menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Border samenstellen

Ga naar meest recente reactie

4Birdo

4Birdo

Beste,..
ik zit hier met een serieus probleem
voor ons huis hebben we al jaren een 2 tal borders
deze ligt achter de tuin van onze overbuur
vroeger geen problemen, we hadden rozen op stam en bloeiden steeds
toen was het nog volledig van mijn moeder
en moesten we er niet echt iets aan doen, maar sinds enkele jaren be ik begonnen met deze te onderhouden
eerst ging alles goed , de azalea's en rododedron bloeiden mooi open
ik probeerde zelfs met een krulwilg erin te plaatsen deze begon mooi te groeien.
ik plaatste zelfs nieuwe rozen op stam maar je moet weten ons buren en overburen zijn niet zo gemakkelijk, ze willen steeds dat de borders weg gaan zodat ze hun fietsen er kunnen plaatsen
komt er onkruid evoor hun deur komt het zogezegd van mijn borders terwijl ik er alles aan doe om geen onkruid te hebben, dus wil ik ervoor zorgen dat onkruid geen kans krijgt.
hoe dan ook, als ik iets plaats vb. krulwilg deze had ik eerst appart gezet om te laten groeien om zeker te zijn dat ze zullen groeien maar zodra ze er stonden , eerst gaat alles goed maar dan na enkele weken ging deze kapot en werd ik wel gedwongen om een nieuwe in de tuin achteraan te plaatsen deze groeit daar prachtig.

mijn azalea's /rodendrons eveneens, alles ging goed, een paar jaar maar nu dit jaar nog geen blaadje aan de takken ik heb deze ook weer naar achter geplaatst en de takken gesnoeid in de hoop dat ze er terug door zullen komen.

ook bij de rozen op stam, ik had eerst gezorgd dat ze beschermd waren tegen de winter maar helaas, 1 kapot en de ander nog groene takken maar nog steeds geen blaadje terwijl mijn klimop rozen al prachtige blaadjes hebben in onze tuin.

we zijn zeker dat men iets gaat sproeien zonder we het zien.

enkel de vetplanten en bodembedekkers blijven goed blijkbaar.
weet iemand hoe ik een prachtige border kan samenstellen?
wat zijn sterke /wintervaste planten die ik in een border kan gebruiken.

ik dacht aan een fruitboompje vb: bosbessen of aalbessen

ik zou er vele kleuren in willen gebruiken
alle hulp is welkom
zondag 2 mei 2010 - 19:01
Rita1960

Rita1960

Wat mij opvalt in dit verhaal is dat de buren "fietsen" willen plaatsen..
wat is hier aan de hand??
hebben de buren recht op "fietsenstalling"? Hoe is de erfgrens? wie heeft recht op wat??

allemaal vragen die eerst beantwoord moeten worden voordat er iemand iets van kan zeggen..

dus.. graag eerst antwoord op bovenstaande en dan kan ook nog eens een Be. of Nl er hier zijn/haar zegje kan doen...

groetjes,

Rita (Nl)
zondag 2 mei 2010 - 21:37
Maxession

Maxession

En anders eens een verborgen camera plaatsen.

Trouwens, gebruiken zij misschien een product voor de stenen te kuisen ofzo, dat zo in je grond terechtkomt? Kan ook soms wat kwaad doen.
zondag 2 mei 2010 - 21:50
4Birdo

4Birdo

voor ons huis is nog steeds onze eigendom maar ze mogen erover gaan als uitweg
ze hebben geen recht om er hun fietsen te zetten
ze willen eigenlijk onze eigendom hebben al van in het begin, ze zeggen steeds dat onze eigendom van hen of van de gemeente of van andere is , is al jaren aan de gang

de overbuur sproeit over onze eigendom en jammer genoeg kunnen we het niet bewijzen maar toen ik hem eens sprak over mijn krulwilg omdat die daar kapot king terwijl ergens anders deze goed kwam eerst bekende hij dat hij er had gesproeid had

hij gebruikt bleekwater
en iemand anders dan weer onkruidverdelger geen idee welke hij gebruikt

ik bemest te grond af en toe voor de bloemen vooral als ik merk dat er iets niet klopt

maar zoals ik aan de rozen merk en de pioenen lukt het niet echt, bij de pioenen staat er een knop op bij de rozen op stam nog geen blaadje .

je moet wel weten ik begon met de bloemen om mijn te verzetten na de dood van mijn hond Snoopy
maar toen al waren ze ertegen dat ik bloemen ging houden, toen ben ik met vogels begonnen om te kweken e tentoon te stellen
ook daar kwamen ze op tegen, vroeger had ik andere dieren kwamen ze ook op tegen en zelfs vissen zou ik niet mogen houden


maar nee nu ik heb 1 kat, zij lateraf 2 katte, ik 1 hond zij 2 getrainde honden
hou ik bloemen dan zijn ze ons aan het lastig vallen vanwege onkruid of bloemen
1 ervan heeft zelf geen tuin maar zou er graag 1 wille om zelf bloemen te houden
lastige situatie zelfs al om uit te leggen

ik had zelfs een krulwing geplaatst in een grote ruime bloempot vooraan maar dan gebruikte de andere buren deze dan weer om over platen in zijn tuin te geraken en ging ook deze keer de boom kapot .


ze beweren zelfs dat er brandnetels tussen de bloemen terwijl er niets in staat van onkruid en er vlak voor hen een enorme tuin staat vol onkruid en hoogstaand gras.
zondag 2 mei 2010 - 22:22
Juelz

Juelz

Leuke buren heb je dan, wat betreft het 1e punt over dat alles kapot gaat.
ik geloof er niets van dat het dus echt zomaar ineens niet meer red.
dat van die uitweg, staat dat ergens geschreven? in een contract ofzo?
anders is en blijft het jou gebied en kun je hun verplichten om er niet meer overheen te komen zolang het dus echt jou stuk is met alleen een paadje voor de buren erlangs dan ben jij volledig in je recht om het af te sluiten, althans zolang er geen contract of dergelijke is ondertekend.

maandag 3 mei 2010 - 11:47
4Birdo

4Birdo

ik geloofde het ook niet dat het ineens niet meer lukte, maar toch, alles begon te verdorren, en er kwam niets meer van, maar toen vernam ik dat men sproeide zonder dat we het zagen

ik moet steeds mijn planten weghalen en naar achter zetten om te zien of deze nog terug goed kunnen komen, de krulwilgen waren niet meer te redden en ik vrees voor de andere planten :0001

ik zal moeten proberen vrees ik om de grond te verbeteren.
maandag 3 mei 2010 - 12:06
Juelz

Juelz

Wat ik persoonlijk zou doen is een goed gesprek met de buren proberen aan te gaan en duidelijk te maken dat je dit zo zat bent.
indien ze gewoon doorgaan dan zou ik proberen te kijken of jij als huidige huurder een contract hebt afgesloten op papier dat hun het pad mogen gebruiken is dat niet het geval gewoon afsluiten met een schutting of dergelijke zodat ze niets meer te maken hebben met jou pad als ze doorgaan met het kapot spuiten van je planten probeer er dan bewijs van te krijgen door middel van een webcam? of dergelijke.

het gif ga je niet zomaar uit de grond krijgen het beste is om een gedeelte ervan af te voeren en nieuwe grond aan te brengen het hoeft niet perse echte zwarte grond te zijn maar uit een ander gedeelte van de tuin of kennisen etc is het ook goed.

en wat je eventueel kunt proberen is uit te zoeken of er planten zijn die niet zo makkelijk kapot gaan van vergif.
maandag 3 mei 2010 - 16:17
4Birdo

4Birdo

eigenlijk is dit huis onze eigendom
en praten helpt niet met de buren we hebben alles geprobeerd, ze vegen overal hun voeten aan, soms vinden we zelfs plastiek of pistachenoten dopjes
en het ergste is 1 van die buren is familie en die moeten eigenlijk nog niet ees over onze grond komen tezij ze naar eoverbuur willen.

vandaag heb ik iets geplant vooraan, perkplatjes en er een grote zware betonnen schoen met een boompje margrietjes geplaatst en lupus
en in de tuin heb ik er kruisbesse, aalbessen en braambessen geplaatst
ik hoop dat ze eraf blijven maar ik vrees ervoor.

maar zal er toch ook wat grond erbij doen hopelijk komt het goed, ik wil het eigelijk mooi en proper krijgen voor mijn moeder.
en zodat we naar iets kunnen genieten als we ervoorbij komen
ik zoek eerder wintervaste sterke planten die terugkomen
tot 2m hoog, ik verwacht 1 deze weke 2 rozen op stam en braambessen

welke planten zijn er eigenlijk die sterk en wintervast zijn klein zijn tot en met boompjes tot 2m?
maandag 3 mei 2010 - 19:17
Polplastron

Polplastron

Kan je geen draadafspanning rondom je eigendom zetten? Of misschien nog beter een houten schutting. Op die manier voorkom je het in-en uitgeloop. Met de houten schutting kunnen ze zelfs niet eens meer zo gemakkelijk jouw tuin besproeien! 't Is maar een idee. Oke, 't is weer een hele investering, maar een hartaanval is duurder!

Groetjes,

Pol
maandag 3 mei 2010 - 19:33
4Birdo

4Birdo

helaas niet
we hebben onze tuin afgesloten achteraan, omdat 1 van ons buren onze eigendom moet als achteruitweg
en die zouden als ze kunnen nog de poort naast ons huis afbreken
mijn pa heeft het al aan zijn hart dierdoor ik vrees zelf wat het nog meer zal voortbrengen
maandag 3 mei 2010 - 19:41
Polplastron

Polplastron

Ik zou eens nagaan of er bepaalde servitude-rechten vasthangen aan jullie eigendom. Indien dit niet het geval is, is er geen enkele reden waarom je de tuin niet volledig zou afsluiten. Indien er schade wordt aangebracht, wordt het dan meteen een zaak voor de politie.

Groetjes en veel succes,

Pol
maandag 3 mei 2010 - 20:02
Eniavaswen

Eniavaswen

Ik vind het ook wel een beetje vreemd dat jouw buren mogen/kunnen bepalen wat jij mag doen en wat niet. Als ze systematisch alles stuk maken wat jij plant, lijkt het me verdacht veel op pesterijen.
Wat jij op jouw eigendom doet, daar hebben zij geen zaken mee, tenzij er natuurlijk recht van overweg is. Dan moet je die doorgang vrijhouden.
Het is echt belangrijk om grenzen te stellen en ze daar niet over te laten gaan.
Wij hebben ook buren die denken dat zij mogen beslissen wat wij wel of niet doen in onze tuin. Het is bijlange niet zo erg als bij jou, maar we zijn het intussen wel zo beu geworden dat we nu gaan verhuizen. In ons nieuw huis hebben we direct aan de buren laten weten dat we privacy willen om daar wel op goeie voet te kunnen starten en overeen te blijven komen.
Ga zeker eens na wat jouw rechten en plichten te zijn en laat je vooral niet doen.

Veel succes,
Karen
donderdag 6 mei 2010 - 11:48
4Birdo

4Birdo

jaren geleden had de overbuur was voor mijn tijd er een poort gezet terwijl hij doorgang had via de tuin van iemand anders.
naast ons kreeg doorgang door de vroegere eigenaar van dit huis omdat niet langs achter weg konden maar nu hebben ze een hele lap grond gekocht achter onze tuin en niemand aders kreeg hier de kans om de grond de tuin erbij te kunnen nemen ook al wisten ze dat iedereen zijn tuin wilde vergroten en nu hebben ze doorgang langs achter en komen ze nog over onze grond.
de rest heeft er geen recht van doorgang
maar werden opgemaakt door de overbuur een duivenmelker en dus wil deze geen bomen achter zijn tuin ook al is de grond onze eigendom.

zelf voel ik me er helemaal niet gemakkelijk bij at iedereen zo zit te vitten op de hobby's en de grond van ons.
donderdag 6 mei 2010 - 13:25
Maxession

Maxession

Jouw grond, jouw regels, jouw keuzes zou ik zo zeggen, behalve als ze echt het recht hebben te passeren, en dan moeten ze zich tot die doorgang beperken!
Wil je bomen zetten, zet ze maar, die duiven zullen er wel rond vliegen hoor...

Het zou wel duidelijker worden als we mss iets visueel hebben? Bvb link naar luchtfoto via google maps... want ik kan er helemaal niet aan uit hoe het daar is...
donderdag 6 mei 2010 - 14:37
Rita1960

Rita1960

4Birdo,

als ik het zo lees:

a: het is een "achterom" om ergens sneller te komen via jullie grond;
b: er is een voor de buren "voorom" maar dan duurt het langer om op het zelfde punt te komen;
c: er ligt geen beschreven "recht van overpad"
d: het is jullie eigen grond.. en er is geen gewoonterecht..

ik zou zo zeggen: letterlijk en figuurlijk dichtmaken dat pad.
en als er dan nog vernielingen plaatsvinden aan zowel hek / planten e.d. de politie erbij halen. Ik zou zowel de buren alsook de politie er op voorhand al schriftelijk van verwittigen dat niet meer gedoogd wordt dat men over jullie grond fietst, loopt en vernielingen pleegt.

groetjes,
Rita
donderdag 6 mei 2010 - 18:39
dendrodan

Dendrodan

Je kan ook eens naar het kadaster gaan en kijken hoe de situatie daar is beschreven. Normaal weet de notaris die het huis heeft verkocht wat jou eigendom is.
Je kan ook via een notaris een landmeter laten komen om te bepalen wat jouw grond is en welke van de andere.
Als je dit officieel op papier laat zetten mag je jouw grond afsluiten, ze kunnen wel lastig doen ivm met schermen en hagen. je mag hoogbomen zetten vanaf 2 metr van de scheidingsgrens daar kunnen de geburen niks aandoen.
Het enige probleem is dat een landmeter geld kost, maar al wie dan vernielen krijgt dan wel een peper dure rekening, omdat ze vernielen van eigendom doen.

Wij hebben hier ook een probleem met buren gehad, maar uiteindelijk heb ik toch gekregen wat ik wilde zonder juridische kosten. Mijn buren wilden geen haag, enkel maar het tuindraadje dat er stond van 70 cm hoog.
maar vorige zomer riep mijn oudste dochter vanuit de tuin naar mij binnen wat mijn buren deden en een dag later lag er een brief in de bus dat ik een haag mag zetten op de scheiding, maar de kosten waren voor mij. Heel de buurt zat buiten en hoorde wat ze deden
De reden was voor de privecie, je zag los bij elkander binnen als je toevallig vanachter in de tuin aan het werken was
donderdag 6 mei 2010 - 23:06
4Birdo

4Birdo

dat is al gebeurd, een paar keer zelfs en nog blijven ze het doen
erger zelfs ze bemoeien zich zelfs met waar we zouden moeten wonen en wat we in ons eigen huis zoude moeten doen of in onze eigen tuin
of gewoon wat we moeten doen vb operatie , riolering, sociale woonst in plaats van keuken renoveren die nu bijna klaar is , we zouden van hen geen huisdieren mogen houden, enzovoort

mijn pa is slechtziende , bijna volledig blind, bijna doof aan 1 kant al doof
hartkwaal enzovoort... en als die nog maar buiten komt is't al van waarom laat die zich niet opereren terwijl als hij zich zou laten opereren dan helemaal blind zou zijn.

we zelf nog niet eens bepalen over ons eigen dak of zelfs of we een schouw of iets anders gebruiken of waar deze zou komen
het is hier 1 en al jaloezie in deze buurt eigenlijk.

het is al bezig van voor ik er was en ik ben er al 30
vrijdag 7 mei 2010 - 00:21
Juelz

Juelz

Al naar de politie geweest ervoor? probeer eens wat informatie in te winnen over dingen zoals laster betreden van onbevoegd terrein etc.
vrijdag 7 mei 2010 - 08:52
minouke

Minouke

of naar de vrederechter gaan

Enige oplossing vrees ik, maar dan staat alles duidelijk op papier
vrijdag 7 mei 2010 - 14:37
4Birdo

4Birdo

ok alvast bedankt.
de politie is eigenlijk al verschillende keren geweest vanwege burenruzies maar helaas word er niet veel aan gedaan.
en trekken ze zich het niet meer echt aan omdat ze weten dat het toch steeds van dezelfde komt en het steeds op hetzelfde uitkomt.
vrijdag 7 mei 2010 - 22:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon