, maar de poten van de schommel en toren staan in het bloemperk. 't Is een beetje plannen bij aanleg, maar 't spaart tijd en frustratie omwille van enkele weerbarstige lange grassprieten.
vrijdag 18 juni 2010 - 00:42
Mandy

Mandy

Voor het horizontale maaien heb ik geen problemen, daar gebruik ik een sit-on voor, een John Deere, binnen een uur is alles gedaan, maait meer dan een meter breed dus die is ideaal en hij doet de randen ook horizontaal maar de uitgroei, dat is heel lastig....

het is de overweging waard........
vrijdag 18 juni 2010 - 00:48
Kater

Kater

LOL, onze zitmaaier is ook een John Deere (X300R). Hebben er een kunstmeststrooier/beluchter bijgekocht van 1,20m breedte.

Voor de kantensnijder:
- best prijzig
- het metalen mes slijpt zichzelf en wordt na verloop van tijd korter, je kan dan
het mes vervangen (na 2 jaar moet ik het nog steeds niet vervangen)
- ik doe hem om de twee/drie jaar op onderhoud (kan je evt zelf)
- is de bedoeling dat die toch minstens twintig/dertig jaar meegaat
vrijdag 18 juni 2010 - 07:42
Mandy

Mandy

De X300R serie is een nieuwe serie, toch? Het is er een met de maaier ONDER de machine en met een grasopvang......

Ik heb nog een ouderwetse met het maaigedeelte ERVOOR en het is een mulcher...... lekker makkelijk..... geen grasafval.....

Het onderhoud, messen slijpen ed gebeurt elk jaar, kan ik niet zelf omdat de machine niet gekanteld kan worden..... wordt opgekrikt.....

Die kantensnijder is heel aanlokkelijk...........( ook al is ie errug duur )
vrijdag 18 juni 2010 - 22:28
Kater

Kater

Is inderdaad deze:
[afbeelding verwijderd niet-https]
van 2008.

Doet het goed, ook bij nat gras en drukt het maaisel samen in de opvangbak (groter maaibereik daardoor).
Ik heb de gewone messen laten vervangen door mulchmessen waardoor ik, na aanbrengen van een "stop" ook kan mulchen (nog maar 1 keer gebruikt).
Maaidek is 107cm.
Nog een verluchter-bemester van 120cm bij om er achter te hangen.

Na een zware dag tuinieren in de zon maai ik het gras (om te bekomen van de dag) en is het belangrijkste item van de zitmaaier: het bakje om het cola- of bierblikje in te plaatsen.
zaterdag 19 juni 2010 - 10:11
Mandy

Mandy

Tja ik geniet ook zo van het maaien dat ik het elke 2 a 3 dagen doe ( het gras wordt zichtbaar mooier en dikker en mos is aan het verdwijnen) maarre....

ik heb niet zo'n bakje


ik moet er maar eens over nadenken of ik deze niet kan inruilen en zo'n mooie nieuwe moet gaan kopen ...... met zo'n plaatsje voor het flesje cola natuurlijk
zaterdag 19 juni 2010 - 11:37
u857287

U857287

hallo

wij hebben de kantsnijder met snoer ook weggedaan voor de bosmaaier met stalen mes en benzine (Bosch), veel handiger zonder die lange kabels.
Enige nadeel, het is een zwaar apparaat op je nek en schouders en ook wel redelijk prijzig

Lieve
zondag 20 juni 2010 - 15:26
pplakke

Pplakke

tusen100 en 150 euro heb je al keus uit een paar bij hubo.
http://www.powerplusshop.be/main.asp?niv1=25&niv2=&ID=POW%2060471
donderdag 24 juni 2010 - 14:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon