menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Grascompost gebruiken in de groententuin

Ga naar meest recente reactie

jozefleon

Jozefleon

Ik heb heel veel grasmaaisel : ik schat ong 5 kruiwagens per 10 dagen.
Ik heb dit meerder jaren op een hoop achteraan in de tuin gegooid. Nu is dit een bergje geworden met een zee van brandnetels ...

Maar kan ik deze grond gebruiken om mijn groententuin te verrijken of groententuin bij te leggen ?
Mijn grond is namelijk niet geschikt voor groenten ... veel te kleihoudend.

Maar is de grascompost niet veeeel te zuur ?

helpt het de grascompost te verdunnen met de klei ? ... maar in welke verhouding ?

dank op voorhand voor elke reactie.

hierbij foto van mijn "te" biologisch groententuintje

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 31 mei 2010 - 10:18
Polplastron

Polplastron

Hierrond bestaat heel wat tegenstrijdigheid. Mensen met een tuinbouwopleiding zeggen mij bijna allemaal dat gras de compost zuur maakt, maar in de gevestigde literatuur staat dat compost (Tenzij er veel dennennaalden op gegooid zijn) eigenlijk altijd PH-neutraal is.

Eventueel kan je eens een ph-teststrookje voor het aquarium kopen. Los wat compost op in een glaasje met een (klein) beetje water en doop daar het teststrookje in. Ik heb het hier al een paar keer gedaan en het resultaat was steeds "neutraal". Zou de literatuur het dan toch bij het juiste eind hebben?

Groetjes,

Pol

P.S.: Als er nu brandnetels op staan is het misschien wel niet de beste compost: hij zal namelijk heel wat brandnetelzaad bevatten!
maandag 31 mei 2010 - 14:10
Servackos

Servackos

Ik schrijf even mee. Dus als ik het goed begrijp mag je gras in beperkte mate in de compostbak doen?
Momenteel is die van ons nogal droog (iets te veel bruin materiaal erin gestopt, vrees ik). Kan ik dit oplossen door er gras door te mengen?
Alvast bedankt!
woensdag 2 juni 2010 - 12:56
jozefleon

Jozefleon

hartelijk dank voor Uw reactie.

Ik hoop het probleem van de netelzaden te kunnen vermijden door diep genoeg te graven.
De hoop is nu inderdaad mischien 1 meter hoog en de basis is mischien 10 jaar oud ...

Hopelijk is het genoeg als ik een halve meter diep graaf ? Iemand enig idee in dit verband ?

PS Moet ik voor die zuurtest-stripjes absoluut naar een aquarium winkel. Zijn die niet te krijgen in de klassieke doe hetzelf zaken ?
Ik zou niet weten waar er in mijn (zeer landelijke) buurt een aquarium winkel is.

Nogmaals beste dank
donderdag 3 juni 2010 - 09:38
Polplastron

Polplastron

Momenteel is die van ons nogal droog (iets te veel bruin materiaal erin gestopt, vrees ik). Kan ik dit oplossen door er gras door te mengen?


Ja: voeg een laagje gras toe, doe daar weer een laagje droog materiaal op en herhaal dit tot je een soort lasagne-effect krijgt! Als je dit regelmatig herhaald en omzet zul je binnen de kortste keren bruikbare compost hebben.
Gras is op zich niet schadelijk voor de compost, maar te veel gras bijeen heeft een te dichte structuur en laat geen zuurstof door. Dan gaat het boeltje stinken!

PS Moet ik voor die zuurtest-stripjes absoluut naar een aquarium winkel. Zijn die niet te krijgen in de klassieke doe hetzelf zaken ?


Die stripjes zijn tegenwoordig nogal eens te vinden in tuincentra e.d., misschien vind je ze ook bij en doe-het-zelf-zaak. Er zijn verschillende setjes te koop, maar eigenlijk heb je enkel die om de PH te meten nodig.
vrijdag 4 juni 2010 - 14:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon