menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kleine tuin voor ouders en kindjes

Ga naar meest recente reactie

Miekeverbeke

Miekeverbeke

Hallo,

We hebben een nieuw huis gekocht waar op de benedenverdieping een winkel is en achter de winkel nog een klein tuintje van 8mx8m.
We hebben twee jonge kinderen en willen toch dat het tuintje goed in gericht is voor de kinderen en voor ons.
Heeft iemand tips?

Danku.
Groetjes,
Mieke

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 27 maart 2010 - 12:34
printemps

Printemps

Hartelijk welkom op dit forum

Je bent ook van SN (ik van buurt grote post)

In het midden gazon tegen de muur een zandbak of speeltuigen
Ofwel een terras IPV gazon,minder werk

mvg
zaterdag 27 maart 2010 - 12:39
Miekeverbeke

Miekeverbeke

Dank u voor de tip.
Ik zou graag het terras in de zon hebben.
We zouden ook graag een speeltoren willen zetten van 150x300x300. met glijbaan van 240m lang. Zou dat te groot zijn voor ons tuintje?

mvg
zaterdag 27 maart 2010 - 12:48
printemps

Printemps

Dat weet ik niet

Mischien beter eens een plannetje op schaal tekenen
Of stokken en touwen spannen in de tuin

Veel struiken en bloemen zal je misschien wat moeten schrappen dan

Ook eens kijken waar s'middags de zon staat want waar het speeltuig komt daar ga je waarschijnlijk minder zon hebben

mvg
zaterdag 27 maart 2010 - 12:55
evadepeva

Evadepeva

Altijd handig om de speeltoestellen UIT de zon te hebben (mn de zandbak/zwembadje) anders ben je altijd met parasols in de weer.
Een paar fruitstruiken zijn leuk voor kinderen (zonder stekels...!). Een moestuintje ook. (al is het maar een halve meter! Worteltjes bijvoorbeeld, of aardappels zijn hier ook populair)
Een hut is ook leuk, of takken en latjes om zelf een hut te maken is nog leuker, moet je niet allergisch zijn voor rommel, natuurlijk. Een terras waar op gekrijt mag worden.
Een schommel (ik heb onlangs de paardenschommel van de webwinkel gekocht, erg leuk!)
Wij hebben zelf de bestrating zo gelegd dat ze een rondje kunnen maken op de fiets/step. Zonder ons van de tuinstoelen af te jagen!
Meisjes plukken graag bloemen natuurlijk!!

zaterdag 27 maart 2010 - 21:01
dendrodan

Dendrodan

Veel struiken en bloemen zal je misschien wat moeten schrappen

tegen die muren kan ze gerust klimplanten zetten zodat deze het lelijk zicht wegdoen.
Ook leifruitboompjes kan je ook tegen die muren zetten.

Denk dat de speeltuig misschien iets te groot is, je meot ook zien naar de leeftijd van de kids. Als ze naar het middelbaar gaan denk ik niet dat ze nog lang op die speeltuig spelen.

maar zijn het nog kleuters dan zal deze nog lang moeten meegaan.
zaterdag 27 maart 2010 - 21:04
Eniavaswen

Eniavaswen

Speeltuig lijkt me ook wel redelijk groot. Wij hebben een quadro in de tuin gezet. Die kan je opbouwen naar keuze uit losse stukken. Als hij in de weg staat of in de winter, breek ik hem af en zet hem tijdelijk in de berging. Vind ik een goeie oplossing voor een speeltuig in de kleine tuin.
Ik heb ook al schommels gezien die begroeid werden met klimplanten. Zo vormen ze een mooi geheel met de rest.

Veel succes en laat ons weten wat het geworden is hé.

Groetjes, Karen
maandag 29 maart 2010 - 10:42
Polplastron

Polplastron

Een zandbak kan je best wel in de zon leggen, dan warmt het zand lekker op en krijg je niet meteen mosgroei. Een parasolletje is snel gezet.

Bij ons ligt de zandbak vlak naast het zonneterras. Naast de zandbak staat Salvia officinalis. Die is niet giftig, maar geeft wel veel bloemen die bijen en hommels aantrekken. Om dat tegen te gaan snoei ik hem net voor de bloei even terug.

Beukenhaagjes zijn ook leuk om gezellige hoekjes en verstopplaatsjes te creëren.
Misschien kan je ook iets met wilgentakken doen; een indianentent maken of zo.

Post eens een plannetje van je tuin met de windrichtingen erop en dan kunnen we nog meer gerichte tips geven.
maandag 29 maart 2010 - 12:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon