menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gazon composteren

lien

Lien

Hallo gazondeskundigen,

Wij hebben enkele jaren geleden gras gezaaid op een stuk grond dat opgehoogd is (met bulldozers), bovenop de aangevoerde grond is de oorspronkelijke bovenlaag teruggelegd. Het gaat dan om klei-leemgrond. Van oorsprong is de grond heel nat in de herfst en winter. We hebben nu eigenlijk een grond met 3 lagen: een bovenlaag oorspronkelijke kleileemgrond, een laag aangevoerde grond en dan weer de oorspronkelijke ondergrond die ook kleileem is en aangezien we aan 2 zijden grachten hebben, is de grond in de herfst en de winter heel nat (gazon staat op een aantal plaatsen echt onder water als het lang geregend heeft). We vermoeden dat de opgevoerde laag bovendien te hard is aangeduwd.
We lazen ergens dat we dat het leggen van een laagje compost op het gazon in het najaar, zorgt voor een betere vochtopname. Mijn vraag is nu zou dat in ons geval ook helpen? Zo ja, is compost van het containerpark daarvoor geschikt?
Zijn er nog andere middelen behalve een drainage (wat we niet goed zien zitten aangezien onze tuin vrij groot is) om dit probleem te verhelpen?

Alvast dank,
lien
maandag 23 oktober 2006 - 10:04
JovanDreumel

JovanDreumel

Even een opmerking; Kleileem bestaat niet, bedoeld wordt waarschijnlijk keileem. Keileem is een grondsoort die weinig of geen water doorlaat, maar in ieder geval te traag, zodat de grond heel gauw te nat zal zijn. Daar kun je met organische stof wel wat verbetering in brengen. Ook bezanden met grofzand (rivierzand) wil verbetering brengen. Afhankelijk van de dikte van de lagen kan soms ook vertikaal gedraineerd worden. Ik draag wat mogelijkheden aan, maar te wat mogelijk is moet ter plaatse beoordeeld worden.
maandag 23 oktober 2006 - 21:30
Kwest

Kwest

Hoi Lien

Ik denk dat je gazon een vrij complex probleem heeft: de toplaag van je grond (klei) laat niet goed water door en door het gebruik van zware machines is de aarde ook nog eens hard samen gedrukt...
Als er echt plaatsen onder water blijven staan na langdurige regen, zou ik de toplaag toch losser maken door te frezen en er organisch materiaal in te verwerken. Dit is misschien drastiche oplossing maar het zal de afwatering ten goede komen.
Drainage kan ook, maar buizen leggen vraagt heel wat werk.
woensdag 25 oktober 2006 - 23:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon