menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Plastiektunnel tip

Ga naar meest recente reactie

WillyT

WillyT

je kunt een plastiektunnel makkelijk zelf maken met transparant plastiek (aan de lopende meter te koop) en PVC electriciteitsbuizen.

Vroeger zette ik altijd eerst de buizen, trok het plastiek errover en legde aan de eindes en de zijkanten stenen om het plastiek op z'n plaats te houden.

Tegenwoordig doe ik dat anders : eerst electriciteitsbuizen in de grond , plastiek errover en dan daar nog eens beurtelings buizen over.
Zo krijg je een buis onder het plastiek, één erover, één eronder, één erover enz...
Voor de zijkanten heb ik U-profielen van dun betonijzer gemaakt (plooit makkelijk). Ik neem het plastiek bij mekaar, draai het rond de U en steek die ong. 25 cm. in de grond.

Werkt perfect ; mijn tunnel heeft zelfs de zware storm van afgelopen zondag (28/02) overleefd, terwijl er geen steen aan te pas kwam om 't op z'n plaats te houden.
Foto heb ik niet, maar je weet wel wat ik bedoel.
maandag 1 maart 2010 - 13:15
Rita1960

Rita1960

Erg goed idee.. WillyT.

groetjes,

Rita
maandag 1 maart 2010 - 19:18
Mandy

Mandy

Zo maken de "professionals" in de Bollenstreek ook hun kleine kassen..... onder- en boven het plastiek vastzetten...

Ik begrijp alleen de zijkanten niet helemaal....die U-profielen steken dus als een soort grote "tentharing" in de grond....... waar koop je die profieltjes????

maandag 1 maart 2010 - 20:23
WillyT

WillyT

Die koop je niet ; die maak je zelf. Dun betonijzer (of dunne draadstang, maar da's veel duurder) haaks plooien en nog 'ns haaks plooien en je hebt een "U". Het plastiek aan de voor en achterkant van de tunnel bij mekaar pakken, éénmaal rond de "U" draaien en de benen van de U de grond in ; klaar.
Zo heb je zelfs geen gaten in je plastiek.

Overigens, het is van de professionals dat ik het idee "gestolen" heb. En 't werkt...
dinsdag 2 maart 2010 - 10:43
Mandy

Mandy

Van die buizen binnen- en buiten het plastiek wist ik wel, heb ik vaak genoeg gezien in Voorhou, Sassenheim en Lisse bv maar van die afwerking..... goed idee.....
dinsdag 2 maart 2010 - 23:33
guy_fruit

Guy_fruit

Het speciaal gebogen betonijzer is knap gevonden! Voor aardbeien en vroege groenten zeker erg interessant!

Vooraan en achteraan kan je ook een stevige (lange)stok schuin in de grond kloppen. Neem dan de plastiek (uiteinde) met de handen bij elkaar en met een touw maak je de plastiek vast aan die paal.
Deze plastiek kan indien nodig zo's 20-40 cm van de grond komen. Voor tomatenplanten heb je dan een goede verluchting, wat zeker nodig is in de zomer.

Guy
zaterdag 6 maart 2010 - 08:19
WillyT

WillyT

Ik heb de helft van mijn aardbeien nu al onder plastiek staan. Deze gaan dan vroeger in de bloei en zo verdeel je de oogst toch enigzins. Want hoe graag ik ze ook lust, trôp ineens is teveel, he.

40 cm van de grond : da's toch niet genoeg voor tomaten ?
Daar heb ik trouwens een afdakje voor gemaakt. 4 palen in de grond, afdakje erop (ook van plastiekfolie en enkele planken) , vastschroeven tegen de palen, klaar. Nooit zo'n goede tomatenoogst gehad; diepvries zat er vol mee.

Die foto van ernestine : dat bedoel ik, ja, alleen zitten op de foto alle buizen onder de plastiek. Beurtelings een buis onder en over de tunnel, dan moet je de zijkant niet bedekken met zand om 't plastiek onder te houden. Je hebt dan wel wat meer buizen nodig.
zaterdag 6 maart 2010 - 13:48
dendrodan

Dendrodan

@ Willy T
Zakt die tunnel folie dan niet in ,als de buis boven de folie staat?
zaterdag 6 maart 2010 - 14:11
printemps

Printemps

@ dendrodan

Neen,zakt niet in
Ze bedoelen volgens mij eerst omgekeerde U in de grond steken
Pastiek erover
Dan terug omgekeerde U in de grond steken
Plastiek kan niet zakken door de profielen en ook niet omhoog waaien omdat de plastiek ertussen vastzit

mvg
zaterdag 6 maart 2010 - 14:20
printemps

Printemps

Mijn grootvader maakte deze in ijzerdraad

Deze zijn enkel voor lage gewassen BVB aardbei

[afbeelding verwijderd niet-https]

De ijzers in de grond steken tot aan de ogen(zijn gewoon geplooide/gedraaide ronde ijzers)
Plastiek erover
Koord in het oog steken,over de plastiek leggen en dan koord vastmaken in het andere oog

mvg
zaterdag 6 maart 2010 - 15:35
Maxession

Maxession

Visuele weergave van wat er bedoeld werd met de omgekeerde U's afwisselend boven of onder het plastiek te zetten.;

http://img246.imageshack.us/img246/9375/tunnelfg.jpg

Rood = plastiek buiten de U
Blauw = plastiek binnen de U

Tunnel moet beginnen en eindigen met de plastiek buiten de U (rood). Doordat het plastiek dan strak zit komt het goed vast te zitten.
zaterdag 6 maart 2010 - 17:11
WillyT

WillyT

Die tekening van Maxession is inderdaad precies wat ik bedoel. Maar voor zo een professionele tekeningen heb ik nu eenmaal niet de tijd.

Dat van Printemps kan ook, maar is veel moeilijker. Zo een oog plooien is toch wel wat complexer dan een buis over het plastiek zetten, he.
Bovendien is 't veel moeilijker om die draad overlangs links en rechts door die ogen te vlechten.

Grtjs,




maandag 8 maart 2010 - 09:10
Gina

Gina

Werkt dit ook met vliesdoek?

Met gaatjesplastiek zal het wel.
dinsdag 9 maart 2010 - 07:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon