menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gazon aanleggen compost goede grond

Ga naar meest recente reactie

Maya16

Maya16

We hebben offertes gevraagd om grondwerken (nivellering, afgraven, aanvullen) te doen te voorbereiding van het aanleggen van een nieuw gazon.

1) COMPOST
Er is een firma die 6€/m² rekent om compost te leveren, naar de achtertuin te brengen met hun soort kraan en er open te spreiden. Dat lijkt me wel heel duur, zeker omdat het om 1000m² gaat. Een lolleke van 6000 € dus voor enkel die compost.
Is dat een normale prijs?
Ik zou het wel raar vinden dat dit zo duur is, want compost voorzien lijkt me een standaard iets bij het aanleggen van een gazon, maar als het zo duur is, dan vraag ik me af of dat de prijs waard is t.o.v. enkel zaien op teelaarde.

2) GOEDE GROND
rond het huis moet de grond afgegraven en opnieuw opgevuld worden met teelaarde omdat daar redelijk wat stenen liggen van de verbouwwerken en omdat het daardoor ook goed dichtgereden is.
Maar achteraan is vroeger altijd een tuin/moestuin geweest, maar die is nu de laatste jaren niet echt goed onderhouden en het gras staat er wel lang.
Om daar een nieuw gazon te kunnen aanleggen, is het nodig dat heel die achterkant ook echt afgegraven wordt en opnieuw aangevuld met teelaarde, of volstaat het om dat gras (eventueel na het wat korter te hebben gemaakt) volledig te laten omploegen. (ter info: er moeten wel een paar struiken en bomen verwijderd worden, maar ik weet niet of dat iets uitmaakt)

Alvast bedankt voor jullie advies.

maandag 15 maart 2010 - 11:26
Polplastron

Polplastron

Ben je zeker dat het 6 euro per m ² is? Dat lijkt me inderdaad héél veel. 6 euro per m ³ lijkt me realistischer! Dan spreek ik natuurlijk enkel over het leveren van de compost en niet over het uitspreiden over de tuin hé!

Groetjes,

Pol
maandag 15 maart 2010 - 11:36
Maya16

Maya16

ik dacht ook dat het 6€/m³ was maar ze hebben bevestigd dat het per m² was, wel reeds uitgespreid... maar dan nog, blijft het wel heel duur.
maandag 15 maart 2010 - 12:40
Polplastron

Polplastron

Pfff ...! Ik zou toch eens een offerte laten maken door een andere tuinaannemer.
Ik heb hier een aantal jaren geleden de volledige tuin laten leegmaken (bomen, struiken, ...), compost laten inwerken en alles laten inzaaien met gazon.

Ik heb geen idee meer wat dat toen gekost heeft, maar zeker geen 6000 euro hoor!
maandag 15 maart 2010 - 14:01
Esem

Esem

Een tuin laten aanlegen is duur, of je nu boorders laat maken of compost laat brengen en inwerken.
Zij rekenen niet per Kubieke meter, maar de vierkante meter.
Dus die 6 € is geleverd op de plaats gebracht en ingewerkt is idd. de vierkante mt.

Ik heb ook een tuin van 12 are en heb alles zelf gedaan.
Reken nu dat je de compost 10 cm dik legt dus 1 kubieke meter is voor 10 vierkante mt.
Leg je minder compost de vierkante meter wordt ook de eindafrekenig minder.

Dus als je het zelf doet dan steek je 6000-600 €= 5400 € winst.
Nu weet ik wel dat het werken is maar voor 5400 € of 218.000 Oude belgische frankskes.
Trek hier nu nog de kost af voor het huren van een frees,zodat je het werk wat lichter maakt,dan is de rekening vlug gemaakt.
Daar kan je al eens voor in het zweet werken dacht ik zo.
Rome en Parijs is ook niet op één dag gebouwd.

Gr Eddy,
maandag 15 maart 2010 - 21:21
ALFIrE

ALFIrE

wij hebben worig jaar een nieuw gazon laten inzaaien

100m2

zelf oud gras verwijderd en aarde opgevoerd.

aannemer laten omploegen, fijnnivelleren en inzaaien.

offertes liepen van 250, over een gemiddelde van +/- 500 tot een piek van 1600 euro voor hetzelfde werk...

tip: vraag meerdere offertes!!!
dinsdag 16 maart 2010 - 15:53
Esem

Esem

Omgerekent is dit nog altijd 2500 € voor 1000 vierkante meter wat nog altijd 100000 oude belgische frakskes zijn,is nog altijd duur als je het zelf kan doen.
Tuinieren is ten slotte toch een/je hobby.
Maar iedereen doet natuurlijk wat hij/zij denkt te moeten of wil doen.

Gr Eddy,
dinsdag 16 maart 2010 - 18:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon