menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Grasafval

Ga naar meest recente reactie

Nico001

Nico001

Hallo

Ik heb een tuin van zo'n 4are. Dit momenteel enkel met gras bezaaid.
Vorig jaar kon ik mijn grasafval nog regelmatig naast ons "dumpen" maar vanaf dit jaar gaat dit niet meer.

Wat kan ik het best doen?
Via de restafvalzakken zie ik het niet zitten.

Groetjes

Nico
donderdag 25 maart 2010 - 08:07
cee

Cee

Je zou het gras kunnen in de borders verwerken, maar dan mag je zeker geen grote pakken deponeren, maar eerder een klein laagje die dan tot voeding voor je border zal omgezet worden.

Verder heb je het voordeel dat er nog weinig onkruid zal opkomen.
donderdag 25 maart 2010 - 10:07
Eniavaswen

Eniavaswen

Naar het containerpark brengen? Wij hebben ook een GFT-bak van de gemeente die wekelijks opgehaald wordt.

donderdag 25 maart 2010 - 12:18
printemps

Printemps

4 are is dat 400m² ??

Je zou ook achteraan in je tuin een compostbak kunnen maken
Maar enkel gras verteerd niet goed,je moet dat dan mengen met droge bladeren
En redelijk veel omzetten dan

In mijn gemeente (lees stad)is er ophaling van GFT om de 14 dagen
Dus dat gaat in de zomer dan wel een beetje(veel)stinken

Een andere optie is het grasperk verkleinen systematisch
Minder afvan dan maar misschien geen optie?

mvg
donderdag 25 maart 2010 - 14:13
Nico001

Nico001

Een compostbak is eventueel een mogelijkheid, maar met gras allees kom ik niet ver. We gaan binnenkort wel een haag hebben, maar dit gaat het probleem niet echt oplossen.

Voor een compostbak heb ik wel wat meer nodig, aangezien er elke keer heel wat gras erbij zal komen.

Hoe kan ik dit probleem met een compostbak, want dit lijikt mij de beste oplossing.
donderdag 25 maart 2010 - 14:30
Polplastron

Polplastron

Ik heb hier hetzelfde probleem (gehad).

Momenteel meng ik al enige jaren mijn grasmaaisel in mijn compostbakken. Om te zorgen voor voldoende afwisseling in de bak verzamel ik reeds in het najaar heel veel bladafval, snoeisel, ... en zelfs de buren brengen met veel plezier hun knipsels en zo naar hier. Zij verklaren me voor gek, maar ik raak wel kosteloos van mijn gazonmaaisel af en krijg er ook nog eens mooie compost voor in de plaats!
donderdag 25 maart 2010 - 14:50
printemps

Printemps

Eerst het gras laten drogen gaat ook beter

Ofwel kan je ook een mulchmaaier kopen

mvg
donderdag 25 maart 2010 - 14:51
Eniavaswen

Eniavaswen

Hihi Printemps, ik denk dat we het over dezefde gemeente hebben.

Er kan ook net wat afval uit de keuken op de composthoop.
donderdag 25 maart 2010 - 15:12
cee

Cee

Om gras op de composthoop te smijten moet je inderdaad gewoon voor genoeg afwisseling zorgen, dus een grote dikke pak zal niet goed omgezet worden, maar als je je snoeiafval nu ook eens niet naar het containerpark brengt, en gewoon op een grote takkenhoop spaart, dan kan je gras met takjes laten afwisselen (in lagen), met een luchtigere beter verteerbare mengeling als gevolg, doe er nog wat keukenafval bij en je bekomt zeker supercompost. Ik denk wel dat je er een grote mesthoop van zal moeten maken, rekening houdend met je gras oppervlak.

Je moet ook niet altijd perse het gras opvangen, als het afgereden gras klein genoeg is mag je het gerust eens je opvangbak er vantussen laten en het gras op je gazon achterlaten, dan heeft je gazon ook al direct wat minder mest nodig.

Een ander idee is kippen aanschaffen, daar kan je ook al een deel van je gras aan kwijt en je gekookt keukenafval, die vinden dat als afwisseling best wel lekker, maar ik weet niet hoeveel kippen je zou nodig hebben om je 400m² gras aan kwijt te kunnen, dus dat wordt wikken en wegen.

Ik ben nu wel heel blij met m'n 18m² gras, meer hoeft het voor mij niet te zijn.
donderdag 25 maart 2010 - 15:41
Etienne45

Etienne45

Dat composteren is een rage. Veel zijn geroepen en weinig uitverkoren. Na enkele jaren gaan vele mislukte vuilhopen met aanhangwagentjes naar het containerpark.
Een goede mulchmaaier is de oplossing zeker als je met 400 m2 grasmaaisel zit opgescheept.
vrijdag 26 maart 2010 - 14:32
dendrodan

Dendrodan

Ik zie in je profiel dat je in vlaams brabnat woont. Deze provincie geeft een subside voor mulch maaiers. Meer info op je milieu dienst van je gemeente of bij het VLAM. Ik zou eerder gaan voor een grasmachine met mulcher op.
heb er ene vorig jaar gekocht van gardena en ben er zeer tevreden over. Spijtig genoeg is de provincie antwerpen geen subside voor een mulchmachine.
Dacht toch dat het iets van een 100euro is dat je terug krijgt.
zaterdag 27 maart 2010 - 21:18
Polplastron

Polplastron

Voordelen van mulchmaaien zijn dat je geen grasafval hebt en dat de grond meteen van voeding wordt voorzien.

Nadeel is wel dat je met een mulchmaaier regelmatig het gras moet maaien. Als het gras te lang wordt, kunnen de meeste mulchmaaiers dit niet aan.

Kippen kunnen ook geen oneindige hoeveelheid grasmaaisel verwerken dus voorzie meteen voldoende kippen of beperk de oppervlakte van het gazon.
maandag 29 maart 2010 - 12:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon