menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Grondverbetering

Ga naar meest recente reactie

Angus

Angus

Hoi,

Een klein stukje van onze tuin lieten de vorige eigenaars hun hond uit (m.a.w. ze hadden hem geleerd om daar zijn gevoeg te doen). Ze hebben er ook vijversubstraat opgelegd. Vorig jaar stond het vol met onkruiden, dus waarschijnlijk zal de grond niet zo slecht zijn. Is hondenmest eigenlijk goed voor planten? of net niet?

Nu ben ik dus van plan om dat stukje ook te beplanten. Het vijversubstraat gaat er zoizo uit, dus waarschijnlijk zal ik de bovenste 5 cm afgraven.
Kap ik er dan gewoon wat potgrond bovenop, of kan ik best nog iets anders ondernemen om de grond/bodem te verbeteren?


mvg

Günther
vrijdag 19 februari 2010 - 15:02
jumperke

Jumperke

Dieter,

Als ik van U was zou ik kijken om gans dat stuk goed te spitten, een eindje laten liggen en eventueel terug spitten. De tweede keer dat je het perceel spit kan je eventueel compost toevoegen aan de grond.

Nu, de uitwerspelen van honden zijn niet bepaald gezond voor de mens (overbrengen van ziektes) en dat geldt trouwens ook voor uitwerpselen van katten. Dus daarom zou ik er voldoende zorg aan besteden om de grond tijdens het spitten even te laten rusten zodat met de regen alles kan doorspoelen.

jerko
vrijdag 19 februari 2010 - 15:22
Angus

Angus

Günther Günther Günther, niet Dieter xD

Dat stuk ligt daar intussen al 3 jaar zonder 'verse aanvoer', dus qua doorspoelen zal dat wel in orde zijn.
Ik zal het dus eens omspitten, laten liggen, en nog eens omspitten, eventueel met compost.

mercikes!

mvg

Günther (ziet ge het? --> Günther! )
vrijdag 19 februari 2010 - 15:31
Rita1960

Rita1960

1x omspitten is genoeg dan ligt de hondenpoep beneden.

2x omspitten en de hondenpoep ligt weer boven..

Gunther, je kunt de grond gewoon omspitten en gebruiken. ennuh.. ik heb nog niet ergens of ooit gelezen gehoord dat hondenpoep slecht zou zijn voor de gezondheid..
eerlijk gezegd.. mensenpoep lijkt mij op dit moment slechter, gelet op al die medicijnen/hormonen die mensen gebruiken..

groetjes,

Rita
vrijdag 19 februari 2010 - 19:16
Etienne45

Etienne45

Uitwerpselen van vleesetende dieren en dus ook van mensen zijn nooit geschikt als meststof. Op de verpakking van gedroogd koemest staat zelfs een veiligheidsvoorschrift.
zondag 21 februari 2010 - 10:18
Angus

Angus

bedankt
zondag 21 februari 2010 - 14:23
jumperke

Jumperke

Günther Günther Günther, niet Dieter xD

Aaargh, kzal het niet meer vergeten Günther!

Tot op het ELK zeker?

jerko
zondag 21 februari 2010 - 15:21
Rita1960

Rita1960

Etienne... Uitwerpselen van vleesetende dieren en dus ook van mensen zijn nooit geschikt als meststof. Op de verpakking van gedroogd koemest staat zelfs een veiligheidsvoorschrift.

en nu even nadenken....

Vroeger: geen wc wel een ton die gelegd werd.. waar? in de moestuin.. 3e rij 4 e prei....

gedroogde koemest met veiligheidsvoorschrift ?? je kunt er alleen te veel van opgooien en dan verbranden je planten (omdat het zo geconcentreerd is - als het goed is)

't ja het lijkt erop dat de moderne mens nu al zo'n beetje alles geloofd wat de fabrikanten zeggen...

groetjes,

Rita
zondag 21 februari 2010 - 15:51
Etienne45

Etienne45

Rita zei jij niet zelf dat menselijke uitwerpselen restanten bevatten van diverse geneesmiddelen ? Ze worden zelfs gedetecteerd in het rioolwater.
Het verwerken van menselijke uitwerpselen zoals 50 jaar geleden is achterhaald en al vele jaren (wetenschappelijk onderbouwd) afgeraden .
Zowel bij insecticiden, fungiciden als meststoffen leest elke moderne mens maar ook elke verantwoordelijke tuinliefhebber de bijhorende voorschriften.
Nu...jij het recht op jouw mening, ik op het mijne en even goede vrienden

Fijne zondag,
Etienne
zondag 21 februari 2010 - 16:04
Rita1960

Rita1960

Yep,
Heb ik gezegd.. maar nu hebben we toch de toiletten?? hoevelen van ons bezitten en gebruiken nog zo'n ouderwetse ton??

Waar ik maar mee aan wil geven dat het tegenwoordig geen gebruik meer is om dit op de moestuin te gooien. En ja.. de reciduen die er in zitten ..die krijgen we wel terug in de keten, doordat het zuiveringsslib wordt verkocht en op het land gegooid wordt.

En uiteraard mag ik hopen dat een ieder de gebruiksaanwijzing leest alvorens hij-zij iets gebruikt..

Etienne, ook voor jou nog een fijne zondag!

groetjes,

Rita

zondag 21 februari 2010 - 16:19
Etienne45

Etienne45

Beste Marianne,

Ik sluit mij volledig aan met uw verhaal. Als kind heb ik deze "hèskes" (huiskes) ook nog "bezocht" (ook inde winter jajaja )) en ik herinner mij dat een familielid nog het oude krantenpapier gebruikte om...Ik ben er mij inderdaad van bewust dat in landelijke gebieden en zeker bij oudere mensen de inhoud van de put nog steeds te goeder trouw als mest in de tuin wordt gebruikt.
Gelukkig zijn er ondertussen meer comfortabele voorzieningen en heeft de wetenschap, (biochemie) eveneens grote vorderingen gemaakt.
Om te eindigen ook hier gebruiken de landbouwers gier of mest van varkens, runderen,paarden of kippenfokkerijen en ook hier in de Kempen hoop je dan dat het dan maar vlug gaat regenen om wat vrijer te kunnen ademen.
Laten we hierbij dit indringend onderwerp maar afsluiten en hopen dat het vlug wat beter weer wordt zodat we weer ten volle kunnen genieten van ons tuinieren.
Grtjes
Etienne
zondag 21 februari 2010 - 20:04
evadepeva

Evadepeva

uitwerpselen van herbivoren kunnen de tuin in (of in de gft-bak, of de composthoop) uitwerpselen van carnivoren niet. Dat geldt dan natuurlijk ook voor honden... of mensen.. De meeste honden en mensen leven niet als veganist, dus is de p..p niet geschikt als bemesting.
maandag 22 februari 2010 - 11:17
Etienne45

Etienne45

Zoals ik zei
maandag 22 februari 2010 - 14:58
Angus

Angus

Aaargh, kzal het niet meer vergeten Günther!

Tot op het ELK zeker?

jerko
awel, eigenlijk hoop ik echt van harte, dat ik je dit jaar niet zal zien op het ELK.
als alles goed gaat, zal ik dan nl. op stage zijn in het buitenland
maandag 22 februari 2010 - 22:41
jumperke

Jumperke

awel, eigenlijk hoop ik echt van harte, dat ik je dit jaar niet zal zien op het ELK.
als alles goed gaat, zal ik dan nl. op stage zijn in het buitenland

Ha, dan kan ik het verstaan dat ge me niet zou willen zien op het ELK! LOL
Good luck in het buitenland zou ik zeggen.

jerko
dinsdag 23 februari 2010 - 18:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon