menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gazon kalk verticuteren bemesten

Ga naar meest recente reactie

fran

Fran

Ik wil eerst kalk strooien op het gazon, dan ga ik het mos eruit nemen door te verticuteren en dan bemesten...
Is deze volgorde goed?

OF eerst verticuteren en dan kalk strooien?

Verder welke meststoffen kan je het beste strooien?
Zoveel prijsverschillen, is koemest goed?
Waarom beter evergreen, BSI... de merken nemen?

Hoeveel tijd moet je tussen het bekalken en bemesten laten?

Bedankt
maandag 8 maart 2010 - 20:28
printemps

Printemps

Kalken voor de winter

Verticuteren eind van deze maand volgens mij
en eventueel terug inzaien en dan mesten

Welke mest weet ik niet,heb zelf geen gazon

mvg
dinsdag 9 maart 2010 - 13:25
fran

Fran

Dus nu niet meer bekalken?

dinsdag 9 maart 2010 - 13:32
printemps

Printemps

Neen

De kalk werkt de mest tegen

mvg
dinsdag 9 maart 2010 - 13:37
JovanDreumel

JovanDreumel

Als je nu nog kalk gaat strooien, dan bestaat de kans, dat de grasmaaier het opzuigt. Dan ben je het weer kwijt. Daarom lijkt me kalk strooien na de laatste maaibeurt het mooiste moment. Kalk neemt de tijd om in de grond door te dringen. In de winter kan dat mooi gebeuren. Kalk is ook geen echte voedingsstof voor het gras.
Voor het gazon is een speciale gazonmest het beste. Die bevat N+P+K in de goede verhouding voor gras. en Zodra de nachtvorst weg is kun je daar mee beginnen.
Ik zou eerst verticuteren en dan bemesten. Ik kies de goedkoopste (anorganische) meststof, maar wel speciaal voor gazons.
dinsdag 9 maart 2010 - 16:52
fran

Fran

en welk merk kies je dan voor anorganische meststof?

bedankt
dinsdag 9 maart 2010 - 21:34
JovanDreumel

JovanDreumel

Gazonmest is soms te verkrijgen bij Action of Aldi. Maar bij Boerenbond of Welkoop kun je die gazonmest ook kopen. Allemaal hebben ze de goede samenstelling. Maar vraag je voor gewoon voor kunstmest, dan krijg je vaak 12+10+18 en die is minder geschikt voor regelmatig gebruik op gazons.
dinsdag 9 maart 2010 - 21:48
fran

Fran

http://www.avevewinkels.be/Default.aspx?tabid=6094&language=nl-BE

Deze bovenste meststoffen dan?

woensdag 10 maart 2010 - 12:01
JovanDreumel

JovanDreumel

Ik zou deze kiezen:
AVEVE All Seasons

Speciaal ontwikkeld om het hele jaar rond voedingselementen Technische ficheter beschikking te stellen van je grasmat. Deze zeer fijne korrel is gebruiksvriendelijk en zorgt bovendien voor een optimale verdeling. De toegevoegde slow-release stikstof komt slechts geleidelijk vrij. Hierdoor heeft het gazon het hele jaar door opneembare stikstof ter beschikking. Verder zorgen extra ijzer en magnesium voor een sterke, veerkrachtige grasmat. Resultaat: heel het jaar door een prachtig, diepgroen gazon!

En dan strooien op een droog gazon, voordat er regen gaat komen. Daarna met maaien wachten tot het geregend heeft.
woensdag 10 maart 2010 - 12:37
tellovelcro

Tellovelcro

Kleine rechtzetting : kalk zorgt er wel voor dat de mest beter opgenomen wordt !!!!!!!!!!!! ook wel niet overkalken. Nog een kleine tip: als je mulcht blijf de kalk mooi liggen en geef je natuurlijke mest terug aan je gras.... evt wachten van te bemesten tot het eens goed geregend heeft, dan wordt de mest juist beter opgenomen
En als laatste gouden tip, koop goeie (traagwerkende mest ), dus geen brol van den aldi, das weggesmeten geld want je moet het immers veel vaker bemesten...

tot uw dienst
dinsdag 7 mei 2013 - 23:01
vloeiende

Vloeiende

Waarom wil je kalk strooien, kijk eens op de site van de bodemkundige dienst van Belgie wat er in de tuinen aan de hand is met de PH, anders gezegd meten is weten en dan pas kan je zien of je die kalk wel nodig hebt. Het feit van mos in uw gazon wil niet zeggen dat uw bodem zuur is.
woensdag 8 mei 2013 - 18:28
tellovelcro

Tellovelcro

Txh voor de tip
donderdag 9 mei 2013 - 00:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon