menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Klimhulp blauwe regen

Ga naar meest recente reactie

Angus

Angus

Hoi,

Hier staat een verwilderde Wisteria, die ik vanaf dit jaar tegen de muur (van die betonblokken, dit wit geverfd werden) zou willen leiden.
Wat voor klimhulp kan ik dan best voorzien?

mvg

Günther


vrijdag 19 februari 2010 - 14:13
printemps

Printemps

Ik heb in onze muur gaten geboord en dan oogvijzen nemen
en daardoor van die inox draad (die lijkt een beetje gevlochten)(te koop in verschillende diktes)
De dunste leek me stevig genoeg
Mijn Wisteria is nog maar net geplant nu 2 jaar geleden

mvg
vrijdag 19 februari 2010 - 14:37
cee

Cee

In mijn huurhuisje van vorig jaar stond ook een 20 jaar oude blauwe regen.

Die was ondersteund met driehoekssteunen (zoals een zwevend boekenrek soms) op bepaalde plaatsen tegen de muur, daar zal de blauwe regen dan automatisch meer houtige stam maken die steun geeft aan de andere takjes. Ertussen kan je dan inderdaad nog wat inox draad spannen. Maar de zijtakken waren al bijna 10 cm dik, dus de draad alleen zou onvoldoende zijn voor zo'n 20 jaar oude struise boom/struik/klimplant.

Je kiest dus waar je de steunen hangt en de blauwe regen zal zich er wel aan aanpassen.

Dit was in feite niet langer voldoende aangezien die de steunen al reeds voorbij groeide, en dan hebben we er een oude houten parasol (zonder stof en twee stijlen gehalveerd) onder gemonteerd, zo kregen we een mooie halve maan vorm langs de muur die eigenlijk iets weg had van een begroeide pergola.

Selectief snoeien maar in het begin vooral goed leiden en op een jaartje tijd was de parasol volledig begroeid, dan is het enkel nog kwestie van snoeien als hij toch nog verder wil, en dat wil die zeker. Tijdens de bloei was dit ook een heel mooi zicht, een parasol met allemaal vertikaal hangende paarse bloemen.

Ik mis m'n blauwe regen toch een beetje nu! Maar ik heb er nog zaad van liggen, dus kan eens van nul herbeginnen.
vrijdag 19 februari 2010 - 14:56
paulduville

Paulduville

Hallo,
je kunt deze gerust terugsnoeien. Zelf heb ik een jonge plant langs een stok omhooggeleid, en dan langs een draad geleid, die met oogvijzen in de muur verankerd was.
Groeten,
Paul
vrijdag 19 februari 2010 - 18:10
Angus

Angus

bedankt
maandag 22 februari 2010 - 17:12
dendrodan

Dendrodan

@cee,

Blauwe regen uit zaad zal moeilijker in bloei geraken als een gestekte.
Zelf koop ik hem liever als ik hem zie bloeien zoals in de tuindagen van beervelde.
Heb vorig jaar ene gekocht in beervelde wel niet bij de bock want die heeft de schoonste maar ook de prijzigste. Ook heb ik bij toeval een roze regen gekocht in een klein tuincenterke en daar stonden 2 bloemen aan. Voor 10€ kan je dat niet laten staan.
In mijn vroeger woning had ik er ene staan waar amper blad opkwam, maar de bloemen prachtig waren van de buren mocht ik de takken niet afknippen want ze vonden deze zo'n mooie bloemen.Heb er wel 10 jaar aan gesnoeid om zo'n prachtige blomene te hebben.
Bij mijn schoonvader snoei ik deze ook 2 keer per jaar, hij heeft van ons in de tijd een alba en en blauwe gekregen.
Heb deze bewust in 2 grote potten gestoken zodat als hij er niet meer is dat ik deze kan meenemen naar onze woning
maandag 22 februari 2010 - 21:22
kimvanvync14

Kimvanvync14

Hallo,

ik wil heel graag een blauwe regen tegen onze carport laten groeien maar dit is dus een houten muur. Ik vraag me af hoe ik de klim ondersteuning moet aanpakken zodat dit de plant kan dragen als hij groot en zwaar is en zodat hij het hout van de muur niet beschadigd?

Heeft iemand tips?
vrijdag 26 maart 2021 - 20:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon