menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gras en onkruid verwijderen en opnieuw inzaaien

Ga naar meest recente reactie

belsie

Belsie

Hallo,

Wij hebben een vrij grote tuin (ruim 10a tuin alleen), grond is kleigrond. De tuin is vrij lang relatief verwaarloosd en we zouden graag het hele grasperk (zo'n 8-9a) opfrissen. Het gras is namelijk op bepaalde gedeelten gewoon onkruid geworden, veel netels etc. Het terrein is ook erg oneffen wat het gras maaien moeilijker maakt en ook het spelen voor de kinderen.
We zouden dus graag: het oude gras + alle bestaalde onkruid en beplantingen verwijderen + grond egaliseren + opnieuw gras inzaaien en langs de kanten beplanting, fruitbomen, hagen. Maar... we zijn groentjes op vlak van tuinen en hun onderhoud...
Hoe gaan we te werk voor die harde kleigrond? Kunnen we een frees huren? Lukt dat? Of moet de grond worden voorbereid? Hoe diep moeten we gaan om alles eronder te krijgen? En hoe gaan we verder als alle grond omgeploegd is?
Gelet op de oppervlakte zien we spitten overigens niet zitten

Alvast bedank voor jullie advies!
vrijdag 4 juni 2010 - 13:54
printemps

Printemps

Hartelijk welkom

Ik dacht dat het nu te laat is om te zaaien
Gazon op rol gaat nog wel nu

mvg
vrijdag 4 juni 2010 - 14:04
belsie

Belsie

Jamaar, da's niet per se voor meteen. We hebben nog veel snoeiwerk e.d. dus het zou eerder voor september ofzo zijn. Ik maak gewoon graag op tijd de planning...
vrijdag 4 juni 2010 - 14:16
cee

Cee

September/oktober is inderdaad ideaal om nieuw gras te zaaien, dan heb je minder concurrentie van alle onkruiden die samen met je gras zouden beginnen te kiemen.

Als je veel netels op je grond hebt staan, ligt dit meestal aan een lichte verzuring van de grond. In ieder geval heeft het geen zin de netels gewoon onder te werken, aangezien die dan zeker het volgende jaar opnieuw boven komen piepen.

Ik zeg het echt niet graag maar misschien moet je wel eens aan een pesticide denken, en best nog voor alle onkruid begint zaden te maken, want dan is het een verloren moeite.

Voor de rest is het inderdaad gewoon omploegen, of fresen, egaliseren, inzaaien en dan met de rol erover.

Er is ook een truc met pattatten planten, maar daarvoor ben je te laat denk ik.

veel succes met het grasperk
vrijdag 4 juni 2010 - 14:34
belsie

Belsie

Mja, we zijn inderdaad geen voorstander van pesticiden... Enkel als er echt geen andere oplossing is...
Je zegt: gewoon omploegen of fresen... Lukt dat met zo'n tuinfrees voor kleigrond? Heeft iemand hier ervaring mee? Met welke machine zou dit lukken?

Bedankt voor de snelle reacties trouwens!
vrijdag 4 juni 2010 - 15:04
deHaan

DeHaan

Alles rooien wat je kwijt wil.
Het gras of wat hier voor doorgaat goed kort maaien
Frezen, neem wel een sterke.
compost kan je er gelijk doorfrezen.
Zaaien kan het hele jaar, zolang het niet vriest.
Voorlopig vriest het niet, dus ga je gang.
vrijdag 4 juni 2010 - 22:28
Deef1337

Deef1337

Hallo


Gras zaaien of matten leggen is steeds seizoen gebonden. Het is niet omdat je matten legt dat je geen water moet geven! Vele mensen denken dat matten gemakkelijker tegen droogte kan maar dat is niet waar. Deze kunnen er even slechte tegen als gewoon graszaad!


Nu Uw eerste probleem is de kleigrond. Als je echt een mooie gazon wilt ga je zand moeten aanbrengen om de grond luchtiger te maken.


Het tweede probleem is het onkruid...Als je al met netels zit is het al vrij erg gekomen...spuiten die boel als je iets of wat gazon wil bekomen!


Ik denk dat voor de rest de werkwijze al is uitgelegd!

Groetjes
dinsdag 29 juni 2010 - 00:09
Deef1337

Deef1337

kwestie van machines heb je trouwens en bakfrees nodig een een boer die alles kan omploegen!Begin niet met zo een kopfrees wat enkele centimertjes diep gaat en niks van het onkruid inwerkt! Eurorent verhuurt goede tuinbouwmachines...ik denk dat het goed is voor daar eens een kijkje te nemen as je het zelf wilt doen!



Groetjes en alvst veel succes ermee
dinsdag 29 juni 2010 - 00:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon